Airbaglampa 156 -04 lyser vid hög värme.

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Airbaglampa 156 -04 lyser vid hög värme.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Har ett lite udda fenomen som jag inte riktigt förstår. Nu när det varit väldigt varmt och bilen stått och stekt i solen några timmar och det är bastu inne i kupén när jag sätter mig så lyser airbaglampan. Den slocknar efter jag kört en stund och det blivit svalt i bilen. När bilen stått i skugga och alltså inte är så infernaliskt varm så lyser den inte alls.

Har inte hunnit koppla in och läsa av eventuella felkoder med multiecuscan än, ska göra det i helgen, men tänkte bara snabbt kolla om någon har en idé om vad som kan vara orsaken?

Värmen gör säkert att du får dålig kontakt någonstans? “Krymper” när det blir svalare. Läs ut felkod och försök ringa in felet?

Håller tummarna att det är ett kontaktstycke och inte typ dålig lödning i nån modul…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
      Deltagare

Värmen gör säkert att du får dålig kontakt någonstans? “Krymper” när det blir svalare. Läs ut felkod och försök ringa in felet? Håller tummarna att det är ett kontaktstycke och inte typ dålig lödning i nån modul…

Jag hoppas det är något så enkelt. Eftersom den slocknar när det blir svalare så gissar jag det är dålig kontakt någonstans. Får se vad felkoderna säger.

Min 04 larmade också för airbag ibland. Var kanske inte värmerelaterat. Felkoden sa sprängpatron för krockgardin. I mitt fall räckte det med rengöring av kontaktstycke i bagageutrymmet.

Peter Persson
        Deltagare

Har du fått ordning på problemet?

Annars kan du testa att rengöra kontaktstyckena under passagerarstolen.

Men gör det utan att tändningen är påslagen!

Peter Persson
          Deltagare

Hittade denna, kanske hjälper?

Thomas Sjölin
            Deltagare

Jag har inte löst problemet än men har fått ut felkoden i alla fall.

Eftersom felet uppstår endast när det är extremt varmt inne i bilen, efter den stått och stekt i solen, så antar jag att det helt enkelt blir dålig kontakt någonstans. Jag har dock inte koll på var kontaktstycke för gardinen på passagerarsidan sitter så förslag mottages gärna. Gissar att en rengöring av det löser problemet.

Attachments:

Thomas, läs vad jag skrev tidigare. 😁

Jag hade också felkod sidokrockgardin, fast vänster sida. Kontaktstycket satt bakom sidoklädseln i bagageutrymet. Antar att det är likadant för SWn…

Peter Persson
              Deltagare

Som sagt, testa detta också:

“Annars kan du testa att rengöra kontaktstyckena under passagerarstolen.

Men gör det utan att tändningen är påslagen!”

Hmm… kontakterna under stolen är för stolens airbags. Borde inte ha med “gardinerna” vid rutorna att göra. Som den sätter felkod för… 😎

Peter Persson
                Deltagare

Ahhh, sorry för det.

Har haft problem med airbaglampan många ggr. och det har alltid löst sig där, därför tipsade jag om det.

Thomas Sjölin
                  Deltagare

Thomas, läs vad jag skrev tidigare Jag hade också felkod sidokrockgardin, fast vänster sida. Kontaktstycket satt bakom sidoklädseln i bagageutrymet. Antar att det är likadant för SWn…

Jo, jag läste. Tänkte mer bara om någon vet exakt var den sitter i en 156SW så jag slipper riva hela klädseln för att hitta den.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Thomas Sjölin.
                    Peter Persson
                    Deltagare

Men kolla på filmen!

Thomas Sjölin
                      Deltagare

Men kolla på filmen!

Ja, och det hjälpte inte. Men jag får riva hela inredningen och se var den är.

Peter Persson
                        Deltagare

Ok.

Vet att jag kanske är fel ute, men de problem jag haft med airbag-koder på 156 SW har alltid lösta genom kontaktstyckena under passagerarstolen.

Lycka till!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.