Alfa 166 2.0ts -99 kamrem sitter löst. hur ska jag ställa in kamarna
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 8 juli, 2014 kl. 00:27 av
Lars Söderman.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2014 kl. 08:47 #25725
Jag har precis köpt min första Alfa. Efter att ha varit insatt på bara tyska bilar.
Fick hem en 166. 2.0ts som rep. objekt. Förra ägaren sålde den efter att han skulle byta kamaxelgivare ? Gubben tog av kamremmen och byta givaren men han hade inga låsverktyg för kammarna så dem kom i en ordentlig rörelse sa han. När han la tillbaka kamremmen och så börja det låta som en diesel. Sen kom jag in i bilden och köpte den.
Jag är beredd på att få byta motorn men det skulle vara bra om det bara behövs ställa in kammarna.
Igår la jag den i 4ans växel och knuffade till den någon halv meter och då märkte jag att kammen var rätt lös. Sedan knuffade jag den igen en bit då var kamremmen “hård” igen.
Kan någon hjälpa mig hur jag ska ställa in kammarna.7 juli, 2014 kl. 10:30 #25726ja du ska ha jiggarna för att låsa kammarna. det går inte att göra på nått annat sätt. specialverktygen krävs.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 juli, 2014 kl. 11:44 #25727Jag som hoppades att jag skulle kunna klara mig på univeral lås som jag har liggande hemma.
Men var kan jag hitta info hur jag ska ställa kamarna?7 juli, 2014 kl. 11:45 #25728Inlägg av Alton Ajetovic på 2014-07-07 08:47
Jag har precis köpt min första Alfa. Efter att ha varit insatt på bara tyska bilar.
Fick hem en 166. 2.0ts som rep. objekt. Förra ägaren sålde den efter att han skulle byta kamaxelgivare ? Gubben tog av kamremmen och byta givaren men han hade inga låsverktyg för kammarna så dem kom i en ordentlig rörelse sa han. När han la tillbaka kamremmen och så börja det låta som en diesel. Sen kom jag in i bilden och köpte den.
Jag är beredd på att få byta motorn men det skulle vara bra om det bara behövs ställa in kammarna.
Igår la jag den i 4ans växel och knuffade till den någon halv meter och då märkte jag att kammen var rätt lös. Sedan knuffade jag den igen en bit då var kamremmen “hård” igen.
Kan någon hjälpa mig hur jag ska ställa in kammarna.Den gubben var ingen vidare mekaniker
Han såg att kammarna flyttade på sig vid demonteringen, monterade ändå tillbaka remmen och startar dessutom motorn…Sluta knuffa runt motorn !
Har du riktigt tur är inte ventilerna sneda. Men skaffa verktygen och ställa in kammarna 100%.
Sedan vrider du runt motorn för hand och ser att alla ventillyftare rör sig upp och ner utan bekymmer.DÄREFTER kan du provstarta.
/B
8 juli, 2014 kl. 00:17 #25729Inlägg av Alton Ajetovic på 2014-07-07 11:44
Jag som hoppades att jag skulle kunna klara mig på univeral lås som jag har liggande hemma.
Men var kan jag hitta info hur jag ska ställa kamarna?universal lås är inget o råda till , du ska ha rätt jiggr för låsningen av kammarna. du ska ha indikatornklockan o verktyget i tändstift 1 hålet. du ska ha spännar verktyget för spänna upp spännaren. går säkert o lösa på annat sätt.
du kommer aldrig att kunna få rätt på det om inte det ställs in med specialverktygen. det finns ingen märkning på varken kammar eller vevaxel.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
8 juli, 2014 kl. 00:27 #25730Finns massor av guider och Youtube klipp hur du byter kamrem på 2.0ts. Googla lite så ser du snart vad du behöver för specialverktyg.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.