Alfa 159 3.2 Q-tronic strular

Published by Oscar Lehtola on

Forum Teknik Alfa 159 3.2 Q-tronic strular

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Oscar Lehtola
    Deltagare

Hej!

Detta är mitt första inlägg. Jag behöver hjälp med att reda ut lite problem. Jag har en 159:a med V6:a och q-troniclåda och det går inte längre att växla sekventiellt. Man kan dra spaken åt sidan men den sitter fortfarande i D mode enligt datorn. Man kan dra spaken upp och ner i den positionen men inget händer. Övrigt funkar normalt.

Sen är det lite knepigt att stänga av bilen och gå ur. Man trycker på start/stop och motorn stängs av men sen piper datorn och blinkar på P (som om den inte känner av att spaken sitter i rätt läge). Så man får alltid dra ut den smala säkerhetsnyckeln för att trycka ur keyfoben. Dessutom när man startar motorn igen så sitter den tamejfan i sekventiellt läge (1 syns på skärmen) men det går inte att växla! Detta trots att man satt spaken i Drive! Sen tar det 1 minut tills datorn fattar läget… men detta är alltså min dagliga rutin.

Har haft det här problemet sen 2023 och verkstaden vill ha dyra pengar för att ersätta hela spakstället (se bild 1). Och dom vet inte ens exakt vad felet är… dom tror det är en givare som gått. Så jag testade att köpa del 5 (se bild 1) privat och bytte ut själv men tyvärr löste det inte problemet.

Så nu har jag två av samma del (se bild 2) och jag undrar vad folk här tycker jag ska göra…

Jag är inte alls insatt i ditt problem men den har inga felkoder alls?

Det låter dyrt att börja byta delar och chansa att det ev löser problemet. Det gäller nog att hitta en duktig/erfaren mekaniker som kan koppla in dator för felsökning och spåra felet. Kan säkert bara nåt litet skitfel som gör att växlingen klickar?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.