Alfa Gtv 3,2
Published by Jocke Bolling on
- Detta ämne har 27 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 11 januari, 2016 kl. 12:22 av
Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
9 januari, 2016 kl. 12:45 #17809
Låga serier brukar inte vara nån nackdel för framtida värdebeständighet och GTV 3.2 är tillverkad i ca 500ex. så personligen tror jag nog den kommer hålla sig hyffsat. Sen finns det enstaka begränsade utgåvor som GTV Cup som säkert har ett framtida värde.
GTV är hur som helst en av dom häftigaste moderna alforna och har en väldigt speciell känsla så köp rekommenderas!
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
9 januari, 2016 kl. 15:42 #17810Tror som sagt oxå att gtv 3.2 borde kunna hålla sitt värde bra. Får dock bli inköp från tyskland. Har hittat en på mobile.de men den har rullat nästan 19000 mil. Väldigt varierande prisbild på bilarna, men vill ju hitta en så fin som möjligt.
9 januari, 2016 kl. 18:44 #17811Om man plockar bort katarna från grenrör, kommer avgasvärdena ändå vara ok hos sbp?
9 januari, 2016 kl. 23:51 #17812Ja om de andra kattarna är i bra skick fungerar det. Man får dessutom se till att lambdasonderna vid grenrören har någonstans att sitta
det brukar fattas på CF2grenrör ex 156 2.5 och tidiga 166 2.5/3.0 såvida du inte hittar tidiga 24v GTVgrenrör som tydligen hade lambdasonder på grenrören men utan kattar. 99% säker så dubbelkolla gärna.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
10 januari, 2016 kl. 00:55 #17813Om man vill ha katfria grenrör så finns det Wizardpipor att köpa och som Fredrik skriver så finns det originalpipor att tillgå.
En liten oanmäld kommentar på 3,2:an i Tyskland. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=207299718 Det är konstiga stolar i den och en Red Edition måste upplevas IRL innan man tycker det är snyggt. Rött är inte alltid rött efter dryga 10 år i drift.
Den här då? http://ww3.autoscout24.de/classified/280955361?asrc=st|as
156 GTA Sportwagon
10 januari, 2016 kl. 09:39 #17814Ja dom stolarna som sitter i den GTV´n hör ju inte dit.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
10 januari, 2016 kl. 11:12 #17815Har noterat stolarna. Formen verkar stämma, men inte klädseln. Har faktiskt mailat om den GTVn du tipsar om. Har tyvärr ingen riktig servicebok och nylackad för en månad sen. Kamrem bytt senast 2009. Man blir ju lite misstänksam, men kanske kan vara något ändå. Priset är ju ganska lågt iaf
10 januari, 2016 kl. 11:27 #17816Nej formen stämmer inte heller med en GTV-stol. Stolarna i GTV har lite dåligt sidostöd så man kanske har bytt dom för att sitta mer still när det svänger.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
10 januari, 2016 kl. 11:30 #17817Du har rätt. Dem ser mer ut som gta stolar med kraftigare sidostöd. Känns iaf fel att inte ha original.
10 januari, 2016 kl. 15:14 #17818Icke original behöver ju inte vara fel. Elinställbara framstolar vore ju trevligt och original annars får man bli tipsad här: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv-andamp-916-spider/318172-alfaholics-916-gtv-sports-leather-seats.html
156 GTA Sportwagon
10 januari, 2016 kl. 21:44 #17819Om det är just en 3,2 som är intressant så är ju denna ointressant, MEN original tillbehörshjul med centrumbult, elstolar med Sportivosömmar och inga tråkiga spoilers förutom CUP-skärmarna fram. http://ww3.autoscout24.de/classified/273260020
156 GTA Sportwagon
11 januari, 2016 kl. 11:23 #17820Jag har en GTV 3,2
Jag har bytt cf3 grenrören (med katalysator) mot cf2 grenrör samt ersatt första ljuddämparen med ett “grupp N” rör. Motorkaraktären beskrivs bäst som ursinnig! Jag vill påstå att det är tydlig skillnad mot min tidigare 3,0 med femväxlad låda. Det byggdes bara 512st och vad jag förstår så såldes dom inte av någon svensk handlare. Har aldrig varit så förtjust i en bil tidigare som jag är i min “lilla röda”. Vacker att se på och går som ett spjut.
11 januari, 2016 kl. 12:22 #17821Kul inlägg! Stärker min inställning till hur man bäst modifierar en GTV för “kaffepengar”. Åtgärden Du beskriver bör ha gett ca 250 hp och klart förbättrad respons. Om Du jämför detta med en 3.0 där man inte har optimerat motorstyrningen och har den gamla catten kvar så har Du ett övertag på ca 30 hp och en betydligt aggresivare mappad motor. Jag hade motsvarande setup i min GTA SW med grenrörscattarna kvar och kan intyga att det är en vild och skönsjungande maskin man har. Jag har svårt att se behovet av att modifiera downpipe för bättre ljud och högre effekt. När man mappar om en 3.0 så får man en lika vild maskin eftersom Alfa av någon outgrundlig anledning valde att kraftigt begränsa effekt, varvtal och respons. När detta är korrigerat (tex Squadra Tuning Chip) så har man en makalös maskin. Jag har haft alla varianter av Busso både på längden och tvären utom den med förgasare och mina två favoriter är 164 QV med 12V V6 3.0, som var mycket smidig med ett bottendrag som jag inte fått av någon annan och den Squadra chippade GTV V6 3.0 24V som bäst beskrivs som vild och vacker. Tycker inte 3.2 tillför särskilt mycket och att faceliften är misslyckad. Jag håller på -97orna som är lika hopplösa att hitta i gott skick som de faceliftade.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.