alfa 155 kränghämmare

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik alfa 155 kränghämmare

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Jag ska bygga mig en enkel racebil…….

Om man köper en 155 2,0 8v som jag nu ska åka med så har denna kränghämmare 23mm fram  19mm bak

Extrabilen som är donator är en 2,0 16v sport. Den har klenare doningar…..               22mm fram   17mm bak

Men om man ska köpa ett värre kitt som eibach har så är det grövre                            26mm fram   22mm bak

Vad är det som avgör detta mellan 8v och 16v?   Är det olika stålkvalité ??

Magnus Åberg
    Deltagare

Jag skulle gissa att dom ändrade lite av komfortskäl på den sena. Dimensionerna styr, inte materialet.

Jag tycker du ska låt främre krängingshämmaren vara kvar och istället satsa på hårdare fjädrar runt om och en 24 mm bakkrängare från Whiteline för att mer eller mindre eliminera understyrningen. Så gjorde jag på min Fiat Coupe 16vt som är exakt samma chassi och det blev väldigt bra balans.

Henrik Ahnfeldt
      Deltagare

Inlägg av Magnus Åberg på 2014-09-30 12:44

Jag skulle gissa att dom ändrade lite av komfortskäl på den sena. Dimensionerna styr, inte materialet.

Jag tycker du ska låt främre krängingshämmaren vara kvar och istället satsa på hårdare fjädrar runt om och en 24 mm bakkrängare från Whiteline för att mer eller mindre eliminera understyrningen. Så gjorde jag på min Fiat Coupe 16vt som är exakt samma chassi och det blev väldigt bra balans.

+1 på den

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Så då menar du Magnus att 8v är en superduper sport.

Jag hade ett långt samtal med Sune (sudden) Svensson igår och det var kul att lysssna och ta del av hans erfarenhet.

Enligt hans utsago så var väl hämmaren bak en del som gav störst skillnad i uppträdande.

Henrik Ahnfeldt
        Deltagare

Byter du till grövre kräng bak så eliminerar du nästan helt understyrningen. När jag började med trackdays gick bilen rakt fram i kurvorna. Efter att jag bytt bak, så styr jag häcken med gasen.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Jag ska prova lite olika hämmare som jag skruvat loss på andra sorters bilar. Dom är gratis, funkar det inte så får man väl handla en riktig modellanpassad.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.