Alfa Gtv 3,2
Published by Jocke Bolling on
- Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 11 januari, 2016 kl. 12:22 av Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2016 kl. 11:36 #17794
Hej! Har lite undringar över Alfa Gtv med 3,2 liters motorn. Är det exakt samma som sitter i Gta-modellerna av 147 och 156? Finns den bara med facelift-fronten? Någon här på klubben som har en 3,2 och är det stor skillnad jämfört med en vanlig 3,0? Har lyckats läsa mig till att den inte finns i så många exemplar, stämmer det? mvh Jocke
8 januari, 2016 kl. 13:07 #17795kan inte svara på så mycker av dina frågor, men har en och det är en helt underbar bil som mosar det mesta. Den motorn tillsammans med design, och vägkänsla är svårslaget. Dessutom är den praktisk med riktigt sjysst baksäte och stort bagage. Kostar som en ordinär veckosemester med familjen…
Som jag förstått det är det samma motor som i GTA,n men den är mappad med 10 extra hkr i GTA’n. Nån dramatisk facelift av GT’n tror jag aldrig kom. Det var mest frågan om nån kromlist här o där och lite andra instrument. Personligen tycker jag 3.2V6 Gt’n är mer Alfa än 156 GTA.
Alfa GT 3,2 V6 är en kommande klassiker enligt förståsigpåarna. Och som jag förstått det är det är den sista Alfan som förärades bussomotorn. Bara en sån sak.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
8 januari, 2016 kl. 14:14 #17796Frågan gällde väl GTV 916 inte GT´n?
8 januari, 2016 kl. 16:14 #17797Ja angående gtv fanns den mig veterligen bara med 3.2 på faceliften.
Och som svar på ftågan om stor skillnad mellan 3.0 och 3.2: nej det är inte mycket skillnad. Båda upplevs mycket snarlika i karaktär och det är mest skillnad i att 3.2 har ännu bättre möjligheter att spränga diffen i växellådanJag kör en 3.2 GT och motorn får nästan aldrig varva ur, den spinner ju loss efter 3000rpm om man gasar på och vid 7000rpm i tvåan är du redan uppe i förlora-körkortet-hastigheter på vanliga vägar och i trean på 7000rpm går drt fort. Accelerationen är fullgod mellan 1500rpm och 3000rpm så det blir atg jag kör vxl 1-3-5 oftast.
3.2 är en ordentlig pjäs med mycket kraft “down low”. Fortfarande mängder på topp också.
3.0 är också fullt tillräcklig, känns dock mer som att man kan dra ur på växlarna utan att den hinner spinna loss för mycket eftersom att vridet är lite snällare än på 3.2
Val? Stucket som hugget! Personligen upplevde jag 3.0 som bara lite roligare men jag kan inte sätta fingret på varför? Chassisättning? Utväxling? Sittställning? Många faktorer som spelar in samtidigt för hela upplevelsen men om vi säger såhär: mitt nästa bygge kommer ha en trimmad 3.0 som ger liknande kraft som GTAspisen, varför? Magkänsla säger att det blir pang-på!
Min helt objektiva bedömning av de tvåGenmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
8 januari, 2016 kl. 19:59 #17798En 3,2 eller 3,0 spelar inte så stor roll… 3,2 i GTA är en galning… 3,0 utan elektronisk gas är fränare än med throttle-by-wire. Alla 3,2:or är detsamma med cf3.
En Gtv 916 är en grym bil hur som helst. Så en 916 GTV 3,2 Sporttronic Blue Edition vore väl tha shit!
(Det jag menar är att man väljer GTV med eller utan facelift, Bussons storlek är inte lika viktigt.)
156 GTA Sportwagon
8 januari, 2016 kl. 21:32 #17799Har sålt min 156 gta. Ni menar alltså att man får samma körkänsla, kraft och respons oavsett man väljer en Gt 3.2 eller 147 Gta eller gtv 3.0/3.2
8 januari, 2016 kl. 22:11 #17800Ja på alla punkter förutom respons..
CF2 upplever jag som mycket mer responsiv än CF3 motorer.
Sedan ska gtv3.0 med vajerstyrd gas i sin tur ha bättre respons än CF2 motorer.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
8 januari, 2016 kl. 23:02 #17801Förklaring på cf2 och cf3?
9 januari, 2016 kl. 08:40 #17802Det är avgasreningsnormer. CF3 har grenrörskattar och dubbla katalysatorer under bilen när cf2 har Grenrör utan kattar. Det är den enklaste skillnaden att se. Det är vanligt att man tar CF2 grenrör och ersätter författarna med på en CF3 för att kunna nappa fram mer effekt
156 GTA Sportwagon
9 januari, 2016 kl. 10:48 #17803GTV 3.2 har ungefär samma prestanda som en 147 GTA, lite högre toppfart t.o.m. En GTV 3.0 är något långsammare. Jag tvivlar på att man upplever en 3.2 som speciellt mycket snabbare i praktiken.
GTV 3.2 accar till hundra på 6.3s och har duktiga 255km/h i toppfart, en GTV 3.0 gör 0-100km/h på 6.7s och 240km/h (250km/h med aeropkt) och en 147 GTA gör 0-100km/h på 6.3s med 246km/h i toppfart.
Vill minnas att GTV 3.2 och Spider 3.2 är tillverkade i ca 1000 ex. så det är ju en ganska ovanlig modell.
EDIT: Läser man broschyrer så verkar det vara när GTV blev sexväxlad som toppfarten höjdes till 250km/h och vissa källor “skyller” på aerokittet.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 januari, 2016 kl. 11:06 #17804Alfa har varit duktiga på att ge olika modeller olika karaktär. Man kan själv designa om sina bilar så att de blir “personliga”. När det gäller motormässigt är min absoluta favorit den första generationen 24v. Går med små förändringar på avgassidan och ett chip från Squadra Tuning som man monterar själv att trimma till ca 240 hp. Ljudet och responsen är underbart och går knappast att åstadkomma med de senare. Den 5-vx lådan verkar också att hålla bättre än 6-vx. Sedan tycker jag att faceliften på GTV är ful…..Aerokittet (läs vingen) ger inte bara högre toppfart och mer down force – det är snyggt också.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
9 januari, 2016 kl. 11:24 #17805Inlägg av Håkan Andersson på 2016-01-09 11:06
Aerokittet (läs vingen) ger inte bara högre toppfart och mer down force – det är snyggt också.
Aerokittet innehåller frontspoiler och sidokjolar utöver vingen, dvs har man bara vingen har man inte aerokittet.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 januari, 2016 kl. 11:39 #17806Min poäng var att vingen gör bilen snyggare. Frontspoiler är jag inte så förtjust i. Redan originalet är svårt att hålla från markkontakt om man har “rätt” fjädrar/höjd fram. Skulle nöja mej med splitters vid en förändring fram. Trösklarna är klart snyggast som original och svartlackade
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
9 januari, 2016 kl. 11:40 #17807Ok. Då fattar jag 🙂 Kan oxå tycka att facelift en inte är helt lyckad, men börjar uppskatta den mer och mer. Dessutom känns det som att det finns mer värde i en 3,2 gtv då den inte finns i så många ex.
9 januari, 2016 kl. 12:14 #17808Face liften är faktiskt snygg på Spidern men lite konstig på GTV:n. Jag tror inte att den face liftade 3,2:an kommer att ha ett större samlarvärde än de tidigare snarare tvärt om. Jag tror att de tidiga 3.0 24v kommer att bli mest eftertraktade då de är mer Veloce än GT medan de senare bilarna är tvärt om mer GT. Det finns inte särskilt många av någon av V6 modellerna men de är trots allt inte en limited edition vi talar om så det lär väl aldrig bli några astronomiska priser på dem. Turbo och 4:or kommer nog att förbli billiga.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.