AC-Kompressor, ny eller begagnad?

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik AC-Kompressor, ny eller begagnad?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Verkar som min AC-kompressor håller på haverera. Den låter lite illa. Det är uppenbart själva kompressorn för stänger jag av AC’n så försvinner ljudet.

Frågan är, är det lönt köpa en begagnad? Svårt veta status på en sådan. Det är ingen liten utgift med en helt ny.

Alltid ett vågspel att köpa begagnade prylar som det är svårt att bedöma skicket på… Gäller kanske att veta hur länge den legat undanlagd, att den är pluggad så ingen smuts, fukt kommit in. Packningar kan ha torkat. Fyllning kanske du kan fixa genom ditt jobb? 😉 Så får du tag på en beg som nyss varit i drift borde det inte vara nån större fara.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Kollade lite på bildelsbasen och med de priser som är där kan jag köpa tre stycken för samma pengar som en ny kostar. Det är lite av ett lotteri att köpa en sådan men med tanke på priset ingen katastrof om den inte fungerar så länge. Det finns ju inga garantier att en ny fungerar hur länge som helst heller.

Tål att tänkas på lite.

Någon som vet om alla modeller har likadana kompressorer, det verkar iaf så när jag söker på bildelsbasen?

Vad har du för bil? I regel är det ju frihjulet/magnetkopplingen på kompressorerna som brukar bli dåliga långt före kompressorn i sej. Pratar bara allmänt nu, inte just Alfa. Har bytt några sådana och magnetkoppling o frihjulet går ju oftast att få tag i löst. Betydligt billigare än ny kompressor också.

I detta nu gräver jag i motorrummet på en Spider  916 från -96 och den har en Sanden-kompressor och till Sanden har jag hittat massor av delar tidigare. Bara ett exempel. 

Är det som att det är som jag tror kanske du slipper hela biten med att tömma systemet, vakuumsuga o fylla. Har du riktigt tur kanske den sitter riktigt bra till och det inte behöver lossas en enda skruv till kompressorn mer än det som hör till löphjulet. 

Hojta om du vill ha mer info.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det är en 156 2.5 -04.

Som sagt, stänger jag av ACn så att bara remskivan snurrar så försvinner ljudet. Det är möjligt det är magnetkopplingen iofs, svårt utröna bara av ljudet. Det skramlar rätt ordentligt iaf. Ska se ikväll om jag kan spela in ljudet, ifall det nu skulle hjälpa.

Hmm kikade på din motor i EPER av ren nyfikenhet. Ser ut o vara väldigt lik 3.0:an med en enda rem till allt. Är ju “jätteskit” om det blir haveri i remkretsen. (Sorry om jag påpekar det uppenbara.)

Thomas Sjölin
    Deltagare

Ja, det är allt annat än bra om det pajar där. Tror inte det går ta en kortare rem och dra den förbi kompressorn utan att plocka bort den dessutom.

Får helt enkelt köra med ac avslagen tills jag hittat en bra lösning på problemet.

Claes Johnsen
    Deltagare

Komp här finns en del från 1453 kr och uppåt.

Kanske nått passar där

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jo, jag vet det. Vill bara försöka utröna vad som är fel innan jag köper något jag kanske inte behöver. Tror inte jag litar på de där billigaste heller.

Pratade med en firma som pysslar med AC och de sa att det förekommit exempel där liknande ljud försvunnit efter en ordentligt service av systemet. Den kanske inte får den smörjning den behöver.

Man kan enkelt fylla på olja själv med kit som går o köpa online. Har gjort det o det har faktiskt räddat just den kompressorn. Man får bara se till att man får den föreskrivna oljan. De är INTE blandbara och man kan orsaka mer skada än du redan har. Kan ju vara ett alternativ till AC-firma då jag upplever att det är rövarpriser de flesta kör med. Jag är inte snål men jag har haft mycket AC-kunnigt folk i min närhet och därmed fått priser vad de faktiskt köper in prylarna för. 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det där är jag inte orolig över. Jag vet jag får bra pris på det då vi har ett visst samarbete med dem. De borde veta vad det ska vara för olja också då de pysslat med Alfa och Fiat rätt länge.

Martin Sipek
    Deltagare

Inlägg av David Maxim på 2017-05-19 11:14

Man kan enkelt fylla på olja själv med kit som går o köpa online. Har gjort det o det har faktiskt räddat just den kompressorn. Man får bara se till att man får den föreskrivna oljan. De är INTE blandbara och man kan orsaka mer skada än du redan har. Kan ju vara ett alternativ till AC-firma då jag upplever att det är rövarpriser de flesta kör med. Jag är inte snål men jag har haft mycket AC-kunnigt folk i min närhet och därmed fått priser vad de faktiskt köper in prylarna för. 

David, kan du inte skriva lite on AC och AC påfyllning hemma eller du kanske har någon lank till detta då det kunde vara kul att lära sig lite mer om AC.

AC.n är ju en tung post när det kommer till verkstadsräkningar…och det är förstås lockande att fixa själv! Bortsett från att det emellanåt kan vara direkt olagligt att hålla på med kan man också ställa till en hel del tråkigheter om man inte vet vad man gör…!

http://www.vibilagare.se/nyheter/va…alv-kit-ac

Självfallet betvivlar jag inte förmågan hos de som skrivit i denna tråd men för oss mindre drivna på området skulle jag säga att rekommendationen – trots att det svider – är att lämna in till de som ska vara yrkesmän på området.

/Christer, med icke-kylande AC i 164:an

Biten sedan länge - medlem först 2009

Henrik Lindgren
    Deltagare

Men du har kollat så du har tillräckligt med Gas i systemet? För frugans gamla 159a lät illa från kompressorn. Det visade sig att det var för lite gas. Efter dom tömt och fyllt på ny så blev en tyst.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jag vet ju inte vad som är för lite i det sammanhanget. Kollade trycket ifjol somras och då var det inom ramen för vad det ska vara. AC’n fungerar ju och slår till som den ska. Är det alldeles för lite gas ska den inte göra det.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.