Alfa 75 turbo
Published by Patrik Hermansson on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 25 november, 2017 kl. 20:48 av
Per Wadén.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2017 kl. 13:24 #34749
Patrik Hermansson
DeltagareHux flux dök det upp en komplett 75 turbo rova i garaget (Tack Per). Planen är att den ska i GTVn jag håller på med. En bil som ska vara lite racerbil ligth, det vill säga gatlegal. Nåt att lura ut frun på bana och naturligtvis växande söner som behöver komma in på rätt spår
. Men nu vet jag inte så mycket om 75 turbo motorn, hållbarheten standard borde väl vara bra? Om den nu är standard? Avgassystemet 3″ hela vägen bak kanske vittnar om något annat? Och 155 hk hur kul är det?
Så tips och råd är vad jag behöver Tack!
18 november, 2017 kl. 19:32 #34750Anders Eriksson
Deltagare75tutbomotorn är kul!!! och i en GTV blir det snyggt också, finns(fanns..) många lyckade byggen!!
original är bra, motorn håller för mycke…, originaleffekten ska du inte ta på allvar
handlar om italiensk skattelag… motorer över 2liters volym eller mer än 160hk fick kraftigt höjd skatt….. original är runt 175hk, minst…
lämpligt fix: avgaskrök efter turbon…. original på tok för klen, skapar mottryck i turbon, sänker effekten…. lite trångt dock, med markfrigång. intercooler är lämpligt att fixa… större frontmonterad, jag körde med vattenmantlad original IC, mycket bra!! sen “hitta” ett chip, om du nu har original sprut/Box….
lycka till, och håll oss uppdaterade!!
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
18 november, 2017 kl. 22:38 #34751Igino Cazzola
Deltagare155 hp: Not even close, i nå’t gammalt Challenge-reglemente ansågs den ha 190 hp, vilket jag tror är ganska nära sanningen.
Jag är fullständigt Räserskadad
19 november, 2017 kl. 00:28 #34752Patrik Hermansson
DeltagareHärligt att höra, har lite tråkigt (läs äckligt svintråkigt) pyssel på själva bilen att göra klart först. Sen ska ni få veta
19 november, 2017 kl. 00:30 #34753Patrik Hermansson
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2017-11-18 22:38
155 hp: Not even close, i nå’t gammalt Challenge-reglemente ansågs den ha 190 hp, vilket jag tror är ganska nära sanningen.
Hoppsan då, kanske den kan landa i en annan bil istället då
20 november, 2017 kl. 22:28 #34754Karl Sandler
DeltagareMycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3″ avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..
21 november, 2017 kl. 22:16 #34755Patrik Hermansson
DeltagareInlägg av Karl Sandler på 2017-11-20 22:28
Mycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3″ avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..
En ganska makalös manick alltså? En Saab 16v Aero gav väl 175 hk har jag för mig. Reservdelar då var hittar man sånt? Har inte sett något på dom vanliga sidorna. Tänker lager, packningar m,m
21 november, 2017 kl. 23:17 #34756Karl Sandler
DeltagareInlägg av Patrik Hermansson på 2017-11-21 22:16
Inlägg av Karl Sandler på 2017-11-20 22:28
Mycket slitstark motor med rejält kolvspel, breda lagerbanor och låg komp. Std med 3″ avgas och rätt justerad ger den strax över 200 hk, sedan bottnar spridare, turbo och intercooler. Eftersom du skall köra bana och nöta varv så bör en frontmonterad intercooler vara högprioriterad, för att bibehålla effekten och hålla spikningarna borta. Egentligen kan all std kringutrustning kastas i soporna..
En ganska makalös manick alltså? En Saab 16v Aero gav väl 175 hk har jag för mig. Reservdelar då var hittar man sånt? Har inte sett något på dom vanliga sidorna. Tänker lager, packningar m,m
För att vara en så pass gammal och enkel konstruktion om inte annat
. Motordelar är inga större problem att hitta. Finns hos de “vanliga” firmorna som säljer delar till Nordmotorn.
25 november, 2017 kl. 20:48 #34757Per Wadén
DeltagareTack själva Patrik & Lisa för en mycket trevlig kväll med mycket Alfa + lösning av många världsproblem!
Dagen efter med guidad tur i Sveg gav många flash backs från början av nittiotalet då jag handlade med Made in Sweg som var först med printade bilder på
folie. Tyvärr finns dom inte kvar längre. Svensk industri politik har satt sina spår lite var stans i vårt avlånga land. Man kan inte slås av tanken om det finns
någon svensk riksdags politiker som varit utanför tullarna genom åren. Känns som alla företagare i Sveriges inland skulle ha tapperhets medalj för sina
insatser för att hålla sina orter i liv.
Lycka till med motorn, var den än hamnar. Tycker nog att utseendemässigt är Intercoolern är det coolase med 75`ans turbon, förutom kraften från en 80-tals turbo motor. Den kraften borde våra folkvalda haft!
Per & Viviann
PerBerlina
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.