Alfa Romeo 159

Published by Henrik Lundberg on

Forum Allmänt Alfa Romeo 159

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Henrik Lundberg
    Deltagare

Hej alla!

Jag har en Alfa Romeo 159 som jag haft i 3 år nu.

När jag senast lämnade in bilen på service så hittade verkstaden två fel som inte är dem direkt roligaste..

Det ena var att det var stort missljud i växellådan och det andra var att det var missljud ifrån AC kompressorn, allt som allt, en dyr historia.

Växellådeljudet har jag hört sedan jag köpte bilen, vilket jag hörde från andra modeller innan jag köpte bilen, jag personligen tycker ej att det är något missljud utan att det “ska låta så”.

Från kompressorn kan jag själv inte höra något alls..

Jag har haft bilen på samma verkstad sedan jag köpte bilen och i början har dem inte sagt något alls angående växellådan. Så jag börjar undra ifall att det är så att dom försöker mjölka pengar. 

Tänkte ta bilen till en annan verkstad och fråga om detta och i sådant fall se vad jag ska göra.

Någon som vet någon bra Alfa verkstad i norra Stockholm ?

Tacksam för alla svar! 
      Hälsningar Henrik

Var det i samband med provkörningen de hörde missljudet? Hur och när lät det?
      Jag har läst att det brukar låta på de högre växlarna…
      Min har också haft ljud sedan jag köpte den. Hade gått 900mil vid inköp, idag 6 800mil och samma “ljud”. Vid motorbroms uppstår ett durrljud, svaga vibrationer ibland. Vet ej varifrån och verkstan har adrig sagt nånting. Har tyvärr inte påpekat detta. Får hålla tummarna att ljudet är normalt. ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Dan-Erik Hansson
      Deltagare

En bra Alfa-verkstad i norra Stockholm är AR-Bil på Gärdet, Studentbacken 15 (tror jag att det är). De har servat mina Alfor de senaste 25 åren. Inte billigt men bra och klart värt det.

Håkan Johansson
        Deltagare
          Ang. Ac-ljudet, jag hade ett”skärande” ljud som försvann när jag fyllde på acn. När det är för lite gas i, låter den illa. 
          Henrik Lundberg
          Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2016-10-06 21:09

Var det i samband med provkörningen de hörde missljudet? Hur och när lät det?
            Jag har läst att det brukar låta på de högre växlarna…
            Min har också haft ljud sedan jag köpte den. Hade gått 900mil vid inköp, idag 6 800mil och samma “ljud”. Vid motorbroms uppstår ett durrljud, svaga vibrationer ibland. Vet ej varifrån och verkstan har adrig sagt nånting. Har tyvärr inte påpekat detta. Får hålla tummarna att ljudet är normalt. ?

Jo men precis. Ljudet som dom säger kommer ifrån växellådan följer med accelerationen samt växelbytet, konstant ljud som bara ändrar sig ifall att man ändrar hastighet (alltså likadant ljud om du ligger på säg 4an 5an 6an i 50 km/h) 

Det uppstår inget ljud vid motorbroms.

Henrik Lundberg
            Deltagare

Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2016-10-06 21:18

En bra Alfa-verkstad i norra Stockholm är AR-Bil på Gärdet, Studentbacken 15 (tror jag att det är). De har servat mina Alfor de senaste 25 åren. Inte billigt men bra och klart värt det.

Jag får testa dem tack för svar.

Inlägg av Håkan Johansson på 2016-10-07 21:40 
              Ang. Ac-ljudet, jag hade ett”skärande” ljud som försvann när jag fyllde på acn. När det är för lite gas i, låter den illa. 

Så med andra ord kanske jag ska testa med att göra en AC service istället då, och hoppas att det inte är något annat.

Men det svåra med ACn är att jag själv inte hör något..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.