Alfa 75 5 bult numera 4 bult???, hjälp
Published by Robert Haar on
- Detta ämne har 9 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 27 april, 2016 kl. 19:44 av
Benny Steen.
-
FörfattareInlägg
-
26 april, 2016 kl. 16:12 #31542
Robert Haar
Deltagarehej, jag är ny här och är inte jätterfaren när det kommer till bilar, jag är 18 år och har nyligen tagit körkort och köpt mig en alfa 75 2.0 ts.
nu är det såhär att jag satte på ett par plåtfälgar ifrån en subaru legacy(5/100) bak, och jag har flytande krona på mina muttrar så jag va 75 procent säker på att det skulle sitta ordentligt, men navhålet i fälgen va för litet, så fälgen gick inte på ordentligt, jag tog av fälgen och slipade hålet med en dremel lite försiktigt, och vips så satt fälgen som en smäck, men sen när jag drog åt fälgen gick en bult bak på navet av, så jag har endast 4 bultar på höger bak, vad ska jag ta mig till?
går det att plocka av själva navet och byta ut det? är det mycket jobb?finns det ens nav att få tag på till alfa 75? (möjligt att jag har ett genom en gubbe som samlar på rostiga 75or)
jag vet att jag betett mig riktigt klantigt, men hjälp uppskattas väldigt mycket då detta är min förstabil och jag vill gärna ta hand om den!
alfavirus can be deadly
26 april, 2016 kl. 16:47 #31543Kenneth Larsson
DeltagareBultarna är möjliga att byta utan större problem.
Reservdlar finns hos tex Higwoodalfa i england.
Lycka till !
26 april, 2016 kl. 16:54 #31544Robert Haar
Deltagaretack så jättemycket för snabbt svar och hjälp!
alfavirus can be deadly
26 april, 2016 kl. 17:16 #31545Sune Karlsson
DeltagareSom sagt var. Byta bulten bör inte vara något större problem. Däremot kanske ett varningens ord att med flytande kona hjälper inte bultarna till att centrera fälgen så det är viktigt att navhålet verkligen gör det.
Går det så går det...
26 april, 2016 kl. 18:10 #31546Lars Persson
DeltagareÄr rätt säker på att det inte går att byta bult/skruv utan att ta lös navet. Har för mig att det är för litet avstånd mot lagret. Jag gjorde om till 5bult på en alfetta men böt hjullager samtidigt. Jag skulle nog kapa och knacka ut kvarvarande bulten och ta en gängad pinnskruv och svetsa fast
27 april, 2016 kl. 09:07 #31547Tomas Gunnarsson
DeltagareInlägg av Lars Persson på 2016-04-26 18:10
… Jag skulle nog kapa och knacka ut kvarvarande bulten och ta en gängad pinnskruv och svetsa fast
Ett dåligt förslag tycker jag. Kan man inte göra jobbet korrekt ska man låta bli helt och hållet.
Tomas Gunnarsson
27 april, 2016 kl. 10:44 #31548Besar Jashanica
DeltagareGrattis till ett riktigt bra val av första bil (antar att det är din första bil).
Vet att när sånt här händer så känns det för jävligt och man tänker direkt på det värsta.
Men det finns hur mycket delar som helst till dessa bilar och ännu mer kunskap så inget att oroa sig över.Om du har intresse av att lära dig mer om bilar och hobby-mekkande så är detta perfekt tillfälle, ge dig på
det och gör jobbet själv, bara man tar första steget så brukar det klarna upp och saker är inte så svåra.Sen är det alltid centum/navhålet som centrerar fälgen, så finns risk att du kommer få vibrationer om du inte slipade extremt noggrant
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
27 april, 2016 kl. 13:04 #31549Lars Persson
DeltagareKan du förklara varför det är dåligt?
27 april, 2016 kl. 14:59 #31550Tomas Gunnarsson
DeltagareEn ditsvetsad pinne blir inte lika stark som en ipressad originaldel. TS har redan lyckats dra av originalskruven så fingertoppskänslan verkar inte vara på topp.
Tomas Gunnarsson
27 april, 2016 kl. 19:42 #31551Benny Steen
DeltagareInlägg av Robert Haar på 2016-04-26 16:12
nu är det såhär att jag satte på ett par plåtfälgar ifrån en subaru legacy(5/100) bak, och jag har flytande krona på mina muttrar så jag va 75 procent säker på att det skulle sitta ordentligt, men navhålet i fälgen va för litet, så fälgen gick inte på ordentligt, jag tog av fälgen och slipade hålet med en dremel lite försiktigt, och vips så satt fälgen som en smäck, men sen när jag drog åt fälgen gick en bult bak på navet av, så jag har endast 4 bultar på höger bak, vad ska jag ta mig till?
går det att plocka av själva navet och byta ut det? är det mycket jobb?finns det ens nav att få tag på till alfa 75? (möjligt att jag har ett genom en gubbe som samlar på rostiga 75or)
jag vet att jag betett mig riktigt klantigt, men hjälp uppskattas väldigt mycket då detta är min förstabil och jag vill gärna ta hand om den!
hjulmuttrar med flytande konor funkar på lite tjockare lättmetalfälgar. men plåtfälgar är för tunna och risken är att man böjer och rentav knäcker fälg eller hjulskruv. Det finns dessutom olika varianter på ringen kring muttern så en viss försiktighet i samband med sådana.
Skruven är enkel att byta. Av med däcket. Av med 36 mm muttern som håller hubben. Drag rakt ut och försök att hålla ihop hjullagret. som sitter innanför. När du fårr loss hubben kan du slå ur den trasiga hjulskruven med en hammare eller en hydralpress. Sedan behöver du en ny hjulskruv som du pressar eller slår in.. Jag har liggande som jag kan skicka om du inte hittar på närmare håll.
Dessutom går det bra att köra med 4 hjulmuttar under tiden. Se bara till det blir centrerat på navet. Du lär märkar det på vibrationerna annars.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.