Alfa 156 Skrotbilsrejser
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 18 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 20 november, 2015 kl. 00:20 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
10 september, 2015 kl. 19:53 #48534
Tjenare, jag och några polare ska ställa upp i Skrotbilsrejset nu i höst (ett 24-timmars lopp på Mantorp där man måste skrota bilen efteråt), och för det ändamålet har vi köpt en Alfa som vi hoppas ska hålla hela vägen =)
Bilen då, jo en 1998-års 156 2.0 TS som rullat 17000 mil inhandlades besiktigad och skattad för 5000kr. Tyvärr har den bara ca. 50hk kvar av de 155hk den ska ha i orginal, men i övrigt väldigt fräsch inredning och fungerande AC.
Efter lite felsökning och kontroll av de vanliga felen folk tipsat om ser det ut å vara MAFen – så vi har beställt en ny kina-MAF. I övrigt förstår vi att tidigare ägaren var rätt trött på den – de senaste 5 besiktningspapprena såg ut så här:
Då det här är vår första Alfa är vi tacksamma för alla tips vi kan få om hur vi kan modifiera den för att överleva ett långlopp. Vad tror ni går sönder först och vilka reservdelar måste vi ha med oss..?
10 september, 2015 kl. 20:12 #4853510 september, 2015 kl. 20:22 #48536Hahaha, vi får hoppas deras bil pajjar först så vi kan använda den som reservdelsbil =)
10 september, 2015 kl. 22:16 #48537Luftmassemätare från Kina är oftast look-a-like. Fungerar inte särskilt bra. Har ni köpt så får ni väl prova men det ska vara den som tillverkas aV Facet i Italien. Säljs som Hella, Marelli mm. Får Ni ingen ordning på hästarna så byt LMM igen. Balansaxelremmen bör Ni klippa eftersom den är det vanligaste skälet till motorras. Kamremmen brukar hålla längre än man tror (utom på JTS och GTA). Att rensa bort större delen av luftfiltersystemet är en god idé och ersätta med ett vanligt Biltema konfilter, hjälpligt avskilt från värmen.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
11 september, 2015 kl. 04:52 #48538Har ni kört skrotbilrejs tidigare så kan ni det här, men ert största problem kommer att bli bromsarna. Se till att det är friska grejor från start, förbättra kylningen och ha med extra belägg. Sen är det bra med så många extraljus ni kan få tag i och solfilm på alla backspeglar för att inte bländas av bakomvarande. Finns säkert massor med mer bra tips om man googlar runt lite.
11 september, 2015 kl. 07:16 #48539Schysta grejer, är det den som låg ute på blocket kring… Trollhättan? Jag titta aldrig på den pga de hemska fälgarna samt känslan att den var billig av en anledning… 🙂
Verkar vara ett kul race, kolla upp fjädertallrikarna på bilen noga. Jag har egen erfarenhet(och verkar långt från ensam) av att de kan rosta sönder totalt och flyga ner i däcken på bakhjulen. Är era svaga kommer de nog garanterat rasa ihop under ett längre påfrestande lopp. Tallrikarna i bak verkar mycket mer utsatta än de i fram. Orginal dämparna verkar inte ha några dräneringshål så fukt samlar sig i tallriken..
156 SW 2.0 TS - 00
15 september, 2015 kl. 23:10 #48540Hej, jo den låg ute på blocket ett tag och det var i dom trakterna vi köpte den =) Angående fälgarna så åkte jag förbi Bäckebols köpcentrum med rutorna nere när jag hörde en 10-årig grabb ropa “Kolla mamma, vilka coola fälgar” .. men ja det är nog enda åldersgruppen de tilltalar.
Vi har kört skrotbilsrejs en gång innan, dock med en Renault 5 som vi inte ens behövde byta bromsklossar på! Nu är vi lite mer oroliga för om vi ska komma i mål eller ens till startlinjen =) Kan bjuda på en före/efter bild från förra loppet så ni vet vad som kanske väntar 156:an.
Före:
Efter:
Vi har fått vår kina-LMM nu, och jag kommer mäta upp lite karaktäristik för den och jämföra med databladen, enligt bilderna från säljaren såg det ut som en Pierburg-kopia (sensorelementet osv), men när vi fick den är den i princip identiskt med den Bosch-LMM som satt i vår bil, dvs samma tunnfilmssensor.
Eftersom vi ändå hade en ny LMM på väg prova jag lite mer agressiv rengöring av den gamla sensorn, först bara med isopropanol å försökte borsta lite med en pensel – det gav ingen direkt märkbar förbättring. Nästa steg var lite agressivare med bromsrengöring + blåste rent med tryckluft (+ ipa för att ta bort ev rester). Det gav märktbart bättre resultat, bilen går hyffsat nu och vi har nog minst 100hk i den – dock är det viss lagg i gasresponsen, och vi får fortfarande DTC:er satta angående “adaptation out of range”.
Vi har även börjat lättningen så om det är någon som behöver några inredningsdetaljer eller andra delar så är det bara och komma och hämta. Ska ni har någon större grejj får ni gärna lägga nån slant med, för det var väldigt snålt med pengar i baksätet – vi hittade bara totalt två kronor efter att ha rivit ut mattorna i hela bilen..
Stay tuned för nästa uppdatering =)
22 september, 2015 kl. 12:19 #48541Nu har vi varit ute och mekat igen… dels testa vi Kina-MAFen med gott resultat – gjorde en separat post om det här: http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/2589/Default.aspx
Vi har hittat en del rost med, jag gissar att det här inte är speciellt mycket när det gäller Alfor – men vi tyckte det var ganska roligt ändå..
Även en del ventilationshål i tröskel och golvet på förarsidan – med tanke på att den gick genom besiktningen för ett halvår sen måste Alfor rosta väldigt fort..
Vi börjar snart tro att det bara är taket som håller ihop vår bil..
För övrigt letar vi efter ytterligare en förare till vårt team då en har fått förhinder, så om du är ledig den 24-25:e oktober, bor helst i göteborgsområdet, och vill vara med och bli den första Alfan som går i mål i skrotbilsrejset är du välkommen att kontakta oss så berättar vi mer..
22 september, 2015 kl. 16:24 #48542En del besktningsstationer verkar knappt bry sig om skicket på golvet verkar det som. Eller snarare att kolla hur de faktiskt ser ut. Huh vilket golv. Det blir nog ingen större sorg att se denna gå efter loppet.
Mer otäckt är det att mitt golv nog är på väg åt samma håll…
156 SW 2.0 TS - 00
13 oktober, 2015 kl. 00:35 #48543Nu är det bara två veckor kvar till racet och mekandet går på högvarv men det är fortfarande mycket kvar att göra.
Det som har hänt med bilen är att golvet börjat ta form – vi har lagt en förstärkning längs med balken och börjat sätta igen hålen.. men vi skapar nästan lika mkt nya hål när vi bränner igenom med svetsen. Det är mitt första försök att svetsa bilplåt så det är tur att det inte behöver vara snyggt..
Vi har ju hört att Alfor är lite som hundar och att det är bäst att skaffa två, så vi bestämde oss för att skaffa en till..
Vi gav 500kr för en besiktigad 01:a kombi med halvfull tank där enligt uppgift drivaxeln skulle vara av – men de visa sig att det var drivknuten istället när kulorna från lagret börja ramla ut och hjulet låste sig helt. Vi fick improvisera ihop ett hjul av en lastpall och några vedträn och la sedan nästan två dagar på att vinscha den på plats, så så värst prisvärd blev den ändå inte.
Vi undrar vilken CAR medlem som ägt bilen innan och om han eller hon vågar ge sig till känna? Vi har även bestämt oss för ett lagnamn inspirerat av vår Alfa – så om ni vill är ni välkomna att kolla in vår sida R.O.S.T Racing
13 oktober, 2015 kl. 00:52 #48544Häftig hemsida och intressant projekt att följa
Hade jag vart er hade jag vart lite små stressad att få ihop det på två veckor, men ni kanske är mer effektiva än vad jag är
13 oktober, 2015 kl. 11:36 #48545Haha, vad ska ni med den andra till? Saknade ni några delar?
Ni har inga fräscha bromsok för bakhjulen eller fungerande elhissar för bakdörrarna över från någon av de ni inte behöver? Eller fungerande bakrutetorkare på sportvagnen? 🙂 Usch vad delar jag behöver… 500 kronor, misstänker att hjulet där är minsta problemet med den.
156 SW 2.0 TS - 00
16 oktober, 2015 kl. 14:17 #48546Efter mycket skruvande och svetsande är vi nu klara med rostlagningarna. Det är kanske inte världens snyggaste, men vi tänkte funktionellt och snabbt före kosmetiskt. Denna 156:a är ju (tyvärr) på väg mot sin grav.Vi har också äntligen fått stolarna på plats. På förarplats sitter nu en racingstol med skenorna från passagerarstolen, pga höjden på racingstolen. På passagerarplats har gamla förarstolen hamnat. Det hela krävde en hel del meckande, men nu ska det förhoppningsvis fungera bra.
Bromsoken har fått sig en genomgång. Vänster bak är utbytt till ett lite fräschare. Alla bromsar är luftade och har fått sig lite finare begagnade bremboskivor.
Sedan var vi lite kreativa med bokstäverna. Vi har beslutat oss för att kalla oss ROST Racing. Så detta namnet fick även pryda ändalykten.
På med hjul igen för att förhoppningsvis ta en testtur. Bilen tände till ett par varv sedan var det bara startmotor som lät. Vi kunde inte höra bensinpumpen, så antagligen är det något problem där. Nästa steg nu blir att mäta strömförsörjning, kolla relä osv. Kanske har vi gjort någon åverkan på kabelstammen under allt svetsande och kapande. I värsta fall få vi byta pumpen. Tur att vi har en donatorbil.
Vill man även följa oss på Facebook är det bara att surfa in på ROST Racing och trycka gilla.
Fridens liljor
Gustav18 oktober, 2015 kl. 23:20 #48547Idag skruvade vi vidare. Vi hittade problemet med bensinpumpen. Av någon anledning hade vi tappat jordningen till pumpen. Lite skalande på jordkabeln och så satte vi den direkt i karossen istället. Succé, nu rullade bilen.
Men ett annat spännande fel uppdagades idag. Vi har inget halvljus fram. Enda sättet att få ljus är att rycka säkringarna till helljuset, och sedan slå på helljuset. Då blir det fallback och halvljuset går på. Helljuset lyser inte alls med säkringar vare sig i eller ur. Kanske hade tidigare ägare kopplat ihop något spännande med dimljusen eller extraljusen. Eller så har vi pajat något. Vi testade att byta ut hel/halvljusrelät, men det gjorde ingen skillnad. Av någon anledning har vi inte ens 12V vid säkringarna för halvljuset med tändningen påslagen.
Vi kommer antagligen bara att låta det hela vara, eftersom att det blir ordentliga extraljus på taket som får helt egen matning från batteriet.
21 oktober, 2015 kl. 21:45 #48548Hej igen, en snabb uppdatering – vi tokjobbar med bilen nu så hinner knappt lägga någon tid vid datorn =) Som Gustav skrev har vi fått dit lite ljus och de lyser riktigt bra!
Vi har även fått en del felkoder på vår Alfa – och ev går den lite sämre än innan – men det är svårt att veta hur “snabb” den ska vara när allt fungerar.
Relä-felet är från när jordningen till pumpen inte fungera, och lambda/MAF adapteringen har vi också haft länge (läcker en del i avgassystemet innan lambdan som vi tror de beror på alt. kass lambda). Har googlat lite på de andra felen så vi har en del upplägg när vi försöker fixa det imorrn =)Daniel: bromsoken bak var sådär – vi har använt ett av dom dock för på racern var ett helt kasst. Kan kolla när de gäller fönsterhissarna, ev har den ena elhissar bak.. låg nån lös motor i bilen med ev var det bakre vindrutetorkaren, återkommer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.