Airbaglampa belt pre-tensioner

Published by Rikard Röhme on

Forum Teknik Airbaglampa belt pre-tensioner

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Rikard Röhme
    Deltagare

Hej!

Behöver tips, har snart körföbud på min Gta.

Har haft en moddad eobd-kabel, som naturligvis gav upp precis när jag behövde den.

Beställde en ny och ska släcka felkoder  på airbagsystemet.

Det kostiga är att med den gamla kabeln så hittade den ecu:n till airbag, men med den nya får jag klicka för den gamla 2,5 v6:an för att få kontakt. Dvs siemens ME 97 istället för ME99. hade två felkoder. sidoairbag förarsida samt belt pretensioner passagerarsida.

sidoairbagkoden gick att ta bort, men inte pretensioner. Använder multiecuscan. det står 0C  passanger belt tensioner, value to high, intermittent, Present 224 i felkodsraden. I den förklarande texten längre ner på sidan står ungefär no ground contact or batteri +

Har tagit isär kontakterna under stolen försökt hitta ett läge på stolen så inte kablarna inte ligger med sträckning osv. inget hjälper. Har även tagit ut sidopanelen där bältet sitter och inspekterat kontaktstyckena utan att se något ärg eller likande i kontakterna.

Nu till frågan finns det några kända lösningar var felet kan sitta, eller är det själva bältessträckaren som behöver bytas! . Går det att på något sätt mäta eller testa om den är defekt? börjar bli lite panik, körförbud på måndag.

Mvh

Rikard

Alfarikard

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Rikard Röhme på 2016-05-04 08:25

Hej!

Behöver tips, har snart körföbud på min Gta.

Har haft en moddad eobd-kabel, som naturligvis gav upp precis när jag behövde den.

Beställde en ny och ska släcka felkoder  på airbagsystemet.

Det kostiga är att med den gamla kabeln så hittade den ecu:n till airbag, men med den nya får jag klicka för den gamla 2,5 v6:an för att få kontakt. Dvs siemens ME 97 istället för ME99. hade två felkoder. sidoairbag förarsida samt belt pretensioner passagerarsida.

sidoairbagkoden gick att ta bort, men inte pretensioner. Använder multiecuscan. det står 0C  passanger belt tensioner, value to high, intermittent, Present 224 i felkodsraden. I den förklarande texten längre ner på sidan står ungefär no ground contact or batteri +

Har tagit isär kontakterna under stolen försökt hitta ett läge på stolen så inte kablarna inte ligger med sträckning osv. inget hjälper. Har även tagit ut sidopanelen där bältet sitter och inspekterat kontaktstyckena utan att se något ärg eller likande i kontakterna.

Nu till frågan finns det några kända lösningar var felet kan sitta, eller är det själva bältessträckaren som behöver bytas! . Går det att på något sätt mäta eller testa om den är defekt? börjar bli lite panik, körförbud på måndag.

Mvh

Rikard

Kan vara själva bältessträckaren som är paj. Koppla ur den och montera ett 3,3 ohms motstånd istället så ska du kunna släcka felet. Går bra att besiktiga med motståndet där, det kan inte bilprovningen se.

Är din bil Fas1/2/3 ? Vad använder du för programvara för att släcka felkoderna?

Rikard Röhme
    Deltagare

Hej!

Det är en 156 Gta 2002 tidig. Jag använder multiecuscan.

Mvh

Rikard

Alfarikard

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Rikard Röhme på 2016-05-04 10:18

Hej!

Det är en 156 Gta 2002 tidig. Jag använder multiecuscan.

Mvh

Rikard

OK jag läste slarvigt GTV. Glöm det där med Fas1/2/3.
    Jag kan skicka ett motstånd om du behöver, men inte förrän på måndag.

Rikard Röhme
    Deltagare

Måndag blir lite sent, ifall det är något annat problem. Var bor du? Jag bor i Göteborg.

Rikard

Alfarikard

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Rikard Röhme på 2016-05-04 11:10

Måndag blir lite sent, ifall det är något annat problem. Var bor du? Jag bor i Göteborg.

Rikard

Stockholm

Kan man inte köpa en påse med motstånd på Kjell och Company och fixa det tills du har en fungerande bältessträckare.

Rikard Röhme
    Deltagare

Ja, jag får väl försöka med det, om jag inte kommer på något ytterligare att felsöka imorgon. Har ju natten på mig att fundera

Mvh

Rikard

Alfarikard

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.