AFR givare dör
Published by Johan Stenlund on
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 22 december, 2016 kl. 10:49 av
Fredrik Ståhlgren.
-
FörfattareInlägg
-
20 december, 2016 kl. 18:50 #32939
Johan Stenlund
DeltagareÄr det någon som lyckats med knepet att få Innovate bredbands lambda sonderna att överleva nån längre tid?
Har en installerad i mitt 2-1 rör på Bertonen, sitter i rätt vinkel mm.
Är nu inne på omgång nr 3 av givare på några få mil körda. Börjar bli less. Monterade in grejerna i våras.
Kört med deras original givare. Provat att rengöra på alla möjliga sätt, förgäves.
Kanske finns det bättre grejer?
21 december, 2016 kl. 06:18 #32940Björn Hedberg
DeltagareÄr givaren svart av sot + olja ? ,det gillar den inte ,behöver brännas rent vilket den gör när blandningen inte är för fet.
21 december, 2016 kl. 07:23 #32941Johan Stenlund
DeltagareJodå, visst är det så att de vart svarta. Den första givaren var lätt att förstå, då var det lite andra mankemang som gjorde att lite vatten trängde in så blandningen vart inte bra. De andra givarna har visat bra AFR värden efter att ha jobbat på bestyckningen mm. Men visst går det ju fetare än en insprutare emellanåt när man kör med dubbla 45or, så är det bara. 2st vart helt döda, å den som sitter i nu visar på tunnaste möjliga blandning, 22,4. Har testat med bräkleen och provat luft blåsning mm. De är inte så skitiga alls ser det ut. Har ju sett lambda givare till insprutade som ser katastrofala ut men ändå funkar.
Trodde det var hettan som tog dem ett tag, men har nån installation i bekantskapen på turbo maskiner där de sitter väldigt mycket varmare.
21 december, 2016 kl. 10:18 #32942Per Fohlström
DeltagareKanske du skall nöja dig med en “smalbandare”
den borde visa tilräckligt rätt om det är bara är en förgasarmotor
desutom billiga
/Perra
21 december, 2016 kl. 15:52 #32943Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Johan Stenlund på 2016-12-20 18:50
Är det någon som lyckats med knepet att få Innovate bredbands lambda sonderna att överleva nån längre tid?…
Nej, köp en AEM istället.
Jag är fullständigt Räserskadad
21 december, 2016 kl. 16:15 #32944Johan Stenlund
DeltagareSer ut som de båda använder samma sensor? LSU 4.9
Felet kan väl inte sitta i själva mätaren menar jag?
21 december, 2016 kl. 18:29 #32945Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Johan Stenlund på 2016-12-21 16:15
…Felet kan väl inte sitta i själva mätaren menar jag?
Vilken modell har du? Mina negativa erfarenheter kommer från LC-1, där var det elektronikboxen som var dum i huvudet.
De AEM UEGO som jag har använt; ‘har fungerat klanderfritt, även med 1% oljeinblandning.Jag är fullständigt Räserskadad
21 december, 2016 kl. 18:50 #32946Johan Stenlund
DeltagareInnovate MTX-L, använder en LSU 4.9 wideband sensor. Samma som på UEGOn.
Att det skulle vara igensotat det tror jag inte, inget hål har vart tätt, dessutom klarade den senaste sensorn bara av en enda dag, det var bankörning på Tierp arena, och det törs jag lova, fanns det sot före var det då borta efter den dagen
21 december, 2016 kl. 19:06 #32947Igino Cazzola
DeltagareJohan: Har du mätt att givaren är trasig eller är det instrumentet som ger en felkod?
Jag är fullständigt Räserskadad
21 december, 2016 kl. 19:22 #32948Johan Stenlund
DeltagareFelkod på de första två, testade att kalibrera om å rengöra mm. Inget hjälpte.
Nu på den som är i så visar den 22,4 (högsta värdet). Provat att kalibrera om, ingen skillnad.
Hur mäter man den, vad skall man ha för världen?
21 december, 2016 kl. 19:34 #32949Igino Cazzola
DeltagareJag bläddrade lite i manualen till MTX-L. De verkar fortfarande förlita sig på Free Air Calibration, det som strulade så f-rbannnat på LC-1:an.
UEGO:ns givare hårdvarukalibreras i fabrik, det verkar vara en säkrare metod.Jag är fullständigt Räserskadad
22 december, 2016 kl. 10:49 #32950Fredrik Ståhlgren
DeltagareJag har kört med AEM Uego i två år nu och avverkat 1000 mil utan problem.
Forza Fiat Racing Team
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.