Alfa Romeo 159 2.4 jtdm, motoroptimering, EGR DPF borttagning

Published by Oscar Sandberg on

Forum Teknik Alfa Romeo 159 2.4 jtdm, motoroptimering, EGR DPF borttagning

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Oscar Sandberg
    Deltagare

Hej! 

Har länge funderat på att ta bort DPF och EGR systemen. För att få bättre prestanda och en friskare motor. Har läst på de flesta forum om det men är det någon i Sverige som gjort detta? Hur och var har ni gjort det? 

EGR och DPF borttagning är ju rätt okomplicerade jobb men man måste ju ändå såklart ta Alfan till en motoroptimerare för att plocka bort EGR och DPF funktionen. Var optimerar man i Skåne? Vad kan det gå på?       

Nusret Ljevo
    Deltagare

I de flesta länder i Europa kör man utan EGR och DPF.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Det är ju så att EU lagstiftningen är harmoniserad och samma regler gäller överallt. För att uppfylla de moderna emissionsklasserna har FIAT/Alfa/FPG utvecklat motorer som behöver både DPF och EGR. Äldre bilar behöver kanske inte detta för att uppfylla det som gällde då. 

Att EGR är dumt då man kör motorn på gamla avgaser är ju dumt då det blir en massa sot o gegga i motorn håller jag med om. 

Jag tycker personligen det är en jobbig fråga att medvetet manipulera bilar på ett sådant sätt att dom inte uppfyller lagstiftningen. Samma sak gäller med chipstrimmning eller “KCR-box” där man inte heller följer emissionslagstiftningen efter modifiering. 

Men var och en får ta sina egna beslut.

Henrik Olofsson
    Deltagare

Jag har funderat över optimering till mig  2.0 jtdm med. GDM performance ligger i Skåne (Höör tror jag) och dom har jag följt på Facebook i två år säkert och inte läst en dålig kommentar än så länge. Jag har över en kompis kompis som lämnat in en BMW 320d där och är supernöjd. Både med jobbet och kundkontakt. 

Dom gör mer av en riktigt mappning än att bara sätta i ett chip i bilen för att säkerställa att det inte blir problem. Jag vet även att han tog bort EGR och DPF i en BMW 135d plus en vanlig optimering styrning. Dom har även bra priser. 

http://www.gdmperformance.se

Berätta gärna i tråden sen om du har gjort ingreppet och hur det gick. 

Bah!! Här gör man ett långt inlägg och så försvinner det!

jaja kontentan av det jag skrev var väl att om du inte vill för din egen skull så får du tänka på oss andra och ge f-n i att plocka bort partikelfiltret. Det som pumpas ut i stora svarta ödesmoln är ju bevisligen ren och skär cancer i form av oljeblandade sotpartiklar som fastnar i lungor.

mappa gärna om och plocka gärna bort EGR som oundvikligen kommer att strula förr eller senare men avgasreningen i form av partikelfilter och kattar måste en diesel ha för att kunna få någon plats i vårt samhälle.

i rest my (not so humble) case 

Eller skaffa en bensinare.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Henrik Olofsson
    Deltagare

Vad är det här för moralkakor du kommer med Fredrik? Killen vill ju bara ha mer effekt, det kan man inte ta ifrån någon! 

Sune Karlsson
    Deltagare

Mer effekt är ju alltid kul men nu är det ju så att våra kära bilar släpper ut en hel del som inte är särskilt nyttigt. Att medvetet manipulera bilen (särskilt om det är en bruksbil som går många mil) så att den släpper ut ännu mer och inte längre uppfyller gällande lagstiftning tycker i varje fall jag är tveksamt.

Går det så går det...

Karl Sandler
    Deltagare

Jag är långt från en moraltant, men att aktivt plocka bort partikelfilter är fan inte ok! 

Även EGR hjälper till med avgasreningen så plocka bort den är ju också rätt dumt.

Forza Fiat Racing Team

Håkan Petersson
    Deltagare

Är det lagligt att plocka bort EGR och DPF?? Det kollas ju på SBP.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2016-01-04 18:12

Nej det är inte speciellt “lagligt”  

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Håkan Petersson
    Deltagare

Då innebär detta att man kan få betala väldigt dyrt för att man har tagit bort det. Skulle Polis eller SBP upptäcka det så stämmer ju inte ursprungsintygen. Gör då att en ny reg.besiktning krävs. Kankse rent av med nya avgastester på SP i Borås (är väl de som gör det). Hade själv denna tanke innan, tur att man inte genomförde den. Borde vara höga böter även för miljöskadan som det medför.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2016-01-04 18:12

Gör de verkligen det? Har fått uppfattningen att så inte är fallet, eftersom många disablar både EGR och DBF på dieselbilar.

På bensinbilar så kollade de EGR för ett antal år sedan, men det har de slutat med numera. Hade en gammal Opel som byggbil där EGR-ventilen hade kleggat igen. Jag fick fart på den genom rengöring, men sen bytte jag packningen mot en plåt för att slippa problem. Inget de kollar på bilprovningen.

Olagligt? Javisst! Men det är det ju att byta fälgar på en modern helfordonsgodkänd bil också om man går utanför de dimensioner som den är typad för.

Jag tycker vi skippar moraliserandet i tråden så får var och en stå för sina egna beslut.

Håkan Petersson
    Deltagare

Givetvis är det upp till var och en. Dock så är naturen allas egendom.

De kollade mina avgasvärde sist jag besökte SBP 20151130.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2016-01-04 20:44

Givetvis är det upp till var och en. Dock så är naturen allas egendom.

De kollade mina avgasvärde sist jag besökte SBP 20151130.

Visst kollar de avgasvärden, men frågan är om man kan avgöra om EGR ventilen är i funktion på enbart de förenklade mätningar som görs?
    På en bensinmotor kan man inte det, men det kanske är annorlunda på dieslar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.