Alfa 156 v6 har börjat koka (fläktfel?)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa 156 v6 har börjat koka (fläktfel?)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25886

     

    #25887

    Ett tänkbart fel kan vara vattenpumpen. Om du har den med plast impell kan den börja slira. Vanligt fel. 

    Mvh Kristofer 

    #25888

    Skulle tro att du behöver båda fläktarna i denna värmebölja för att få full kyleffekt också vid lägre farter. När går den varm, stadskörning, landsväg, hela tiden?

    De har nog satt dit 2 st av någon anledning, behövs nog i Italien.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25889

    Får ta en närmare titt på vattenpumpen.

    Bilen går över 90 grader när det är +10 grader utomhus, det har ingen betydelse om det är stads, landsväg eller motorvägskörning (går kanske inte lika varm på motorvägen då det fläktar i hög hastighet)

    /Anton

    #25890
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Inlägg av Anton Aczel på 2014-07-23 16:38

    Hej, har en alfa 156 v6 -00.

    I denna värmebölja har bilen börjat krångla lite.

    Jag har haft problem med att bilen går upp i temp (men inte kokar) upp emot en 110-115 grader.

    Förra året kollade jag termostaten, och den såg fin ut (kokade den aldrig), men plockade ändå bort denna och kollade om bilen fortfarande gick upp i temp, vilket den gjorde.

    Idag kom jag upp emot 120 grader och när jag stannade såg jag att ”glykoltanken” kokade.

    Oljan på bilen ser fin ut, ingen avgaslukt från glykoltanken osv, så jag ”tror” inte att toppen har gått.

    Den ena av dom två kylarfläktarna har aldrig fungerat sedan jag skaffade bilen, kan detta påverka att temperaturen stiger? , den andra fläktar på för fullt.

    Misstänkte först att det var tempgivaren som gett sig eftersom bilen inte kokade när jag kom upp i såpass mycket grader.

    Har även kollat så att vatten går igenom kylaren, och det verkar inte satt sig en ”propp” i den.

     

    Vet inte vad jag skall kolla härnäst, har ni några idéer om vad problemet kan vara?

    Tacksam för svar 

    /Anton

    Anton – termostaten är till för att hålla motortemperaturen konstant – och det brukar vara kring ca 90 grader. Idealet är samma temp sommar + vinter i själva motorn så att bränsleförbrukning och slitage hålls på en vettig nivå. Därför är det ”normalt” att nålen står kring 90 oavsett yttertemp. På alltför många alfor finns enligt mitt sett att se saken en usel termostatkonstruktion som gärna verkar ha svårt att stänga och då smiter för kallt vatten in i motorn och nålen varierar därmed mera med hastighet än den borde göra. Motortemp borde ligga relativt konstant oavsett hur fort man kör etc. I stadskörning så ska kylfläktarna stå för ”fartvinden” och på så sätt hålla kylvattnet lagom svalt. 

    På min 159 varierar det aldrig – men men Spider med 2,0 TS motor åker tempen lite för mkt jojo. Så var det även på min 156 GTA tills den fick ny termostat (gamla var kass och stängde inte) och nu ligger nålen väldigt stilla.

    Att 1 av 2 kylfläktar inte funkar leder då till problem en varm sommar, dessutom ska fläktarna gå på 2 olika hastigheter om jag förstått logiken rätt. 

    Att det bubblar i ”glykolbehållaren” =expansionskärlet innebär att motorn kokar = problem i vissa fall. Detta behöver inte betyda att topplockspackningarna gått, men du behöver definitivt få ordning så att båda kylfläktarna funkar som dom ska. En snabbfix kan vara att dra en helt egen kabel via ett relä och en switch i kupen så kan du slå igång fläktarna manuellt tills du har möjlighet att byta förkopplingsmotståndet som sitter på hörnet på kylaren (tror jag det gör) så att kylfläktarna funkar fullt ut.

    Motorn kan nog gå ca 108 grader varmt innan den koker så länge det är övertryck i kylvattensystemet. Men mätarna är onoggranna så du får inte lita 100% på vad nålen visar.

    Lycka till!

    #25891
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Vad visar mätaren när fläkten går igång om du låter motorn gå på tomgång efter kallstart? Termostaten borde öppna vid 87 grader och fläkten går normalt igång strax efter det. Det ger nån sorts indikation om hur rättvisande tempmätaren är (min visar i det läget 75-80 grader).

    Som tidigare sagts, i det här vädret behöver du nog två fläktar om det är stadstrafik. Förutom vattenpumpen är en igensatt kylare en trolig orsak till problemet.

    Går det så går det...

    #25892

    Tack för alla svar!

    Jag skall ta och kika när fläkten går igång lite senare ikväll.

    Kylaren är nog inte igensatt, spolade igenom den och det rann på bra!

    /Anton

    #25893
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Allvarligt ! SMHI går ut med en klass 1 varning i Sverige om värmebölja och du undrar varför bilen går varm när ena kylfläkten är trasig. Jaaaa vad kan det vara för mystisk orsak till att bilen kokar i stadskörning….. Du vet om att det brinner bensin inne i den där metallklumpen under huven ? 

    #25894

    Hej igen,

    Jag drog denna gång ström direkt till den icke fungerande fläkten, och fläkten fungerar.

    Vad är det som gör att fläkten går igång? är det något relä? Tror ni jag kan seriekoppla strömmen från den andra fläkten till den som inte fungerar, så de går igång samtidigt? 

     

    /Anton

    #25895

    Inlägg av Åke Nyberg på 2014-07-23 20:27

    Allvarligt ! SMHI går ut med en klass 1 varning i Sverige om värmebölja och du undrar varför bilen går varm när ena kylfläkten är trasig. Jaaaa vad kan det vara för mystisk orsak till att bilen kokar i stadskörning….. Du vet om att det brinner bensin inne i den där metallklumpen under huven ? 

    Den har även tidigare i år kokat då det varit ca 15 grader ute, jag skriver inte inlägget för att bilen kokar när det är 30+ grader, utan att det är ett problem jag haft ett tag, samt min undran om fläktarna har en större påverkan.

    #25896

    Det var nog bara ett skojfriskt inlägg så du ska nog inte ta det seriöst.  (Om man läser mellan raderna)
    Igensatt kylare… kan också avse att den är trasig utvändigt. Alfas kylare & andra märken kanske också, gillar inte svenska klimatet. Lamellerna som sitter mellan cellerna där vattnet går,  vittrar sönder och försvinner. Då tappar du ytan som ska kyla vätskan & därigenom kyleffekt. Kanske inte direkt ditt bekymmer men kan bidra till viss varmgång.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #25897
    Jörgen Entoft
    Deltagare

    Hade liknande problem på min 156 2,5 V6. Blev värre vid belastning, dvs ju fortare jag körde och ju högre yttertemperaturen var desto mer steg vattentempen. Efter omfattande felsökning visade det sig att kylaren var kass. Det var mkt svårt att upptäcka utan att demontera den, men då såg man att lamellerna på en tallriksstor yta var ”mosade” (provade att spola igenom kylaren på specialverkstad, den verkar OK sa man där…). Om det skulle vara termostatfel eller vattenpump brukar den koka som värst vid stillastående tomgång….

    Alfetta GTV -80 156 SW 25 -04 Brera 32 Q4 -06 Ducati Multistrada 620 -06 Italjet Formula Twin

    #25898
    Mats Elm
    Deltagare

    Tack Jörgen för ditt inlägg!

    Jag har problem som liknar din beskrivning mycket väl, med lameller som vittrat sönder, det märks då det varit ovanligt varmt, som det varit vid ett par längre bilturer vi kört i sommar.

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #25899
    Daniel Briander
    Deltagare

    Jag hade problem med att fläktarna gick igång på min i värmen, dock när jag saktade in och tappade fartvind så inte riktigt samma problem, men jag bytte kylaren och nu vet jag inte när fläktarna gick igång senast. Kylaren var helt slut i nederdelen som var svårt att se medan den satt monterad. Då var termostaten bytt sedan innan.

    #25900
    Mats Elm
    Deltagare

    Hoppas det ok Anton att jag hakar på denna tråd!

    Det är många tänkvärda råd/synpunkter i denna tråd, för en annan som inte är bilmekaniker..

    Jag har som ni förstår också problem med hög temperatur i värmen och kommit fram till att det är 2 fel på min bil (JTS -02) gällande detta problem.

    Det första är som skrivits ovan,  lameller som vittrat sönder och ger minskad effekt för kylningen.

    Det andra som jag misstänker är att fläkten inte jobbar i sitt andra läge, överhuvudtaget.

    Det går att testa fläkten i både första och andra läget med en dator, så det är alltså inte fel på ”Speed 2” läget.

    Fläkten startar när motorn är varm, dock som jag upplever det bara i läge 1, det som också är underligt är att när motorn är varm, bra bit över 90 grader på mätaren, stannar fläkten när motorn stängs av, ska inte fläkten fortsätta att jobba en stund när motorn är onormalt varm?

    Vad är det som startar fläkten, vilken givare ger ”order” om att köra fläkten i ett högre varvtal?

     

     

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.