Alfa GT 1,9JTD motorlampan tänds när jag gasar på

Published by Hans Sundström on

Forum Teknik Alfa GT 1,9JTD motorlampan tänds när jag gasar på

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Hans Sundström
    Deltagare

Jag har haft problemet ett tag. Det händer oftast i motorvägshastighet när jag ökar farten igen efter att ha fått sakta in för en långsammare bil i vänsterfilen. Motorlampan tänds om jag gasar för mycket. Farthållaren kopplar från och motorn slå också ifrån så att jag tappar mycket kraft tills jag stannar och startar om.

Första turen till verkstaden hittades olja från vevhusventilationen som också hade påverkat insprutningsstyrningen. Efter byten av dessa gick det bra ett tag, men så började problemet igen på precis samma sätt. Nytt verkstadsbesök, ny koll. Oljeläckaget kom från en dålig packbox mellan motorblocket och växellådan. Efter den åtgärden kändes bilen bra ett tag. Men när jag provade att accelerera för fullt när jag kom upp på motorvägen hände samma sak igen. Motorlampan tändes med allt vad det förde med sig. Nu är jag lite trött på det här!   Nu ska jag till verkstaden igen. Intressant att få se vad det ska bli nu. Ska problemet äntligen bli avhjälpt? Jag har ingen utrustning för att läsa av OBD-koder.

Någon som känner igen problemet och kan tipsa om vad det kan var för fel?

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Det kan vara lite vad som helst. Utan felkoder hjälper det föga tyvärr.

På min 1,9 JTDm (150hp) hade jag lite olika problem under åren. Turbo som läckte olja, EGR ventil som strulade, en turboslang som sprack, en spridarkontakt som brann upp. Så utan felkoder är det omöjligt att hjälpa till med dina symptom tyvärr. Sen är det viktigt att åka till RÄTT verkstad. Jag har råkat ut för ställen som bara byter delar som datorn säger strular, istället för att laga felet som datorn ger tips om. Stor skillnad i kostnad och resultat. Så åk till en verkstad som kan din motortyp och inte bara byter delar på chans.

Giulia 20 Super

Hans Sundström
    Deltagare

Rätt verkstad i det här fallet är Befra Motor i Helsingborg. Jag vill tro det i alla fall. En Alfa-verkstad med gott rykte. Jag har också goda erfarenheter av Befra då jag har fått bra hjälp med andra problem jag har haft. 

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.