Alfa 159, nycklar/FOB funkar ej

Published by Christian Carlsson on

Forum Teknik Alfa 159, nycklar/FOB funkar ej

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27464

    Hej

    Mina FOB:ar har lagt av. Bytt batterier men stendött. Funkade av och till sista månaden, men lagt av helt nu. Sista tiden fick jag
    låsa upp med en extern larmdosa som är till eftermarknadslarmet. Då funkade original FOB:arna…en stund men icke nu. Båda döda samtidigt så
    jag utesluter dessa. Bilen går att starta som vanligt, men inte låsa / låsa upp. Som tur finns ju eftermarknadsdosan så man slipper använda metallnyckeln.

    Har luskat och kommit fram till att det KAN vara nyckelhållaren eller tändningslåset man stoppar FOB i (T.E.G). Dessa går ju hitta nya här och var.

    Min fråga är då om det måste göras mjukvarujobb av Alfa också eller räcker det att bara byta själva “hållaren” / tändningslåset?

    /C

    #27465
    Kenneth Larsson
    Deltagare

      Sorry – men vad är en FOB? är det nyckeln du menar? Jag har oxå en 159’a….

      #27466

      Nyckeln kallas väl FOB?

      #27467
      Lars Söderman
      Deltagare

        Det är vanligt att tryckknapparna går sönder. Pilla isär den och ta några bilder. Jag har en påse tryckknappar som passar till någon Alfa modell som jag glömt vilken det var. Med lite tur passar det även till din.

        (Engelsmännen kallar det för FOB. Ingen aning om varför.)

        #27468

        Inlägg av Lars Söderman på 2014-12-14 19:59

        Det är vanligt att tryckknapparna går sönder. Pilla isär den och ta några bilder. Jag har en påse tryckknappar som passar till någon Alfa modell som jag glömt vilken det var. Med lite tur passar det även till din.

        (Engelsmännen kallar det för FOB. Ingen aning om varför.)

        Det är nog inte knapparna, båda nycklarna la av på samma gång.

        #27469
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          FOB….låter märkligt. 

          Undrar vad den förkortningen ska betyda?

          #27470

          “A key fob is a type of security token: a small hardware device with built-in authentication mechanisms” … nått sånt..typ

          #27471
          Lars Söderman
          Deltagare

            Google har alla svar! 

            FOB: Finger-Operated Button

            #27472
            Sune Karlsson
            Deltagare

              Och vad skulle man trycka på knappen med om inte fingret? Armbågen?

              Går det så går det...

              #27473

              Har för mig att Andreas Karlsson hade samma bekymmer på sin 159 och blev tvungen att byta tändningshålet eller vad sjutton man ska kalla det. 
              Sök här eller på alfapower efter hans namn så hittar du nog? 

              Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

              #27474
              Anders Eriksson
              Deltagare

                Har haft liknande problem på vår 159a
                Rattlåset fungerade ej. Dvs istället för att låsa ratten visades en feltext i displayen. Byte av “nyckelhålet” löste det problemet.
                MEN efter en vecka började det mesta spöka.. Gick ej att låsa förardörr med fjärren, felmeddelanden i display mm.. Åter på verkstad, visade sig att “huvuddatorn” glömt bort kodningen på nya tändningslåset.

                Så, alltså: det kan mycket väl vara tändningslås/nyckelhål som är fel. Eller så behöver bilen läras om. Och, ja, om du byter detta så måste bilens kodas om med nya komponenter.

                 

                Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

                #27475

                Hittade tråden, inte samma symptom men han fick ju byta nyckelhållaren och det behövdes programmering.

                http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32301#pid355204

                #27476

                Hej,

                FOB, Forward Operating Base

                Lycka till

                Roland

                164 3.0 12v 1996 Giulia 1300 Ti 1969

                #27477
                Bo M. Hasselblad
                Deltagare

                  För att diskutera den språkliga sidan av detta så kommer ordet “fob”, som inte är någon förkortning, av ett lågtyskt ord “fuppe” = ficka. Ordet används aldrig separat utan bara i sammansättning – i alla fall vad jag träffat på. I just detta fall så talar vi om “key fob” som vanligen översätts som “nyckelring” eller snarare nyckelringen tillsammans med den bricka som oftast också finnsm t.ex. den Alfa Romeo-bricka som i någon form finns på de flesta av våra nyckelringar för bilnyckeln/-arna. Det finns också några som använder en “watch fob” som då är kedjan som fickuret är sitter på och vars andra ände är fäst i västen 

                  Nu var ju inte det den viktiga frågan i tråden men just denna fråga känner jag att jag har koll på. Vad som hänt med din fjärrkontroll har jag dock ingen aning om 

                  Bo M. Hasselblad

                Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.