Alfa 159 2,4 turboras?

Published by Peter Lundin on

Forum Teknik Alfa 159 2,4 turboras?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Peter Lundin
    Deltagare

Skulle ut på motorvägen då plötsligt slangen till ic:n lossnade. Tog mig orkeslös hem i ca 3-4mil?. Skruvade dit ny slangklämma och försöker starta bilen utan framgång… i bästa fall kan den går i ca 5sek sen dör den igen. Haft batteriet bortkopplat i hopp om att den gula motorlampan ska släcka sig självt men det gör den inte. Behöver man släcka felkoderna med instrument för att bli med dem? Gick ju starta och köra när slangen var lös men nu startar den inte ens när den är påkopplad. Har testat koppla väck slangen igen och försökt starta men det är samma. Tacksam för tips

Thomas Sjölin
    Deltagare

Felkoder försvinner inte av sig själv, inte när det handlar om motorstyrning i alla fall. De måste raderas. Törs dock inte säga med säkerhet att bilen kommer starta efteråt, det varierar lite huruvida en felkod har den effekten eller inte.

Peter Lundin
    Deltagare

Ska låna hem en sån där och kolla av felkoder mm.
    Testade och starta den nu. Den gick betydligt längre, kanske 30sek. Första 5sek låter den och gick som vanligt, men sen går den ”tyngre” och på lägre tomgångsvarv. Ingen gasrespons finns överhuvudtaget. Tycker det luktar motorolja i avgasrören med. Det känns lite som att den sura ner sig faktiskt. Vad blir effekten av att det kommer olja in i ic:n? Var lite oljigt vid slanganslutningen. Kollade i Volvon jag har och där var det inte renare direkt. Kanske inte skada att plocka ner turbo och ic för en inspektion och rengöring? Man har haft en hel del konstiga fel genom åren på div bilar och detta känns inte som ett elektroniskt fel.. kan har fel såklart

Peter Lundin
    Deltagare

Tänkte återkoppla lite om det senaste som hänt med 159an:
    Plockade ner div slangar och annat runt turbon och rengjorde allt där. Kunde då klämma ner fingrarna ner i turbon för att kolla ev glapp eller om den satt fast, men det vart inte ens lite glapp och allt snurrade lätt å fint. Plockade ihop allt och försökte starta den igen men icke. Första försöket gick den något längre, kanske 10sek. Och återupprepade försök några sekunder bara. Precis som innan..
    Läste på lite granna och spånade lite och kom på att sambon nämnde att någon hade haft roligt med att blandat ihop alla handtagen på macken och att hon först satt i det gröna handtaget men att pumpen aldrig startade “säger hon?”. En herre som även han skulle tanka sade till att inte ta fel handtag då någon även gjort samma på hans station.
    Hur som så lossade jag bränsle slangar där dem går att lossa men där luktar det ingen bensin iaf. Inte via tanklocket heller tack å lov.
    Började fundera lite kring den där ”fuel cut off” brytaren.. hittar ingen understolarna och kan bara hitta en knapp som sitter på pluspolen vid batteriet, Och trycker på den… höll in den några sekunder för jag har ingen aning om hur den fungera?.
    Försöker starta bilen igen och då går den typ 10-15 sekunder fast denna gången är det en annan gång i den.. testa igen, och nu går den 30sekunder.. testa igen, och denna gången så går den utan att stanna.. men det är noll respons på gasen. Tänker att den får väll mala på en stund och se vad som händer. Den går bättre å bättre hela tiden men långt ifrån bra, och efter ca 5-6 min så börjar den svara på gasen, fast det är mer att man ser det på varvräknaren än på ljudet. Efter ytterligare några minuter så går det att gasa upp den till 2000 på varvräknaren. Vid detta läget så ser jag att barmätare rör sig något.. turbon kanske är skuren ändå tänker jag.. trampa plattan i mattan BOOOM!!! Helvete vilken jäxxx smäll!!! Helt jäxxx svart runt bilen!! Första tanken blev ”nu sprack nog motorn någonstans” andra tanken blev ”vart är brandsläckaren”.. men motorn går än och den går riktigt jävxx bra med! Turbo visslar fint också. Vad som hänt nu är att den där korta stålomspunna slangen som en gång satt där Is No More! Bara en väldigt kort bit?.
    Nu känns det som att jag kan gissa att det är katalysatorn som är jävligt täppt? Och med tanken på hur rapp bilen är nu mot hur den var innan när den gick så måste katten varit defekt en längre tid i så fall? Eller har katten den effekten att den ”sno” så pass mkt även fast den är redig? För nu är bilen riktig rapp alltså! Den gick bra innan med, 200kmh var inga större problem liksom.
    Är det någon speciell katalysator jag ska leta efter? Orginal? Eller är det bara att köpa en billigaste man hittar och smacka dit? Bilen är ganska nyligen besiktigad så billjud gärna att utbyteskatten ska vara fungerande till nästa gång bilen ska dit

Hoppas ni kan läsa mitt inlägg..skolan var ingen favorit direkt?

Tyvärr så fick jag aldrig med själva smällen på film. Annars så har jag filmat precis fram tills det small. Lägger in några bilder iaf

Sune Karlsson
    Deltagare

Diesel? Den har väl partikelfilter? Förmodligen det som är igensatt. Kan möjligen funka att regenerera men tveksamt om det är så igensatt att motorn inte vill gå.

Går det så går det...

Peter Lundin
    Deltagare

Ja så kan det ju vara såklart. Kan inget om dieselbilar över huvudtaget. Ser ut som det sitter 2 burkar efter varandra mitt under bilen med några anslutande smårör. Har lite svårt att komma under bilen just nu så har ingen riktig koll på vad det är egentligen.
    Måste man har partikelfilter? Läst att det ska gälla från 09- men att även äldre har filter monterat även fast det inte är krav? Söker man på mitt regnummer i bilregistret så står det att det är årsmodell 09. Men i mina regbevis så står det 08. Har nämligen sätt att det finns ersättningsrör att montera som inte har något filter. Därför jag undrar

Thomas Sjölin
    Deltagare

Såhär ser partikelfitret ut:

Är ganska säker att du inte bara kan ta bort det och få den godkänd på en besiktning. Partikelfiltret är inte billigt men finns iaf något billigare på t.ex ebay.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.