Alfa 90, vilken underbar bil!!
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 13 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 30 november, 2020 kl. 21:12 av Tobias Nanker.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2014 kl. 21:53 #13253
Sökandet är över (för denna gång)
Jag har hittat en underbart kul…. bruksbil eller extrabil!
Alfa 90, 1986 2.0 iniezioneMed ett formspråk som verkligen öppnar upp för spännande diskussioner om Italiensk design på jobbets fikaraster!
Lite snabbhistorik (som jag gissat mig till) om min bil:
-Normalt använd som bruksbil 1986-1997. Enl servicebok drygt 10000mil då
-1997 inköpt av Nilssons Motor Örebro
-Ytterst sparsamt använd sedan, bilen har idag gått 12900mil!!
-Erik (Nilsson själv alltså ) har haft bilen som privatbil. Mest skjutsat hustrun upp på stan, samt besökt lokala Alfaträffen på onsdagskvällarna.
-Nilsson gick tyvärr bort i somras, tråkigt, en Alfalegend har gått ur tiden.Bilens skick är helt OK för att vara en gammal brukad bil. Det finns gott om slitage och övermålade rostprickar. Dock ingen rost alls som behöver åtgärdas. Härligt sliten inredning, med den där speciella doften som bara finns i gamla bilar.
Riktigt rolig att köra, Alfakänsla. Jag blir glad av att gasa på. Motorn är väl inte direkt pigg, med ljudet och känslan av just Alfa finns där. Växellådan är faktiskt skrapfri!! (dock med de där oprecisa växellägena som bara finns på transaxelAlfor)Övriga charmiga egenheter:
Startprocessen är lite speciell, om jag snabbt vrider på nyckeln och slår till startmotorn, då startar motorn så snällt. Om jag däremot vrider på tändningen och väntar något med att slå till startmotorn, då går det många varv på startmotorn innan motorn vill starta. KUL, jag väljer att kalla det Italienskt:-)
Vinterdäcken har givetvis aluminiumfälgar, medans sommardäcken för nöja sig med plåtfälgar och plastkapslar!!
Controlpanel med charmigt blinkande lampor!
Elmanövrerade framstolar!
Ja, portföljen finns med!NEJ, bilen är INTE till salu.
Vad ska jag ha den till?? Kul extrabil. Jag kommer att bruka den, givetvis försiktigt för att behålla nuvarande skick.
En kul idé: bilen har ju dragkrok, om jag ställer Sudden på släp bakom, tror Ni att Åke Nyberg gör tummen upp på Skokloster då??Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
18 augusti, 2014 kl. 22:04 #13254Jag gillar såna här historier om gamla bilar.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
18 augusti, 2014 kl. 22:18 #13255Jag förstår precis! Grattis till en kul och häftig bil!
18 augusti, 2014 kl. 22:30 #13256Grattis till en trevlig och udda bil Roligt att det finns någon mer än jag som gillar denna underbara bil !
//Magnus
semper paratus
18 augusti, 2014 kl. 22:55 #13257Trevlig bil,grattis!!! Gick igenom lite gamla foton igår.Gissa vad som dök upp i bakgrunden Kom att tänka på bilden nu.
Bilden är tagen på en gammelbilsauktion i Hovsta (örebro) 2012.Nilsson var där.
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
19 augusti, 2014 kl. 06:17 #13258Härligt Anders.
19 augusti, 2014 kl. 17:18 #13259Tack för alla glada gratulationer!! Gillar verkligen traditionen här på klubben att uppmuntra varandra till nya Alfaköp. KUL!! (det är ju inte alltid som omgivningen förstår det vackra i en 4-kantig 80-talsdesign )
Fick just hem nyinköpta broschyrer:
http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C3%A4lj/Radannonser/TabId/130/advertitemid/966/Broschyrer_Alfa_33,_75,_90_164,_Sprint,_GTV_mm.aspx
Tack Ari!!
Alfa 90 måste verkligen ha varit en exklusiv vagn på sin tid. Snygga påkostade försäljningsbroschyrer. Var har vi det idag?? Inte att hämta hos den lokala Alfahandlaren iaf.. Han kan i bästa fall tipsa om att en prislista finns att ladda ner från internet… Jo, vissa saker var helt klart bättre förr.Jag provade att väga bilen på jobbet idag. Med full bensintank och mig i förarstolen. 650kg fram, 630kg bak. Ganska optimal viktfördelning.
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
9 november, 2014 kl. 17:27 #13260Idag blev det vinterdäck på. Intressant vad enkelt det var att lyfta bilen. In med garagedomkraften, rakt på DeDionen där bak. Fram finns det ju en speciell kopp, antar att dess enda funktion är just lyftpunkt för garagedomkraft.
Jag har tidigare provat att lyfta 159an, byta däck borde man väl klara av… Men, nä. Helt omöjligt att komma åt att lyfta. Lågt, plastigt… På den Tysktillverkade andrabilen gick det hjälpligt att plocka av ett framhjul, efter att jag först kört upp på några brädor för att få tillräcklig frigång. Är det så illa att en 4-pelarlyft måste ingå i garagets verktygsuppsättning!
Alltså är jag numera tillräckligt gammal för att kunna säga: Det var bättre förrDe avmonterade sommardäcken gav ju anledning till fundering: Två olika däckdimensioner kan vara OK. Men FYRA olika fabrikat!!! Ja, jag får väl se det som en del i gammelbilscharmen!
Passade även på att laga ett ganska stort hål i bakre ljuddämparen. Ljudbilden blev lite mera “mogen” nu. Jag är inte helt övertygad om att alla i villakvarteret uppskattar att höra underbara Italienska toner från Nordmotorn… Fast nog är det roligare att dra lite extra på växlarna, gärna ge lite mellangas, när avgaserna slipper dämpas av alla ljuddämpare…
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
30 november, 2020 kl. 20:40 #55004Men titta här!
Googlade lite efter info om Alfa 90, och hittar min bil!Patinan har nog ökat lite sen tråden skapades, och nu har den just tippat över till 15000 mil.
Den var överraskande trött när jag köpte den i Norrköping. Brytaren till reläet för aktivering av solenoiden på insugskammen hade kabelbrott, så den stod alltid i “slö-läge”. Efter en ny frisk kabelsko gick betydligt piggare.
Tog även isär luftmängdsmätaren och putsade upp kopparbanorna för det var lite taskigt kontakt. Det var en spricka i insugsbälgen också.
Mätt upp givare mm och de verkar OK.
Men den vill fortfarande kräva fullgas ibland för att gå igång. Misstänker eventuellt bränsletrycksregulatorn.
Fortfarande skrapfri växellåda!Köpte till lite tjocka hjul, sommarplåtisarna med tre-fyra olika sorters däck (och profiler) ligger på lager. Med plastkaplarna ovanpå.
Controlpanelen blinkar fortfarande. Har tagit bort eltejpen över lamporna så man ser blinket bättre.
Fixade kablaget till stolsvärmen, och den verkar funka nu! Det är väl inte normalt?!
Stoppade i en gammal samtida Knutssonstereo som tuggar band fint. Bytte de trasiga dörrhögtalarna mot ersättningselement. De ersatte inte bara de fysiska måtten, utan även det dåliga ljudet… Eller ja, nu hör man ju iallafall vilken låt som spelas.
Ny mellandämpare på avgaset, och lite annat småfix är gjort.Jag har också köpt broschyrer av Ari!
90:an har blivit rastad med Smålandsmaffian och Kalmar Sportvagnsklubbs småvägskörningar några ggr.
Om man skulle vara på pissigt humör och allmän grinig, funkar det alltid att ta en tur på några mils krokig väg!
Den används just nu mest av tvillingdöttrarna till övningskörning. Kan man hantera transaxel och portfölj så har man en fördel i livet, tänker Far./Tobbe
- Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av Tobias Nanker.
Nanker
30 november, 2020 kl. 20:57 #55006Nanker
30 november, 2020 kl. 21:00 #55007Nanker
30 november, 2020 kl. 21:02 #55008Nanker
30 november, 2020 kl. 21:02 #55009Nanker
30 november, 2020 kl. 21:12 #55010Nanker
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.