Alfa GT 3.2 bromsar

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Teknik Alfa GT 3.2 bromsar

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Undrar lite över bromsarna på min gt 3.2. Jag antar att den har dom större Brembobromsarna fram. 

När man kör i normalt tempo och bromsar hårt krävs ett ordentligt pedaltryck om nåt ska hända. Känns som det är väldigt lite servo inblandat. Men om man värmer upp bromsarna så nyper dom ordentligt. Ska det vara så? Det är ju ändock en vanlig, om än snabb, familjebil och bromsarna borde väl kännas som i andra “vanliga” bilar. Eller är det så väl att Alfan verkligen är en riktig sportbil som alltid skall köras med värmda bromsar för att fungera fullt ut? 

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Sune Karlsson
    Deltagare

Vad har du för bromsbelägg? Låter som det kan vara lite väl hårda och “raciga” belägg för vardagsbruk.

Går det så går det...

Bra kommentar. Ingen aning vad det sitter för belägg på bilen, men det kan mycket väl vara dom det beror på. Byter ut dom vid nästa service så får vi se vad som händer.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Det är nog “problemet”. Hade liknade fenomen på min förra 156. Tyckte aldrig att det var bra nyp i bromsarna.
      Den hade greenstuff belägg. Jag köpte nya belägg hos mekonomen och det blev en helt annan känsla. Behövde bara sätta foten på pedalen så nöp den. Undrar hur lång livslängd sådana har?

En annan tanke som slog mig… Om nu skillnaden i egenskaperna är så stor då borde man nästan ha samma “fabrikat” runt om. Bromsbalansen måste ju påverkas…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Kenneth Larsson
      Deltagare

Kan vara bra att satsa på originalbelägg fram + bak så får man rätt bromsbalans kanske. Alfa har kanske inte valt samma fabrikat på belägg fram resp bak då man just vill ha olika friktionskoefficient och livslängd och det finns ibland en inköpsavdelning med i matchen. Du har tex inte Brembo bromsar bak på din GT Classe – Det sitter nåt mindre sofistikerat!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.