Alfa 156 – ryckig gång

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa 156 – ryckig gång

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Hej köpte en ALFA ROMEO 156 till grabben och han är allt annat en nöjd, då jag provkörde den nu är den helt kraftlös och hoppar som en känguru , så jag förstår att han inte är nöjd (även om han borde sagt något och inte bara fortsatt köra)någon som har något tips vad jag skall börja leta?sedan läcker den in vatten så det var en stor pöl på golvet i baksätet tips?

Edit: Förtydligade ämnesrubriken, modererat av Daniel F.

Kontrollera så att tändstiftsbrunnarna inte är fyllda med vatten eller olja, Motortvätta aldrig T.S. motorn med vatten.

Axel Lindgren
    Deltagare

Jag har ett tips ang pölen på golvet i baksätet.

Jag har en 159:a som jag hade samma problem med. I mitt fall var det en skyddsplåt som sitter mellan dörren och dörrpanelen som hade lossnat i limningen. Detta gjorde att vattnet tog fel riktning och rann in i bilen istället för att rinna ut ifrån bilen.

Axel Lindgren

Tack för tipsen

är ju skit om man inte får in grabben på rätt spår ( pratar om att köpa en ford)

har ju själv kört alfa i några år med 147, Gulietta x2 och de är härliga att köra.

Angående vattenproblemen: jag ser att den har taklucka. Ett vanligt problem är att avrinningen till takluckan har satt igen sig. Dessa mynnar ut i framkant av bakre hjulhus. Rensa rören så vatten kan rinna ur. 

angående skutten: kolla tändstiften som sagts. Prova att dra ur kontakten till luftmassemätaren för att se om det blir bra/bättre. Prova att rengöra gasspjället om det syns en massa smuts och beläggning där. 

För övrigt två snygga alfor ni har. Vad heter lacken som din Giulietta har? Skitsnygg!

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Det är en Ugo Sivocci lackad i Rosso Competizione 

http://www.alfaromeopress.se/press/article/186

tack för tipset med takluckan

Henrik Boldrup
    Deltagare

Det kan även vara värt att kolla plasten innanför dörrsidorna, är den trasig eller har släppt i limmet kan vattnet rinna in i bilen istället för ut i botten av dörren

156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15

Bengt Svedberg
    Deltagare

Plasten innanför dörrsidan är viktig. Fick nyligen sätta en extra plast där för att leda tillbaka vattnet in i dörren.

Det var vänster bakdörr på en 156:a. Tog av dörrsidan och vattnade utsidan , syntes tydligt vart det läckte in. 

Gert Johansson
    Deltagare

Kolla även skicket på golvet, kan vara så att det inte finns så mycket plåt kvar nära trösklarna…egen erfarenhet…:-(

Giulia Super o GTV916

Tack för många bra tips på vattnet skall vi nog komma till rätta med.

Frågan kvarstår dock varför den går så illa.

på låga varv alltså om jag gasar väldigt försiktigt hackar den inte men så fort man gasar så börjar den på minner lite om när man hade moped

och munstycket stod fel , som den inte får bensin eller luft , provade igår att hålla kvar gasen i botten på tvåan och den liksom hoppar fram känns helt kraftlös

först när man får i fyran det slutar och på femman känns det inte alls men är inte alls den kraft det borde vara på 155hk.

Nu sa sonen att temperaturmätaren ibland drar iväg från 90-130 grader sedan ner igen ger det någon ledtråd?

Efter en dag i garaget trots min ovilja att meka så visade det sig att rådet att kontrollera tändstifts brunnarna var det som orsakade den ryckiga gången

4 st var mer eller mindre kladdiga av olja och fukt och efter jag fått torkat ut dessa försvann hoppandet.

angående vattnet är det nog så att det läcker in via takluckan då det visade sig vara en del rostskador där får se om det hjälpte med lite

uppfräschning av listen men känns som ett litet större jobb. 

skulle någon vara intresserad att köpa loss den så får ni gärna höra av er för lite mer information.

Tack för hjälpen.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.