Akut. Växelspaken sladrig, två växlar funkar. Alfa 146
Published by Roger Forsberg on
- Detta ämne har 19 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 31 maj, 2014 kl. 18:17 av Roger Forsberg.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2014 kl. 08:02 #25304
På väg till jobbet ville växelspaken bli väldigt sladrig, nu funkar bara trean och fyran. Klarade mig till jobbet med en hårsmån men lär inte kunna ta mig ut ur Alingsås.
Är det ett vanligt fel på 146’orna?
någon bussning som gett upp?
GTV 916 3.0 24V -97
22 maj, 2014 kl. 09:57 #25305Hej,
Antagligen länkaget som gett upp, nu är ju den här modellen lite halvrolig, finns både med vajer och stag. PÅ 145 QV är det stag men på andra är det vajer.
Staget var inte så jädrans dyrt men det tog några timmar för vår mekaniker att byta.
//Henrik
22 maj, 2014 kl. 11:05 #25306Inlägg av Henrik Lindgren på 2014-05-22 09:57
Hej,
Antagligen länkaget som gett upp, nu är ju den här modellen lite halvrolig, finns både med vajer och stag. PÅ 145 QV är det stag men på andra är det vajer.
Staget var inte så jädrans dyrt men det tog några timmar för vår mekaniker att byta.
//Henrik
Vajersystem Vet du hur man kommer åt, inifrån och under eller bara under?
GTV 916 3.0 24V -97
22 maj, 2014 kl. 12:56 #25307är det uppbyggt som på 156 så är det förmodligen plastfästet för växelspaken som har spruckit i sina fästöron eller att en av axlarna som spakens moment rör sig runt har gått sönder. Rätt så vanligt. Lyft på växelspaksdamasken och se om du inte ser att plasten saknar bitar där.
På 156 går man underifrån för att byta efter att ha tagit bort mellersta delen av avgassystemet först.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
22 maj, 2014 kl. 13:48 #25308Slet bort mittkonsolen nu på rasten, 1 och 2an går att få i om man är försiktig, väldigt litet glapp att få in dem, i princip stumt, 3 och 4an är inga problem att få in med jätteglapp i spaken men då är spaken maximalt åt höger vilket gör att 5an och backen inte går i.
GTV 916 3.0 24V -97
22 maj, 2014 kl. 14:38 #25309Lossade metalhylsan över plastkulan inne i bilen, väldigt rangligt blir det då, kan inte se om något är trasigt. Måste nog upp på en lyft.
GTV 916 3.0 24V -97
22 maj, 2014 kl. 20:05 #25310Kollade på ePer, jag ska tydligen ha stag på min model, 1.8Ts men blev inte klokare av deras sprängskisser av vad som kan ha gett upp. Hoppas jag kan få hem bilen i morgon, ska bli intressant att se hur det går.
GTV 916 3.0 24V -97
25 maj, 2014 kl. 17:53 #25311Felet lokaliserat i alla fall. En sprint och en bussning som flugit iväg. Beställa delarna från Inges bil i morgon och hoppas de kommer innan helgen.
GTV 916 3.0 24V -97
26 maj, 2014 kl. 18:51 #25312Det var väl skojigt. Bussningen har utgått. så nu står man här utan bil. få se hur jag kan lösa det. Någon som har en liggandes
GTV 916 3.0 24V -97
26 maj, 2014 kl. 19:46 #2531326 maj, 2014 kl. 20:01 #25314Är det en gummibussning? Det går inte att vedbodmeka lite och lösa det med typ två slangar i varandra (bränsleslang/kylvattenslang)?
26 maj, 2014 kl. 20:09 #25315Inlägg av Crister Borg på 2014-05-26 19:46
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Alfa/ALFA-145&146/All/Demonteringsobjekt/Demonteringsobjekt-(endast-delf%C3%B6rs%C3%A4ljning)/Alla/Tyvärr så har de bilarna wirestyrning av växlarna, vilket jag inte har.
GTV 916 3.0 24V -97
26 maj, 2014 kl. 20:15 #25316Inlägg av Lars Söderman på 2014-05-26 20:01
Är det en gummibussning? Det går inte att vedbodmeka lite och lösa det med typ två slangar i varandra (bränsleslang/kylvattenslang)?
Det kanske går med slang, GTV 2.0 har exakt den bussningen jag behöver också, jag kan inte låna din? Är det möjligt för dig att försöka se på din bil hur den ser ut och känns, silicone-mjuk eller hårdare.
GTV 916 3.0 24V -97
26 maj, 2014 kl. 20:16 #25317Nummer 13 på bilden.
GTV 916 3.0 24V -97
26 maj, 2014 kl. 20:44 #25318Marco har inget? Kanske samma på 155 då de delar platta…?
elCrillo Kalmar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.