Akut! Får inte upp tanklocket på min Giulietta (940) 2013.

Published by Anders Ferner on

Forum Teknik Akut! Får inte upp tanklocket på min Giulietta (940) 2013.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Anders Ferner
    Deltagare

Tanklocket (det yttre) på min Giulietta har på något vis gått i baklås. Man ska ju bara trycka till det, så poppar det upp. Nu har jag tinat bort all snö och is och locket rör sig lätt när jag trycker, men det låser inte upp.  Jag vågar inte bända, utan skulle behöva få in något för att lirka upp haspen. Problemet är att jag inte minns hur snäpplåset ser ut under locket, så jag vet inte hur jag ska börja….

Är det någon som haft samma problem och löst det eller möjligen så att någon kan skicka en bild på det öppna locket så att jag kan lista ut hur jag ska bete mig.  Kris eftersom tanken nästan är tom och utan bilen är jag helt ställd här i Norra Dalarna.

Igino Cazzola
      Deltagare

Om det normalt är elektrisk öppning (‘känner inte till så moderna Giuliettor) brukar det finnas ett nödöppningsnöre i bagaget/bakom baksätet.

Jag är fullständigt Räserskadad

Anders Ferner
        Deltagare

Det är inte ett elektriskt lås, utan man trycker lätt på locket så  brukar det poppa upp. Nu är det som att spärren på insidan har hängt upp sig. Locket rör sig, men spärren släpper inte.

Hur har du tinat? Hjälper kanske om du värmer lite extra med en kupévärmare eller hårtork så att ev is längre in smälter? Har tyvärr ingen aning hur det ser ut på din modell. Är centrallåset kopplat till luckan så det ligger kvar?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Anders Ferner
          Deltagare

Det finns en “nödöppnings”- stropp på höger sida i bagageutrymmet, men den fick jag i handen vid första försök att låsa upp före nyår.  Har nu “tinat” igen med en hel kanna kokhett vatten och efter att ha tryckt och tryckt och tryckt….. intensivt i c:a tio minuter, så släppte äntligen spärren och jag fick upp tanklocket!!!  Nu återstår bara att försöka reparera ” nödutlösaren”….Tack ni som tänkte till och försökte komma med lösningar. Tydligt är att isen satt  inkapslat mycket djupt inne i låset.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.