AFR givare dör

Published by Johan Stenlund on

Forum Teknik AFR givare dör

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32939
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Är det någon som lyckats med knepet att få Innovate bredbands lambda sonderna att överleva nån längre tid?

    Har en installerad i mitt 2-1 rör på Bertonen, sitter i rätt vinkel mm.

    Är nu inne på omgång nr 3 av givare på några få mil körda. Börjar bli less. Monterade in grejerna i våras.

    Kört med deras original givare. Provat att rengöra på alla möjliga sätt, förgäves.

    Kanske finns det bättre grejer?

    #32940
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Är givaren svart av sot + olja ? ,det gillar den inte ,behöver brännas rent vilket den gör när blandningen inte är för fet.

    #32941
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Jodå, visst är det så att de vart svarta. Den första givaren var lätt att förstå, då var det lite andra mankemang som gjorde att lite vatten trängde in så blandningen vart inte bra. De andra givarna har visat bra AFR värden efter att ha jobbat på bestyckningen mm. Men visst går det ju fetare än en insprutare emellanåt när man kör med dubbla 45or, så är det bara. 2st vart helt döda, å den som sitter i nu visar på tunnaste möjliga blandning, 22,4. Har testat med bräkleen och provat luft blåsning mm. De är inte så skitiga alls ser det ut. Har ju sett lambda givare till insprutade som ser katastrofala ut men ändå funkar.

    Trodde det var hettan som tog dem ett tag, men har nån installation i bekantskapen på turbo maskiner där de sitter väldigt mycket varmare.

     

    #32942
    Per Fohlström
    Deltagare

    Kanske du skall nöja dig med en “smalbandare”

    den borde visa tilräckligt rätt om det är bara är en förgasarmotor

    desutom billiga

    /Perra

    #32943
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Johan Stenlund på 2016-12-20 18:50

    Är det någon som lyckats med knepet att få Innovate bredbands lambda sonderna att överleva nån längre tid?…

    Nej, köp en AEM istället.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32944
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Ser ut som de båda använder samma sensor? LSU 4.9

    Felet kan väl inte sitta i själva mätaren menar jag?

    #32945
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Johan Stenlund på 2016-12-21 16:15

    Felet kan väl inte sitta i själva mätaren menar jag?

    Vilken modell har du? Mina negativa erfarenheter kommer från LC-1, där var det elektronikboxen som var dum i huvudet.
    De AEM UEGO som jag har använt; ‘har fungerat klanderfritt, även med 1% oljeinblandning.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32946
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Innovate MTX-L, använder en LSU 4.9 wideband sensor. Samma som på UEGOn.

    Att det skulle vara igensotat det tror jag inte, inget hål har vart tätt, dessutom klarade den senaste sensorn bara av en enda dag, det var bankörning på Tierp arena, och det törs jag lova, fanns det sot före var det då borta efter den dagen

    #32947
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Johan: Har du mätt att givaren är trasig eller är det instrumentet som ger en felkod?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32948
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Felkod på de första två, testade att kalibrera om å rengöra mm. Inget hjälpte.

    Nu på den som är i så visar den 22,4 (högsta värdet). Provat att kalibrera om, ingen skillnad.

    Hur mäter man den, vad skall man ha för världen?

    #32949
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Jag bläddrade lite i manualen till MTX-L. De verkar fortfarande förlita sig på Free Air Calibration, det som strulade så f-rbannnat på LC-1:an.
    UEGO:ns givare hårdvarukalibreras i fabrik, det verkar vara en säkrare metod.

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #32950

    Jag har kört med AEM Uego i två år nu och avverkat 1000 mil utan problem.

    C.R.T - Carbonara Racing Team

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.