Alfa 159 JTS 2.2 – åsikter

Published by Patrik Öhrström on

Forum Allmänt Alfa 159 JTS 2.2 – åsikter

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej alla, jag funderar på en 159 JTS 2.2, hur är den att äga och inte minst att köra?
    Kamkedja ska givetvis vara bytt på den bil jag eventuellt köper, men vad annars att tänka på?

Gert Johansson
    Deltagare

Tyvärr tråkigaste Alfan jag ägt (fast snyggaste!), drog ruggigt mycket soppa i stadstrafik o var inget roligt utväxlad, bättre när man åkte långt men man fick ju ingen ahakänsla när man drog på direkt. Kommer ihåg när vi köpt bilen i Göteborg o åkte hem över Uddevalla o drog på o jag kunde se hur soppamätaren bara sjönk;-) Tror nog att turbon är ett bättre val!

Giulia Super o GTV916

Timo Hursti
      Deltagare

Jag har nyligen sålt min Ti efter 5 års samvaro och det positiva överväger när jag tänker tillbaka. Tycker att Ti var fin på vägen men 19 tums hjulen låter en hel del. Motorn har brukskaraktär, drar fint från låga varv men saknar spets, dock funkar den fint för långresor och känns hyfsat stark i motorvägsfart tack vare utväxlingen. Någon snål bil är den inte men jag har hittills inte haft någon sådan Alfa så det var ok för mig. Byggkvaliteten är på en helt annan nivå jämfört med 156, den är på tysknivå, hållbarheten var också god för min del. Kedjan byttes på försäkringsbolagets bekostnad och här är det viktigt att alla komponenter byts, inte bara kedjan. Tyckte absolut inte att det var en tråkig bil.

Bengt Jinfäldt
        Deltagare

Jag håller med Timo. Har en 939 Spider med JTS 2.2. Kanske inte den roligaste motorn som suttit i en Alfa, men definitivt den mest tillförlitliga.
          Brett register, funkar perfekt till vardags , orrar bra över 4000 rpm. Ingen oljeförbrukning, men drar lite för mycket bensin. Inget större problem
          för en sommarbil.
          Bengt Ji

Peter Braun
          Deltagare

Har haft en 159 och Brera med denna motor. Inget större fel förutom förbrukning och att vridet som finns i dagens turbomotorer saknas. Däremot så varvar den upp till 7000 varv. Det jag hört är att motorn blir klart trevligare med chiptrimning. Verkar helt enkelt finnas marginaler kvar att ta på denna motor. När det gäller oljebytesintervaller så byt oftare än 3500mil. Oljan smörjer även kedjan. Byter man inte oftare så kommer en kamkedjebyte komma på posten.

Det är många tycken om denna motor . Men den drar fint på 6:ans växel vid typ 80 km o visst vill den ha bränsle speciellt vid stadskörning men
            Vid landsvägskörning vid 120 km så dra den ca 0.8 inte farligt tycker jag.

Tifosi

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.