Alfa gtv tb 96:a

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa gtv tb 96:a

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30177

    Jag har ovanstående bil en Alfa Romeo GTV TB 1996. Jag har haft bilen i ca 16 år och den har gått perfekt. Den har gått ca 14000 mil numera. För några månader sedan körde jag ett barnbarn till träning och när vi passerade ett fartgupp så dog bilen när den sas slog ner på andra sidan. Farten var inte speciellt hög (50 km). Bilen fraktades till Bilhuset i Kalmar, som har hållit på med den i månader, utan resultat. Vi har bytt en sensor 605-13208, bensinpump och tändstift. Bilen tänder helt enkelt inte. Jag är mckt tacksam för alla tips.

    #30178
    Lars Söderman
    Deltagare

    Spontant tänker jag säkerhetsbrytaren för bensinpumpen nere vid vänsterfoten på förarplatsen. Den har väl just den funktionen att den ska lösa ut vid stötar (krock) ?!

     Hur beter sig kontrollampor på instrumentpanelen? Har firman läst ut felkoder?

    #30179

    Håller med föregående talare. Min bror som skruvar en del har startat upp flera stycken nyare bilar efter att dom stendött efter gupp och liknande.. Säkerhetsbrytare för undvikande av att krockad bil ska ta eld..

    Scuderia 116

    #30180

    Håller med föregående talare. Min bror som skruvar en del har startat upp flera stycken nyare bilar efter att dom stendött efter gupp och liknande.. Säkerhetsbrytare för undvikande av att krockad bil ska ta eld..

    Scuderia 116

    #30181
    Håkan Andersson
    Deltagare

    Även jag instämmer i krocksensorn. Man borde kunna läsa av felkoder som visar felet. Har verkstaden en riktig Fiat/alfa diagnosdator?? Det solklara alternativet vevaxelsensor har man redan bytt. Jag har haft bägge problemen på min GTV 3.0 och bensinpumpsfelet på ett par 155:or. Båda ger mycket riktigt tvärdöd bil men brukar först uppträda som intermittent fel innan bilen dör.

    Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

    #30182
    Lars Söderman
    Deltagare

    Säkerhetsbrytaren lever sitt eget liv och är inte ihopkopplad med någon ECU där man kan läsa ut felkoder, men det behöver ju inte vara den som är problemet och av den anledningen kan det ju vara intressant att se om motor ECUn har något att berätta via lämpligt diagnostikverktyg.

    #30183

    Hej igen!

    Tack så hemskt mckt för alla tips! Tyvärr så har det hittills inte hjälpt. Jag har vidarebefordrat allt till verkstaden, Bilhuset i Kalmar. Jag kommer precis därifrån efter att ha lämnat senaste tipset om bränslepumpen osv. Enligt Håkan så har man kollat allt detta, man har inte bytt bränslepump eftersom den fungerade, men den får ingen ström!!??!! Hur man då kan kolla den vet jag inte. Bilen har varit på verkstaden sedan i Juni månad.  Jag är fortfarande väldigt intresserad av alla tips! Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning

    Nils-Eric

    #30184
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Megasäkringen i bagagen, har du kollat den? Sitter under hatthyllan bakom föraren. 40 amp tror jag det är.

    GTV 916 3.0 24V -97

    #30185

    Kommer också att tänka på säkringen. Den typ jag tänker på kallas maxisäkring men jag har bättre koll på 156 än GTV och det kanske är en ännu större Megasäkring på gtv.

    kanske säkringen för IGN eller INJ som de är märkta på 156 helt enkelt har hoppat ur och glappar?

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #30186
    Roger Forsberg
    Deltagare

    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-10-31 17:04

    Kommer också att tänka på säkringen. Den typ jag tänker på kallas maxisäkring men jag har bättre koll på 156 än GTV och det kanske är en ännu större Megasäkring på gtv.

    kanske säkringen för IGN eller INJ som de är märkta på 156 helt enkelt har hoppat ur och glappar?

    Med mega menade jag JÄTTESTOR säkring 

    GTV 916 3.0 24V -97

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.