Alfa 159 Däckslitage, alternativa hjulinställningar?
Published by Christer Andersson on
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 14 augusti, 2015 kl. 13:15 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
31 juli, 2015 kl. 13:39 #29367
Jag har nu ägt min 159 i ett par år och kommit underfund med att bakdäcken nöts snabbare än framdäcken!
När jag kompletterat har alltid de nya hamnat fram och de sämre landat baktill.
Jag var ute och åkte en semestertripp nu i veckan och det kom regn… och blev livsfarligt att köra!
När jag passerade små vattenpölar jazzade bakänden, upptäckte då att bakdäcken var helt slut på. Har kanske kört 400mil sedan de lades på.Jag har nu beställt nya Michelin Primacy. Har även tänkt boka tid för hjulinställning.
Det har cirkulerat nåt snack på nätet om en “alternativ inställning” som fungerar bättre än originalet.
Någon som kan Copy and paste vad den innebär? Jag har sett trådar på utlänska forum men inte exakta värden på de bättre värdena.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
31 juli, 2015 kl. 22:52 #29368http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31799
156 GTA Q2 SW -03
1 augusti, 2015 kl. 08:24 #29369Tackar, får printa ut värdena och ta med mig så får “hjulinställaren” nåt att grubbla på…
Det verkar som att däcket H-bak nöts hårdare än på V sida. För bråttom i rondellerna? 😉Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
1 augusti, 2015 kl. 09:30 #29370Christer, tänk på att ha de bästa däcken bak och de dåliga fram. Varför då – jo du vill inte komma i ett läge där du tappar greppet bak! Det är nämligen i praktiken omöjligt att häva – men om det släpper fram har man mycket större möjlighet att rädda situationen.
På min 159’a såg jag när jag köpte bilen att innerkanterna på båda bakhjulen var rejält nednötta och det skulle jag tro på camber kombinerat med toe-out. Ta reda vilka värden du har innan korrigering på din bil! Det vore kul att jämföra. Fabriksvärdena är ganska aggressiva för att ge en rolig bil att köra, men det kostar på i däckkontot!
1 augusti, 2015 kl. 13:15 #29371Jag förstod nästan att det skulle komma upp, vart man ska sätta bästa däcken.
Jag känner till den här debatten och håller med. Varför jag gjort såhär på sommardäcken är endast en slitagefråga.
Framhjusdrivna, brukar slita mera på däcken. Därför vill jag ha dem fram och OK däck bak.
Jag brukar också byta ut däck i god tid, blev bara så förvånad denna gång. Bara “poff” så var mönstret “borta” över hela slitytan.Det blir nog hjulinställning om 2 veckor, då nya däcken är på plats. Ska försöka scanna in kvittot så får du tolka vad som var galet. Jag är inte så snitsig då det gäller hjulvinklar å sånt…
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
2 augusti, 2015 kl. 10:50 #29372Gör inte manuell fyrhjulinställning utan den med laser är den bästa.
12 augusti, 2015 kl. 14:21 #29373Idag blev det full fart. Hjulinställning på morgonen och mitt på dagen kom nya däcken. Monterat och klart.
Jag gav honom en utskrift av de värdena som jag tipsats om men han ställde sig frågande till “Toe-in bak: 0.13”.
Enligt honom skulle insidorna på däcken ryka rätt snabbt, så han gick efter originalinställningarna.
Såhär såg det ut före – efter :
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
12 augusti, 2015 kl. 22:59 #29374Samma problem här, höger bak var helt blankt på insidan konstaterade bilprovningen… Jag har en TI SW 2,0 med 18 tummare, får bli både nya hjulinställningar och bakdäck.
12 augusti, 2015 kl. 23:20 #29375Frågan är bara om märkeskunnig expertis eller yrkesmässig sådan är mer rätt i sammanhanget men det lär väl visa sig.
14 augusti, 2015 kl. 13:15 #29376Jag tolkar det som du fått 0.15 bak(tot) och anvisningen på alfapower säger 0.13 dvs ungefär samma. Längre upp står det: Toe-in: -13 (Kommer vara ca 20 + original! ) Låter inte rimligt tycker jag om dom menar att bakhjulen ska peka utåt. Läste vidare på alfaowner-tråden och tolkar det som dom menar att det ska vara lite toe-in bak, dvs det du fått. Mvh /thomas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.