alfa 164 v6 startproblem
Published by Tobias Olsson on
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 25 februari, 2015 kl. 15:38 av
Tobias Olsson.
-
FörfattareInlägg
-
26 januari, 2015 kl. 09:47 #27849
Tobias Olsson
DeltagareNågon som har erfarenhet av 164 som inte startar när det är fuktigt ute ?
Händer absolut inget alls när man vrider runt tändningen..
Händer endast när det är äckligt fuktigt väder ute.
Fortfarande problem..
26 januari, 2015 kl. 15:41 #27850Annie Kärävä
DeltagareKolla att jordkaben ser bra ut sitter på höger sida mitt när du öppnar huven, kolla att alla tändkablar är hela.. kolla start relä och spruta på elsprej för bättre kontakt.
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
26 januari, 2015 kl. 15:59 #27851Tobias Olsson
DeltagareInlägg av Annie Kärävä på 2015-01-26 15:41
Kolla att jordkaben ser bra ut sitter på höger sida mitt när du öppnar huven, kolla att alla tändkablar är hela.. kolla start relä och spruta på elsprej för bättre kontakt.Tack.
Lyckades få igång bilen under lunchen vart och pilla på jordflätan lite20 februari, 2015 kl. 12:39 #27852Tobias Olsson
DeltagareFortsatta problem med min 164…
Bilen är helt stendöd just nu när man vrider om tändningen “sista läget” Elektroniken inne i bilen funkar bra…
Oftast går den igång genom att hålla kvar nycken i sista läget i upp till 5 minuter så hoppar den igång helt smärtfritt “som att strömmen helt plötsligt kommer fram till startmotorn”Men nu får jag inte igång den alls…
Tacksam för tips..
21 februari, 2015 kl. 15:05 #27853Annie Kärävä
DeltagareProva med att ändra läget (upp och ner på ratten) och se om du har glappkontakt där..
Men jag skulle börja med att byta ut jordflätan den är inte dyr…
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
22 februari, 2015 kl. 18:03 #27854Tobias Olsson
DeltagareProvade att jorda mellan växellåda/kaross men hjälpte inte.. Fick dock igång bilen efter 1 timme idag..
När den väl har startat så kan jag starta den gång på gång, men om det står några timmar så uppkommer oftast fenomenet igen?
Det kanske kan vara solenoiden på startmotorn ?23 februari, 2015 kl. 16:48 #27855Thomas Sjölin
DeltagareVad händer när du vrider på nyckeln?
Har du kollat laddningen och att batteriet ger ifrån sig tillräckligt? Ibland kan en så enkel sak som en lite glapp kabelsko eller oxiderad pol på batteriet ställa till dylika problem.
23 februari, 2015 kl. 19:20 #27856Christer Andersson
ModeratorDen har väl batteriet i bagaget? Minns inte om det var skillnad på v6 & TS…
Kontrollera jordkabelns anslutning i karossen och som Tomas säger allt runt batterikabelskorna.
Den har också en plint på torpedväggen där pluspolen sitter. Vet inte om batterikabeln går
direkt dit och sedan vidare till startmotorn. Men kontrollera även den.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
23 februari, 2015 kl. 23:38 #27857Johnny Gejdner
DeltagareIngen större erfarenhet av AR 164 men startmotorns funktion (Bosch) skiljer sig ju inte markant från andra Alfa Romeo. Börja kontrollera så att du får ström till startmotorn när du vrider om startnycklen till startläget. Använd ett lågohmigt testinstrument t.ex en ”provlampa” och mät om det kommer spänning ner till startmotorn. Sladden du mäter på är den klena (ca 2,5 mm² och andra änden av testlampan ansluts mot säker jord. Har du 12 volt (lampan lyser fullt) så är den biten ok. Jordning med startkabel hade du testat så det bör ju vara ok.
För att solenoiden skall orka dra krävs det riktigt bra jord i hela startmotorn. Solenoiden består av två lindningar, tillslag- och hållindning. Tillslagslindningen får sin jord genom kolen, rotorn, bakgavlen och till slut i fälthuset. Det är många hinder för jorden och ofta så är det kontaktproblem mellan startmotorns bakre gavel och fälthuset och även rotorn kan vara så skadad eller belagd av kolstoft så att kolen inte får bra kontakt. Visst solenoiden kan vara defekt men troligen inte i ditt fall så som du beskrivit det. Det kommer säkert att fungera ett tag om du byter solenoiden men det gör det bara på grund av att du är där och jobbar och ändrar villkoren.
GTV 916 -95
25 februari, 2015 kl. 15:38 #27858Tobias Olsson
DeltagareTack för svaren
Batteriet sitter i bagaget och har kontrollerat jord kabeln där, samt att det inte är oxiderat.
Det som händer när man vrider nyckeln till “startläget” är nada. Det klickar till i ett relä under ratten bara.
Det burkar gå igång om man sitter och vrider av och på tändningen eller håller kvar nycken i startläget i upp till 10 minuter… “ibland” någon gång har jag fått igång den efter 1 timma. och värt att tillägga är att den startar när den är varm om man stänger av bilen.Ska kanske försöka få mätt strömmen till startmotorn i helgen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.