Alfa 4C vs Porsche Cayman

Published by Torbjörn Wulf on

Forum Allmänt Alfa 4C vs Porsche Cayman

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11394
    Peter Braun
    Deltagare

      Om Cayman S bara är 9sec snabbare än 4C på ringen så har en vanlig Cayman inte så mycket att komma med. Samtidigt så finns det knappast någon som kan köra helt 100% och med alla bilar på en sådan lång och komplicerad bana som ringen.

      #11395
      Torbjörn Wulf
      Deltagare

        Helt enig med dig Filip, det är bara fortsätta spara…

        #11396
        Biörn Bladh
        Deltagare

          Alfan borde ju iaf vara helt överlägsen på riktiga “svängbanor” i Svedala. HK  är ju mer viktigt på Ringen där farterna och luftmotståndet blir betydligt högre. 

           

           

          #11397
          Thomas Sjölin
          Deltagare

            Är det här Porscheklubben, eller?

             

            #11398
            Gabriel Eriksson
            Deltagare

              Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-02-15 22:16

              Är det här Porscheklubben, eller?

               

              Nej det är alfaklubben…  

              Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

              #11399

              Kan ju också vara så att Porschen har en viss fördel att sugmotorn svarar direkt medan Alfans turbo har en viss fördröjning. Jag gillar sugmotorer.

               

              #11400
              Gabriel Eriksson
              Deltagare

                Sugmotorer med lite större volym och mer än fyra cylindrar är ju inte fel. 

                Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

                #11401
                Björn Ek
                Deltagare

                  Porches trelitersfyra är ju också lite rolig… även om rapp gasrespons kanske inte är paradgrenen där.

                  I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

                  #11402
                  Roger Forsberg
                  Deltagare

                    Ny testkörning, denna gång med Chris Harris och Drive.
                    http://youtu.be/DGwawx4zaMg?a

                    GTV 916 3.0 24V -97

                    #11403
                    Åke Nyberg
                    Deltagare

                      Blir lite orolig när en Alfa får kritik för Turbolagg och sämre styrkänsla. Gasrespons och styrkänsla ligger högt upp på min skala.

                      #11404
                      Peter Braun
                      Deltagare

                        När AMS testade 4C mot Cayman och Elise så uppfattades styrningen som mer komunikativ än Porsches men inte riktigt lika rapp som Elise. Man får komma ihåg att 4C är lättare och nervösare än Porschen. Porschen är mer en GT än 4C. 4C är mer “back to basic”.

                        #11405
                        Daniel Briander
                        Deltagare

                          Porsche har ju också varit kända för en fin styrning så i jämförelsen kanske det blir lite si och så med hur “dålig” den är. Jag kommer alltid ha en svaghet för Porsche då bilmärket väckte mitt riktiga intresse i ung ålder, här är det två av mina favoritbilar som möts. Man ska ju tänka på att Porsche har haft mer tid och pengar att utveckla sin Cayman som är generation två mot 4C, som delvis en förklaring till varför den kan vara snabbare trots högre vikt. Men 4C ligger mycket mer rätt i tiden med låg vikt och lilla 1.7-motorn än Cayman, även om den mer sin sexa känns mer klassisk sportbil. Konkurrenter men ändå inte på samma villkor.

                          Jag skulle såklart ändå välja 4C. Om jag hade ett val att göra.

                        Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.