airbag lampa lyser

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik airbag lampa lyser

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Jag har en GTV 3,0 24v. Det enda som är kvar innan besiktning är att airbag lampan inte släcks inte. Har tagit ut baksäte och och rengjort kontakten på airbag modulen. Hittar ingen obd2 uttag, är en 97:a. Vad eller hur skall jag släcka lampan. Vill gärna besiktiga och ut och rasta bilen.  

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Michael på 2016-03-24 11:23

Jag har en GTV 3,0 24v. Det enda som är kvar innan besiktning är att airbag lampan inte släcks inte. Har tagit ut baksäte och och rengjort kontakten på airbag modulen. Hittar ingen obd2 uttag, är en 97:a. Vad eller hur skall jag släcka lampan. Vill gärna besiktiga och ut och rasta bilen.  

På en GTV fas 1 (-97) måste du släcka lampan med hjälp av dator. Kontakten är en trepolig AMP-kontakt och sitter bredvid airbagstyrdonet under baksätet.
    Du kan använda Multiecuscan från version 2.0 eller senare. Eller så använder du det specialskrivna programmet TRW2Scan. Läs mer i den här tråden:
    http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv-andamp-916-spider/336600-phase-1-trw2-airbag-diagnostics-solved.html

Nauturligtvis finns det en anledning till att lampan har tänds och det behöver man ju också fixa. Det två vanligaste för GTV är:

1) Man har gjort ett startförsök med ett dåligt laddad batteri. Om batterispänningen går under 9.5 V så får man felindikering på airbag.
    2) Det är glapp i kontakten till bältessträckaren under förarstolen. Lätt hänt att det glappar till om man skjuter förarstolen fram eller bak med tändningen på.

Om du inte lyckas koppla upp dig mot airbag ECUn kan du höra av dig med ett PM så kan vi lösa det genom att du skickar upp ECUn till mig så kan jag läsa ur felkod och nollställa den.

Lampan lös när jag köpte den. Bilen laddade ur batteriet. Bytte båda batteri kabelskorna (som var mycket dåliga) sen dess har den inte laddat ur. Skall kolla bältesspännaren. 

Tack för hjälpen Lars. Vet du var jag kan köpa adapter mellan 16 polig obd2 och den kontakten du pratar om. Jag har laddat ner den mjukvaran på datorn, men har en app som heter alfa?? på min surfplatta. Funkar den

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Michael på 2016-03-24 13:16

Tack för hjälpen Lars. Vet du var jag kan köpa adapter mellan 16 polig obd2 och den kontakten du pratar om. Jag har laddat ner den mjukvaran på datorn, men har en app som heter alfa?? på min surfplatta. Funkar den

Jag vet inte riktigt vad du menar för app. AlfaOBD finns som android-app, men det är knepigare med att ansluta ett interface som funkar till en android. Ett blåtand ELM327 funkar inte. Det du behöver är ett VAG409.1 KKL interface. De finns som USB eller seriella.

Interface och adapter köper du för kaffepengar på Ebay. t.ex:
    http://www.ebay.com/itm/3-Pin-OBD-2-Version-VAG-409-KKL-USB-Ecu-Scanner-Diagnostic-Interface-For-Fiat-/261520937395?hash=item3ce3dcd1b3:g:vE4AAOSwFAZTso14

Observera dock att vad jag vet så är det bara Multiecuscan och TRW2Scan som kan kommunicera med den lite speciella airbagecun som sitter i GTV
    (60625181).

hur skickar jag ett pm till dig. Det låter bättre att jag skickar den till dig

Anders Eriksson
    Deltagare

Finns två (minst) generationer av airbag modul. De äldsta använder airbaglampan som diagnos. Kommer inte ihåg exakt…. med du ska jorda ett stift på boxen, räkna antal blink på lampan och använda en tabell för att avgöra vad som är fel. Felkoden raderas (lampan släcks) genom att jorda samma stift ett antal sekunder. Jag har tyvärr sålt mina verkstadshandböcker…. kan alltså inte kolla åt dig. Men infon och scannade böcker finns på nätet!

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Anders Eriksson på 2016-03-24 18:00

Finns två (minst) generationer av airbag modul. De äldsta använder airbaglampan som diagnos. Kommer inte ihåg exakt…. med du ska jorda ett stift på boxen, räkna antal blink på lampan och använda en tabell för att avgöra vad som är fel. Felkoden raderas (lampan släcks) genom att jorda samma stift ett antal sekunder. Jag har tyvärr sålt mina verkstadshandböcker…. kan alltså inte kolla åt dig. Men infon och scannade böcker finns på nätet!

Du har helt rätt Anders. Jag glömde bort det i hastigheten. Spider/GTV 916 kan ha tre olika airbag ECUer. Jag sammanfattar:

Fas1 – Trepolig OBD kontakt under baksätet
    60610206 Fabrikat Becker. Felkoder kan läsas ut genom att kortsluta ett par stift och räkna blink på airbaglampan. Kan även nollställas utan dator.
    60625181 Fabrikat TRW. Felkoder och nollställning kan bara ordnas med dator. Kräver Multiecuscan 2.0 eller senare eller TRW2Scan. 

Fas2 och 3 – 16 polig OBD kontakt vid säkringsdosan. 
    60664500 Fabrikat TRW. Felkoder och nollställning kan vara ordnas med dator. Stöds av flera diagnosprogram. Ansluter på pin 3 i OBD-kontakten. Kräver adapter eller omkopplingsbart interface.

Fas2 och 3 har även en nyckelbrytare för att stänga av passagerarairbagen på mittkonsolens sida.

Fas2 och 3 har ett annat instrumentkluster där airbaglampan är en lysdiod istället för glödlampa som på Fas1, så det går inte byta mellan ECU60626181 och 60664500.

Finns även andra nummer som ersätter dessa som reservdel, men de jag räknade upp är de som originalmonterades.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.