Alfa Romeo 156 problem, hjälp snälla!

Published by Zacharias Tidbeck on

Forum Teknik Alfa Romeo 156 problem, hjälp snälla!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Hej! Jag skriver här också för jag är desperat

Min alfa romeo 156 (1999) jag nyss fick ta över från min farfar har helt plötsligt fått extrema problem. Den körde utan några problem alls bara förra veckan men nu. Aj aj aj

Först och främst det mest akuta.

Igår när jag skulle köra märkte jag att bilen inte gick att starta alls. Batteriet har haft lite problem ett tag men jag fick hjälp av kompisar och startade bilen med deras batteri, körde 10 meter och märkte att jag får INGEN respons i gaspedalen. Asså ingen bensin alls sprutas in men ändå så hör jag hur motorn reagerar liksom låter “Vzz. Vzz. Vzz” så länge pedalen är nere något alls men inget händer. Får inte upp varvtalen alls. Sen dog bilen helt och gick inte att starta alls men det löste jag ringde en kille som hjälpte mig att få igång bilen och nu funkar elen igen så jag kan starta bilen utan besvär men den går inte att accelerera med alls.

Sen har jag stora rost skador men hittat en kille som kan fixa detta åt mig men det är inte lika akut. Dock skulle jag gärna uppskatta tips på hur jag undviker rost i framtiden. Bilen stod förut i varmgarage men står nu tyvärr på vanlig p-plats men ska försöka få in den i kallgarage om jag kan snart.

Om någon vet om en bra verkstad eller mekaniker som kan alfas hade det också uppskattat men jag kan inte köra bilen dit tyvärr eftersom den bara kan köras via tomgången kan jag bara köra korta långsamma sträckor.

Jag bor i Helsingborg också för tillfället så ni vet var detta är relevant.

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Goran Obradovic
    Deltagare

Hej

Men oj vad du råkat illa ut med allt på en gång!

Befra (http://befra.se/) ligger söder om Helsingborg i Ramlösa och ska kunna Alfa.

Jag har MES och skulle kunna läsa av din ECU, som en första felsökning i elektroniken, om du kan få ner bilen till Bjärred eller när jag har vägarna förbi Helsingborg.

Lycka till
      Goran

Hade uppskattats enormt! El problemet är tydligen inte löst ännu då batteriet har dött igen. Jag hoppas dock att den fortfarande går att starta om startkablar används till bilen. Jag tror jag måste byta ut batteriet helt och hållet. Jag kan som sagt inte köra nånstans riktigt utom korta distanser, har du vägarna förbi Helsingborg hade det varit underbart om du kunde hjälpa mig.

Du kan gärna lägga till mig på Facebook, jag heter Zacharias Tidbeck, samma som här. Vi kan ta mer detaljer där gärna

Här är också en video från när bilen fortfarande hade lite kräm nog att starta. Som sagt den har nu dött igen

https://www.youtube.com/shorts/vlsASYHDfeA

Det kan vara så att det bara är batteriet som gör att allting krånglar men en läsning med din MES hade ju varit underbart. Jag kan inget sånt här å få lite konkreta svar hade verkligen varit skönt

OCH TACK FÖR VERKSTADS TIPSET!! Jag ska definitivt kontakta dom, kommer behövas hjälp då jag inte är kunnig i mecka själv

Tack för tipsen och tack på förhand

Zacharias

Goran Obradovic
      Deltagare

Hej

Jag kan se om jag kan komma förbi på vägen tillbaka från Krapperup på söndag den 1/5. Återkommer om det funkar.

I klippet låter det som att potentiometern i gaspedalen inte fungerar. (Alfa 60630466 (Bosch 0 204 127 127)) Dyr sak om du hittar en.

Men vi kan titta på det efter MES läsning. Vad är det för motor och årsmodell?

mvh
        Goran

Alfa Romeo 156 V6 2,5 L manuell.

Året är 1999/2000 beror på källa men den kom första gången i bruk 6 December 1999

Hade varit super! Får titta på den prylen då å se om det är den

Goran Obradovic
        Deltagare

Alfa Romeo 156 V6 2,5 L manuell. Året är 1999/2000…

Precis som min då. 😉

Riv inte ner och köp dyra delar innan du vet vad som är fel. Men du kan kolla att kontakten är hel och fin och sitter i bl.a.

Bra sida med sprängskisser på våra bilar: ePer 

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Goran Obradovic.
          • Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av Goran Obradovic.

Tack för tipsen!

Sidan verkar inte riktigt funka för mig, men ja jag ska inte köpa något ännu föräns jag vet vad som är fel. Jag ska cykla ner till Befra tänkte jag imorgon och snacka med dom å se vad de kan göra för mig. Kan nog bogsera bilen tror jag vilket lär behövas.

Jag har varit hos Befra, de kommer att hjälpa mig den 16e maj med bilen. Kommer göra en fullständig kontroll helt gratis. Riktigt schyssta asså

John Moteow
          Deltagare

Hej, kanske har du den här 159 2.4JTDM 20V 147kW-motorn och kan du dela med dig av de vanligaste problemen? Och är delarna för de olika Alfa-modellerna lämpliga för BRERA 2.4JTDM 20V 147kW-motorn.
            Tack för hjälpen 🙂

• Detta svar redigerades för 2 år, 9 månader sedan av Christer Andersson. Anledning: Konstigt inlägg i syfte att pusha för en sajt

Hej, nej den motorn har jag inte. Jag har en 2,5 L V6 “busso” motor i min bil och den har jag inte lärt mig särskilt väl. Du kanske dock frågar Goran haha kom jag på så vi får se om han svarar

Goran Obradovic
            Deltagare

Hej

Jag har också bara en 2,5 Busso och ingen erfarenhet av Brera eller dess motorer…

Misstänker att detta inlägg hamnat fel då det saknar relevans till övrigt i tråden.

mvh

Goran

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.