Alfa GT 3.2 Busso startar inte
Published by Claes Johnsen on
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 24 juni, 2017 kl. 13:17 av Claes Johnsen.
-
FörfattareInlägg
-
26 september, 2016 kl. 18:53 #32576
Hejsan,
min bil har stått avställd i 4 år och batteriet är naturligtvis slut/urladdat sen hedenhös.
Jag har ett helt nytt batteri som jag än så länge bara kopplat in via startkablar(vilket ju absolut inte borde ha någon betydelse), men ingen tendens till att motorn tänder till.
Motorlampan lyser i instrumenten.Har kollat obdII-koder och får P0606 –> ECM/PCM Processor Fault (ECU).
En väldigt generell kod egentligen och det kan tydligen vara en massa saker och behöver inte alls betyda att just ECU är kass.Kanske någon som har tips på problem efter att bilen stått avställd väldigt länge utan power-ström?
26 september, 2016 kl. 19:49 #32577Hej
En dum fråga kanske, har du kopplat den “nya” batteriet, parallellt med det “gamla”? Typ som när man hjälpstartar en bil…..
Min erfarenhet är att det inte brukar funka så bra, utan friskt batteri direkt på polerna, vet att Alfan och speciellt GTA:n är känsliga för dåliga batteri, dålig kräm….
Desmoman
26 september, 2016 kl. 19:56 #32578tjenis,
jo ja jag har paralellekopplat precis som vid hjälpstart.
Det nya batteriet är ett “bäst i test” Bosch, helt nytt och helt nyuppladat med ctek-laddare.
Kanske får montera in det nya på std-sätt.
Varje gång jag provat och starta bilen och hållt på så får jag bära hem batteriet igen för att ctek-upplada det, därför jag inte orkat montera in batteriet… (för att därefter monter ut det igen och traska hem med det igen, för uppladdning)
26 september, 2016 kl. 21:50 #32579Jag minns någon gammal tråd liknande denna där det varit strul med att vissa ytmonterade komponenter dött i motorstyrenheten efter bilar stått väldigt länge.
Jag har inte koll på hur man hittar de trådarna – kanske det finns på AlfaPower – jag vill minnas att det gick att löda fast nya komponenter – tror det var nån konding – men jag vill inte lova något. Dock tyder ju din felkod på liknande fel. tyvärr.
27 september, 2016 kl. 09:53 #32580Generellt sett så brukar inte ECU må så bra om man låter spänningen sjunka väldigt lågt med batteriet inkopplat… Det första du bör göra är väl att stoppa i det nya batteriet på korrekt sätt och sen hålla tummarna att du inte behöver en ny databox.
156 GTA Sportwagon
27 september, 2016 kl. 16:16 #32581Är batteriet tokslut vilket det troligen är sänks det nya batteriet. Ta bort det gamla helt och hållet innan dess vet du inte om det är något annat fel. Du kan möjligen hjälpa upp det gamla batteriet om du lämnar det nya på någon timme men jag är tveksam om det stått inkopplat i 4 år. Börja med det innan du letar efter andra fel.
soren
27 september, 2016 kl. 19:44 #32582Japp, håller med Sören, koppla i det nya batteriet “på rätt sätt”, och börja ev felsöka efter det. Har också dåliga erfarenheter att koppla ett “friskt batteri” parallellt med ett “dåligt”, verkar som det “dåliga” suger ur det “friska”…………
Desmoman
28 september, 2016 kl. 02:41 #32583okej, fortsättning följer.
Någon som vet var man hittar servicemanualer på nätet där man kan se hela elschemat hur allt är kopplat?
(jag hiitade en del manual-länkar förut, men dom var döda nu)
28 september, 2016 kl. 10:21 #32584http://www.thesimp.org/workshopmanual916.html
Tror vol 3 är electric…men ladda ner alla
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
28 september, 2016 kl. 11:25 #32585Inlägg av Besar Jashanica på 2016-09-28 10:21
http://www.thesimp.org/workshopmanual916.htmlTror vol 3 är electric…men ladda ner alla
det var snällt Besar, men det handlar väl om GTVn som det verkar, jag har ju en GT
28 september, 2016 kl. 13:10 #32586Fel modell och fel motor :/
Som kompensering för det misstaget så googlade jag fram följande 2 filer:
alfa-gt-ownersmanual.pdf
Alfa-Romeo-GT-eLEARN-repair-manual.rareLearn måste installerar och sådant antar jag, har ej testad.
https://drive.google.com/drive/folders/0B5RQdnNL1pV8MGcxVjVicXdJclk?usp=sharing
Säg till när du fått ner dem, eller om du inte behöver dem, så stänger jag ner “delningen” från min drive.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
28 september, 2016 kl. 14:00 #32587Inlägg av Besar Jashanica på 2016-09-28 13:10
Fel modell och fel motor :/
Som kompensering för det misstaget så googlade jag fram följande 2 filer:
alfa-gt-ownersmanual.pdf
Alfa-Romeo-GT-eLEARN-repair-manual.rareLearn måste installerar och sådant antar jag, har ej testad.
https://drive.google.com/drive/folders/0B5RQdnNL1pV8MGcxVjVicXdJclk?usp=sharing
Säg till när du fått ner dem, eller om du inte behöver dem, så stänger jag ner “delningen” från min drive.
okej tackar. Den först var iofs den vanliga manualen som jag har, typ användarmanual, men nrg(nero-rar, fick hämta ner en del andra prog innan ok) har förhoppningsvis något som hjälper, har snabbkollat lite just nu.
24 maj, 2017 kl. 00:29 #32588har provat och märkt att det kommer ingen bensin, tycker inte det låter heller(bränslepump), men vet iofs inte hur högt/lågt den brukar låta.
Är det någom som vet hur man kommer åt bränslepumpen?
(bagage, baksäte eller var?)
24 maj, 2017 kl. 07:53 #32589Borde sitta på samma ställe som på 156. Du plockar ur baksätet och då ska luckan till armaturen sitta i mitten.
24 juni, 2017 kl. 13:17 #32590Först anhalten avklarad, bytte pump och, efter att bilen stått avställd i 4 år så startade den direkt på 0,5 sekunder, nice.
Nu återstår en del andra små problem, tex P0303 misfire cylinder 3, men men nu ska det bli köra snart…
och precis, ta i trä alfa-trä…, allt elektriskt verkar fungera perfekt efter dessa 4 år, nice igen…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.