Alfa 159 SW regnläckage!

Published by Klas Hedberg on

Forum Teknik Alfa 159 SW regnläckage!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Klas Hedberg
    Deltagare

Hej, det läcker in regnvatten i bilen, alldeles blött på golvet på förarsidan vänster bak. Senast blev det rejält blött och om man kan säga något positivt om det så läckte det nu så mycket så det gick att hitta orsaken, kommer in i ovankant av vindrutan fram! Det blir att kontakta glasfirman som bytte vindrutan för 3 år sedan. MEN hur fasen ska man få det torrt i bilen igen? Har lossat mattan fram lite grann efter att ha skruvat/losat både de ena och andra men bak? Måste man lossa baksätet för att kunna lyfta mattan där? Och hur får man isåfall loss baksätet? Finns inte några synliga skruvar eller andra fästpunkter.

Thomas Sjölin
      Deltagare

Sitsen sitter fäst i golvet med två clips. Du måste rycka främre änden på den uppåt, det krävs ganska mycket kraft vad jag förstår, så att ett clips i taget lossnar. Sedan ska det bara vara dra sitsen framåt och sedan lyftas därifrån. Har du tur håller clipsen så det går använda dem igen men sannolikheten att de förstörs är stor så risken är stor du måste beställa nya.

På 159 har det även hänt att läckaget sker inanför dörrklädseln där plastmembranet har släppt och låter vatten sippra in. Ta en titt där också när du gör allt torrt. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Klas Hedberg
        Deltagare

Tack för tipsen! Fick loss sitsen med ett bestämt ryck, inte våldsamt mycket kraft som behövdes. Jag har är nog den enda som har kört kupévärmare i bilen idag med 27 grader i skuggan . Jo måste kolla de där med dörrarna imorgon också.  Har sett på några utrikiska alfa siter att de är dränage hål som täpps igen och fyller bilen via dörrarna, och de nämnde också på Power Car när jag talade med dem. Som om de inte vore nog har jag sedan långt tidigare haft vatten i reservhjulsbaljan också men det måste ha kommit via  bagageluckan då det var vatten ovanpå “plastkanten” när man öppnar bagageluckan. Blir att ta loss en massa plast på insidan av bagageluckan och se var det kommer inte, kan det vara rutan även där månne?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.