Alfa Romeo 156 2.0JTS

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa Romeo 156 2.0JTS

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33064

    Hejsan, fick motorstopp fredagen den 13:e (typiskt). Låg i 120 km/h på E4:an när det började låta konstigt från motorn. Skulle säga att det var ett lätt skramlande/skorrande ljud. Kör några få meter och motorn tappar plötsligt all kraft, styrservon ger upp och jag får stanna vid sidan av motorvägen. Alla varningslamporna tänds på panelen och bilen går inte längre att starta. 

    Har nu fått bilen felsökt och mekanikern säger att det verkar vara en givare till varvtalet eller något som gör att varken tändningen funkar eller att motorn får någon bränsle. Jag undrar bara om någon tror att de eventuellt kan finnas fler troliga fel på bilen? Mekanikern hade inte hittat några andra men han sa att det inte var 100% säkert att det bara var givaren. Har tummen mitt i handen när det gäller bilar så får gärna in lite tips.

    Tack på förhand!

    #33065
    Mats Forssén
    Moderator

    Inlägg av Robin Rosmark på 2017-01-18 16:06

    Hejsan, fick motorstopp fredagen den 13:e (typiskt). Låg i 120 km/h på E4:an när det började låta konstigt från motorn. Skulle säga att det var ett lätt skramlande/skorrande ljud. Kör några få meter och motorn tappar plötsligt all kraft, styrservon ger upp och jag får stanna vid sidan av motorvägen. Alla varningslamporna tänds på panelen och bilen går inte längre att starta. 

    Har nu fått bilen felsökt och mekanikern säger att det verkar vara en givare till varvtalet eller något som gör att varken tändningen funkar eller att motorn får någon bränsle. Jag undrar bara om någon tror att de eventuellt kan finnas fler troliga fel på bilen? Mekanikern hade inte hittat några andra men han sa att det inte var 100% säkert att det bara var givaren. Har tummen mitt i handen när det gäller bilar så får gärna in lite tips.

    Tack på förhand!

    Nu ska jag inte vara pessimistisk men med tanke på det beskrivna händelseförloppet så låter det optimistiskt att tro att det är en givare – men det är ju inte omöjligt.

    Har mekanikern kollat så att kamremmen är hel och att det finns kompression i alla cylindrar?
    Det är ju tyvärr inte helt ovanligt med kamremshaveri på dessa motorer om kamremsbyte inte är gjort enligt föreskrifterna.
    Mitt tips blir att först kolla så kamremmen sitter kvar och ser hel ut och därefter kolla kompressionen.
    Detta för att ifall 
    kamremmen kuggat över så är sannolikheten stor att någon (eller flera) ventil(er) knäckts = ingen kompression

    Vet du när kamrem och sträckare senast byttes?

    Finns det olja i motorn?
    En del JTS-motorer drar en hel del olja och blir oljenivån för låg kan saker gå sönder och då brukar det skramla och sen ta stopp… 
    Om motorn går runt så bör detta inte vara orsaken gissningsvis.

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

    #33066

    Jag råkade ut för liknande med min JTS, motorn började skramla och tappade kraft. Helt klart tändningsrelaterat. Vad det berodde på fick jag aldrig reda på för felet försvann och återkom aldrig. Men jag skulle sätta en spänn på en lägessgivare till vev- eller kamaxel. Den bilen hade en del elektriska issues…

    Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

    #33067

    Hejsan tack för svaren. Kamremmen byttes i början av förra året. Mekanikern som gått igenom bilen sa att givaren var det enda han hade hittat. Vad jag förstod hade han kolla kompressionen.

    Om jag har tur kanske det bara är givaren ändå.

    #33068
    Mats Forssén
    Moderator

    Inlägg av Robin Rosmark på 2017-01-19 10:12

    Hejsan tack för svaren. Kamremmen byttes i början av förra året. Mekanikern som gått igenom bilen sa att givaren var det enda han hade hittat. Vad jag förstod hade han kolla kompressionen.

    Om jag har tur kanske det bara är givaren ändå.

    Då håller jag tummarna för givaren! 

    #71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.