Alfa GT(937) koppling

Published by Mats Berg on

Forum Teknik Alfa GT(937) koppling

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Mats Berg
    Deltagare

Tjoho!

Håller på att byta koppling på GTn som semestersysla och har kommit så långt att jag ska ha bort startmotorn. Jag ser en av tre skruvskallar men har ingen aning om hur jag ska komma åt den med ett verktyg.

Är det nån som vet om det går att byta koppling med motorn i bilen? I manualen står det att man måste ta ur motorn men jag vet att Stefan Atterhall lyckades ta ur växellådan på 147an med motorn i så jag trodde det skulle vara möjligt även på GTn.

Är det nån som haft ur lådan på en GT?

Inget är svårt om man kan det.

147 och GT sk ju vara identiska bottenplattor så det måste vara samma tillvägagångssätt. Dock har jag läst i många trådar på alfaowner att den generella uppfattningen är att startmotorns skruvar sitter fullkomligt vansinnigt till och det var någon/några som hade böjt till egna verktyg av vanliga blocknycklar för att underlätta. Inte mycket till tröst kanske. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Marcus Persson
      Deltagare

Det kanske är trångt med framvagnsbryggan på plats, men skruvar du ner den måste det gå att få ur lådan.

Stefan Atterhall
        Moderator

Bort med framvagnsbalken och låna min hemsvetsade jig för att hålla uppe motorn medans lådan är borta! 

I/utanför garaget:
          - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
          - 147 GTA -03
          - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
          - Sprint Veloce 1.7 8V -87
          - Alfasud TI 1.7 8V -78

Mats Berg
          Deltagare

Inlägg av Stefan Atterhall på 2016-08-01 19:51

Bort med framvagnsbalken och låna min hemsvetsade jig för att hålla uppe motorn medans lådan är borta! 

Det erbjudandet tar jag tacksamt emot, Stefan! 

Kör med en pallbock under tråget nu och den är ganska ofta ivägen.

Inget är svårt om man kan det.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.