Alfa romeo 156 Sportwagon 2.0 JTS 04 Långtidsprojektet!
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 26 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 14 januari, 2016 kl. 20:50 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
2 september, 2015 kl. 18:28 #48507
Alfa galen som man är så kunde jag inte motstå när en 156 2.0 JTS från 2004 kom ut för en riktigt billig slant! Tanken med detta projekt är att dela med mig lite av mina tidigare erfarenheter av Alfa, samt dela med mig om mina ingrepp som kommer ske på bilen.
Liter bilder på Alfan
2 september, 2015 kl. 20:21 #48508Var till besiktningen med bilen och fick nedslag på följande.
* Nedre spindelled höger dålig
* Avgasmätning ej utfört (på grund utav avgassystemet vad trasigt)
Som jag vet av tidigare erfarenheter så är livslängden på en Alfa framvagn inte den bästa. Så om jag ändå ska riva i framvagnen passar jag även på att byta resterande delar, så jag köpte mig ett kitt som innehåll: Nedre spindelled höger och vänster, över spindelled höger och vänster, stabilisator armar höger och vänster (Jag är inte hundra på namnen men jag tror de ska stämma
)
Alfan har fått lite rost angrepp som jag även tänkte passa på att fixa, så beställde även hem 2k original lack på burk .
Då jag är student i Örebro men är bosatt i Västerås så använder jag bilen för att pendla med, idag upptäckte jag att förbrukningen hade gått upp en del. Av tidigare erfarenheter från min förra Alfa så slängde jag en blick på tempen. Temperaturen stod på ungefär 70 grader vilket inte är arbetstemperaturen på denna motor. Så väl hemma beställde jag hem en ny termostat med som jag borde få hem imorgon.
Beställde även ett nytt avgassystem från Amotek som skall komma om ungefär 7 dagar.
2 september, 2015 kl. 23:07 #48509Inlägg av Michele Savastano på 2015-09-02 20:21
Då jag är student i Örebro men är bosatt i Västerås så använder jag bilen för att pendla med,
Bra med en Alfa till på universitetets parkering – om det nu är där du pluggar.
Går det så går det...
3 september, 2015 kl. 16:25 #48510Inlägg av Sune Karlsson på 2015-09-02 23:07
Inlägg av Michele Savastano på 2015-09-02 20:21
Då jag är student i Örebro men är bosatt i Västerås så använder jag bilen för att pendla med,
Bra med en Alfa till på universitetets parkering – om det nu är där du pluggar.
Tyvärr inte där jag har mina studier utan på Hermods
5 september, 2015 kl. 15:03 #48511Idag började jag riva framvagnen för att byta ut dom dåliga delarna, och så det har strulat! Känns som vårt förhållande sätts verkligen på test här, men jag är envis och tänker inte ge mig! Tanken var att jag skulle hinna med både höger och vänster sida. Men som det ser ut nu kommer jag endast hinna med vänster sida.
Fortsättning följer!
21 september, 2015 kl. 14:35 #48512I torsdags fick jag äntligen hem mitten dämparen till avgassystem så jag äntligen kunde byta det rostiga och äckliga som satt på bilen.
Vet inte riktigt hur bra den skulle hålla mot rost så passade på att måla den med lite värmebeständig färg om hoppet att den håller längre.
Det gamla systemet.
Det nya
21 september, 2015 kl. 21:01 #48513Bakre tvärgående länkarmen i bakvagnen, ska den verkligen ha den där knäcken?
21 september, 2015 kl. 21:45 #48514Byta länkarmar är verkligen underhållande..
och nej det där bakre staget är nicht gut, när mitt fick en knäck sådär tog det någon mil sedan trycktes en av busdningarna är bakvagnen – bigg pröblems!
lycka till med bilen, faceliften är skitsnygg.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
22 september, 2015 kl. 14:26 #48515Roligare saker har man gjort än att byta framvagn på en Alfa..
Det där hade jag inte alls lagt märke till! oj det måste åtgärdas snarast.
tack för det!
24 september, 2015 kl. 00:42 #48516Har haft o-nöjet att meka en del på framvagnen på morsans 166 och den ser hyfsat identisk ut som detta. Man måste lossa typ allt för att komma åt att byta saker och bultarna rostar gärna fast… Fast bilen är så jävla kul att köra att man förlåter konstruktionen
24 september, 2015 kl. 07:52 #48517Jag ser att du lossat nedre stötdämparfästet vilket måste underlätta en hel del för att kunna få dit nedre länkarmen – smart!
Följdfrågan blir då: har du något bra tips hur man får loss stötdämparen från det nedre fästet? Den lär väl sitta som berget?
24 september, 2015 kl. 18:57 #48518Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-09-24 07:52
Jag ser att du lossat nedre stötdämparfästet vilket måste underlätta en hel del för att kunna få dit nedre länkarmen – smart!
Följdfrågan blir då: har du något bra tips hur man får loss stötdämparen från det nedre fästet? Den lär väl sitta som berget?
Jo det blev betydligt lättare att göra så då det gav mer frigång och plats!
https://www.youtube.com/watch?v=b0quJOzJmsY
Jag följde denna video som dock är till Alfa GT men framvagnen är detsamma. Dämparen satt ordentligt ja. Det jag gjorde var att smörjde in den så gott jag kunde med rost lösare sen var det bara att banka. Se till att dämparen sitter fast uppe på framvagnen (uppe i dämpartornet) när du bankar loss infästningen till dämparen
. Det är väl dom tipsen jag kan ge dig annars är de bara att prova sig fram
24 september, 2015 kl. 23:57 #48519Bra, informativ video, jag har dock en känsla av att de redan hade fått loss sakerna med bruklig mängd våld och flådda knogar innan de lossade en andra gång!
25 september, 2015 kl. 10:20 #48520Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-09-24 23:57
Bra, informativ video, jag har dock en känsla av att de redan hade fått loss sakerna med bruklig mängd våld och flådda knogar innan de lossade en andra gång!
Haha ja det tror jag med, för jag brukade betydligt mycket mer våld än vad han gjorde
Var och besiktade bilen idag, alltid lika kul med blanka papper!
25 september, 2015 kl. 11:12 #48521Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-09-24 23:57
Bra, informativ video, jag har dock en känsla av att de redan hade fått loss sakerna med bruklig mängd våld och flådda knogar innan de lossade en andra gång!
166 framvagnen ser snarlik ut och jag har betydligt större slägga än han och på den 15000-milare jag har så ville inte undre gaffeln separera från dämparen. För att göra det snabbt så köper man en ny gaffel och nya skruvar… För s-tan vad det satt hårt på vissa ställen.
Så denna saga tror jag vad jag vill om… fast jag är ju bara avundsjuk egentligen.
156 GTA Sportwagon
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.