Alfa 156, bilen dör under färd! Startar ibland inte. Nyckelsymbol lyser

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa 156, bilen dör under färd! Startar ibland inte. Nyckelsymbol lyser

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25614

    Hej. Jag är fullständigt oduglig när det kommer till elektroniska problem. Blev rekommenderad att lämna 156:an på Hedin bil i Mölndal.  

    Gjorde detta i hopp om att dom var auktoriserade och tillräckligt kunniga för att lösa problemet. Blev dock mycket besviken.

    Problemet är följande:

    Bilen dör emellanåt. Insprutningslampan och nyckelsymbolen börjar då att lysa. Även varvräknaren lägger sig i botten. Fortsätter jag hålla gasen i samma läge, går bilen igång igen efter ca 2-3 sek. Fick nog av detta då bilen vägrade att starta en morgon. Hedin bil påstår att dom ej får kontakt med motorstyrdonet och kan då ej läsa av felkoderna. Dom fortsätter felsökandet och kommer senare fram till att styrdonet är dött. Dom säger att; du/vi kan inget göra åt denna bilen. Finns ej att få tag i nytt styrdon!, begagnat går ej att programera. Skrota bilen, eller sälj den i delar.

    Jag betalde felsökningsavgiften och lämnade kvar bilen där i ett par dagar! Fick hjälp med att bogsera bilen därifrån ikväll 24/6-14.

    Innan vi sätte igång bogseringsprocessen tänkte jag prova ett litet knep jag läst här på forumet. Att koppla bort -polen från batteriet. Vrida till MAR på tändningsläget. Distingt på med minus igen på batteriet. Tro det eller ej, bilen startade. Dock gick den som den brukar. Dog ca10 ggr under 2 mils färd. Men gick igång igen efter 2sek.

    Vad kan detta vara för problem? Snälla hjälp! Annars skrotar jag bilen. Bilen har rullat 11500mil och vad jag anser, är bilen i ett för fint skick för att dömas ut på detta sättet. Tack på förhand. Med vänlig hälsning Ricard

    #25615
    Lars Söderman
    Deltagare

    Elfel är alltid luriga, speciellt intermittenta fel kan ju ibland vara hopplösa att hitta. 

    Att Hedin inte fick kontakt med ECUn behöver ju inte betyda att den är trasig, det kan t.ex  vara glapp i någon matning till ECUn som ställer till det.
    Och attde säger att det inte går att programmera en begagnad ECU är nog riktigt ur deras synvinkel, men det stämmer som tur är inte. Alla modeller av ECU som finns i 156 går att göra ”virgin” dvs återställa till ett oprogrammerat skick, så man kan sätta dem i vilken bil som helst, men det är inget som auktoriserade Alfa-verkstäder pysslar med.

    Jag skulle börja med att kolla alla säkringar och kontakter som har med ECUn att göra och spraya upp dem med kontaktspray. Funkar inte det så kan jag hjälpa dig med att testa ECUn på bänken och se om den fungerar där. Det vore intressant att veta vilken typ av ECU det är. Den sitter nog på insugningsröret så det är hyfsat enkelt att läsa av Bosch-numret som ser ut ungefär som såhär: 0 261 204 948. Motortyp och årsmodell på bilen vore också intressant att veta.

    #25616

    Var sitter säkringarna för ecu? Den sitter inte under plastlocket vid batteriets pluspol?

    Läste ett inlägg en gång och då var det någon som hade kontaktproblem där. Men minns inte vika symptomen var.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25617

    Nu låter felen sammankopplade men pondera att det är två separata fel.. I så fall har du kontakten för det som kommunicerar mellan nyckeln och ECUn upp till vänster bakom säkringsdosan på vänster sida om ratten. Det är den enda stora plastkontakten av sin storlek där och sitter mycket högt upp. 

    Jag lossade denna kontakten när jag hade problem med codelampan och satte tillbaka kontakten ett par gånger och vips så höll sig lampan borta i ett år. Glappkontakt är inte helt ocanligt där. Det lättaste sättet när man vet var kontakten är, är att skruva bort lilla panelen ovanför kopplingspedalen och lägga sig på rygg och sträcka sig högt upp med ena armen och dra ur kontakten och sätt i igen. Trångt som attan men det går faktiskt. 

    Det jag tänker är att om det är två fel kanske du kan få löst det ena felet?

    att bilen dör låter som samma fenomen som när vevaxelgivaren bråkar. Kanske det är drssa två felen som jäklas tillsammans? 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.