Alfa Mito – kamremsbyte – När ska det egentligen göras?

Published by Gianfranco Vedda on

Forum Allmänt Alfa Mito – kamremsbyte – När ska det egentligen göras?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

Tjena!

Har en alfa mito 1.4 tb som jag har haft i lite mer än ett år.

Jag har varit lite fundersam gällande service intervallet på kamremmen. I instruktionsboken står det att man ska byta ut den vid 12000mil / 5 år. Jag har varit hos en auktoriserad alfa verkstad för att titta närmre på detta, och där sa dem att det är när bilen har gått 12000 mil. Dem nämnde ingenting gällande 5 års “gränsen”.

Vilket är egentligen rätt? Jag vet att vissa fabrikanter “uppdaterar” service intervallet osv. Kan det vara så att alfa har gjort det med miton?

Jag har även precis haft bilen inne på reparation där dem bytte ut multiair enheten i motorn, skulle dem inte isåfall sagt något om detta när dem ändå hade motorn “öppen”? Eller det kanske inte är så lätt att se om kamremmen är bra eller dålig?

Min bil har iallafall rullat 7100 mil och är inne på sitt 6:e år.

Kan någon vänligen även förklara för mig vad fabrikanterna menar att man ska byta dem t.ex. vart 5:e år? Är det av säkerhetsskäl, eller är det ifall bilen står stilla en längre period? 

Martin Lembke
      Deltagare

Hej

Jag gjorde det på min 155hk förra året så då lästa jag in mig på ämnet.

Det är 12000 mil eller 5år. Det som inträffar först. Men sen finns det ett tillägg om bilen körs mycket i svåra förhållande ska den bytas redan efter 4 år.

Svåra förhållande är typ stadskörning eller kallt klimat. Står i instruktionsboken.

Så om din bil är 6 år så går den på övertid. Åk och byt.

Gianfranco Vedda
        Deltagare

Misstänkte det. Tycker dock att det är skumt att en auktoriserad verkstad inte säger något om 4-5 års gränsen.

Jag har iallafall kollat runt lite nu i malmö trakten, och har hittat en frigående verkstad som har några alfor inne då och då som gav mig ett bra pris på det. Troligtvis lämnar jag in bilen på service i slutet på nästa vecka för att få de gjort 

Per Liljeqvist
          Deltagare

Vad är ett bra pris på kamremsbyte för MiTo:n? 

Gianfranco Vedda
            Deltagare

Jag fick ett pris på 4700kr inklusive vattenpump och generator remmen.

Per Liljeqvist
              Deltagare

Det låter inte illa. 

Var var det om man får fråga?

Gianfranco Vedda
                Deltagare

Bil-tech skåne AB. Dem brukar skruva på bland annat alfor och fiat. italienarna brukar åka dit när något händer, så det är ett bra tecken när man har en italiensk bil. 

Fick även ett samtal från alfa verkstan nyligen med hur mycket dem tar för att byta kamrem. 8100kr, men då byter dem inte ut generatorremen, så oavsett så blir det betydligt dyrare.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.