Alfa Romeo 159 Tbi P0240 felkod,

Published by Rasmus Andersson on

Forum Teknik Alfa Romeo 159 Tbi P0240 felkod,

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36335
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Hej,

    Historian börjar med att jag precis kört bilen och parkerat, efter 5 minuter kommer jag tillbaka och när jag kör iväg så laddar inte turbon alls och bilen saknar såklart all effekt. Motorlampan tändes snart därefter. Läste ut det med OBD2 och fick felkoden P0240. Vilket skulle ha antingen något med en vakuum läcka eller att “turbo pressure sensor B” på air intake sidan skulle vara felaktig på något sätt. Ska testa rengöra alternativt byta sensorn. Verkar inte hitta någon läcka alls och alla slangar verka sitta som dem ska. Ersatte felkoden och motorlampan har inte tänds igen men turbon laddar fortfarande inget.

    Har någon fått denna felkoden innan och löst det? Vad ska man tänka på och var ska man börja. Min tanke är att sensorn gett sig. Den som alltså sitter precis intill motorn på luftintags sidan.

    Hittade på en annan sida där det stod detta om felkoden
    “What the P0240 code means
    P0240 is an OBD-II generic code triggered when the Engine Control Module (ECM) detects the intake boost pressure sensor B input circuit range or performance to be out of specifications when compared to the manifold pressure sensor (MAP) or the barometric pressure sensor (BARO) at idle and with the key on, engine off, before the engine is started.
    What causes the P0240 code? The turbo boost pressure sensor B does not correlate the same voltage input to the ECM with the MAP or BARO sensors at engine idle or when the key is on and the engine is off. The turbo boost pressure sensor B is contaminated or clogged with debris or carbon deposits. The turbo boost pressure sensor B is slow to respond to changing pressure from deterioration with age. What are the symptoms of the P0240 code? The Check Engine Light will be illuminated and code P0240 is set in ECM memory. The engine turbo boost may be turned off by the ECM and the engine will lack power. The engine may lack some power during acceleration if the boost sensor is failing to register the correct amount of boost pressure.”

    Blir inte klokare mer än att det tyder på sensorn. Kan någon leda mig i rätt riktning med tips eller eventuella lösningar?

    Bilen i tala är en AR 159 1.75 TBi från 2012

    Bästa hälsningar
    Rasmus

    #36336
    Mats Elm
    Deltagare

    Hej Rasmus,
    Jag är ingen expert på turbo området, men tycker inte det känns som att det är problem med den sensorn du pratar om. Min TBi betedde sig väldigt märkligt för några månader sedan, (finns en tråd om detta), gick bättre än någonsin, men hade förmodligen slutat väldigt tråkigt/kostsamt om jag inte förstått att jag inte skulle vara glad över den extra kraft som bilen fick, tryckte bara på ett par gånger, turbotrycket gick upp till minst 1,6 bar (mätaren i botten).
    Du har ju istället inget turbotryck, MAP sensorn som sitter vid luftintaget är en av sensorerna som mäter och jämför värden och skickar info till ECU så att rätt mängd bränsle skickas in bla. Jag fick rådet att det var denna sensorn som var kass, men det slutade med att felet satt i LMM,n.
    Vilket jag spontant tyckte var konstigt när bilen gick bra, drog heller inte mer bensin än normalt, vid normal körning och +30 långa sträckor… körde på skidresa med bilen i detta skick, gick utmärkt och jämförde bränsleförbrukningen sen förra året så jag hade drygt 160 mil att jämföra med, men hade ett öga på turbomätaren vid omkörningar .
    Även om jag inte tror att det är felet så har jag en extra MAP sensor som du kan få testa med. Frågan kvarstår varför du inte har något turbotryck, kan du koppla upp så du ser bilen temperaturer In take air mm?
    //Mats

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36337
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Okej konstig historia hur LMM kunde göra att den ladda så mycket men antar att det är möjligt. Misstänker att MAP sensorn är så viktig att motorn går in i “limp mode” och gör så att turbon inte laddar. Återstår att se imorgon, har beställt en ny MAP sensor och hoppas de löser problemet. Då jag inte kan se något annat problem än just att den skulle vara felaktig. Ringde även ett par verkstäder men ingen hade någon aning om vad det kunde vara då dem inte sett det innan. Håller tummarna för att det är givaren som är trasig.

    Tackar för erbjudandet hade gärna lånat ifall jag inte redan köpt en!

    #36338
    Mats Elm
    Deltagare

    Hoppas jag har fel och att det löser sig med en sensor för dig ! I mitt fall var det den ena funktionen i LMM,n som var kass, mätte luftflödet korrekt men inte lufttemperaturen, ECU trodde att det var 39,8 grader kallt, tills motorn blev riktigt varm, då fick den för sig att temperaturen var 15 grader varm som kom in i motorn…
    Det blev så stora skillnader mellan den temperaturen som LMM skickade till ECU (eller ingen alls och ECU uppfattade det som 39,8 minus förmodligen det kallaste temperaturen den kan hantera) och temperaturen som MAP sensorn mätte och jämför med temperatur från LMM om jag fattat det rätt..som gjorde att systemet flippade ur. Hur det sen kan bli att turbotrycket sedan kan höjas så och dessutom skicka ca 1,2-1,3 bar på 1.an och 2:ans växel som max ger 0,8-1,0 bar och minst 1,6 bar på övriga växlar har jag ingen aning om… Funkade direkt som vanligt med ny LMM. Det finns 2 sensorer som kontrollerar temperatur, förutom det som mäts i LMM, jag har en extra av den andra också, för rådet jag fick var att det måste vara MAP sensorn. Funkar det inte med sensorn du beställt får du låna den andra också om du vill. Angående MAP sensor så tycker jag att de benämns felaktigt av flera företag eller i alla fall lite missvisande. MAP = Manifold Absolut Pressure alltså den sensorn som sitter närmast insuget, den andra sensorn som också ofta benämns som MAP sensorn sitter mellan den “riktiga” MAP sensorn och intercoolen , de är denna sensor som jag tycker inte skulle benämnas MAP sensor som många företag också gör. Limp mode låter logiskt i och med att bilen inte går bra som du skriver och att du därmed bara ska kunna köra hjälpligt till verkstad, det kanske är så att någon av givarna stänger av turbon helt?
    //Mats

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36339
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Jag har för mig att ifall map-sensorn inte fungerar avaktivera den laddet. Var och skulle plocka ut sensorn som jag beställt via mekonomen men när jag kommer dit är det en helt annan sensor dem lägger upp på disken. Inte ens i närheten av att passa och saknade tecken av att fungera. Sensorn som sitter på har artikelnummer 0 281 002 437. Men söker man upp det på nätet så står det inte att den tillhör 1.75 tbi utan bara 1.9 diesel. Min mor har en giulietta med 1.75 tbi motorn och har en annan sensor 0 281 006 028 om jag minns rätt. Oavsett så när jag googlar fram så får jag fram bilder på motorn med den sensor jag har som Internet påstår inte vara kompatibel. Verkar konstigt hela denna röran. Men får beställa en sensorn som sitter på bilen nu tänker jag då det fungerat innan och verkar enligt bilder från google på motorn vara rätt.

    #36340
    Rickard Bergh
    Deltagare

    det kan skilja på sensorerna från 159 och giulietta. det har med elsystemet att göra. två helt olika system i dom bilarna.
    har du kollat via diagnos värdena i parameter mätningar. där kan du se så turbo och hela kittet lirar som det ska. istället för att byta en massa sensorer och grejor hit o dit. felkoden behöver inte betyda det är den prylen som är fel. du har väl variabel turbo på den och blir det helt tätt i vingarna så får du inte nått turbo tryck i heller. finns många faktorer som kan vara orsaken, kan ju vara rent av mekaniskt fel.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36341
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #36342
    Mats Elm
    Deltagare

    Hej igen Rasmus, jag har en sådan sensor som du har i din bil, som satt original i min bil, fick som jag skrev innan tips om att felet var där när jag hade problem och bytte den då, men det hjälpte inte felet i min bil. Du får gärna testa med om du vill, det kan ju mycket väl vara som Rickard säger att det är ett helt annat problem.

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36343
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Bilen var inne på Hedin bil i Malmö på felsökning. Kollade noggrannare och konstaterade att troligtvis att sensor det är fel på… inget dem kunde garantera dock. Men det dem kunde säga var att turbon snurra som den skulle och att systemet var rätt utan läckage.

    Angående sensorerna är dem ju annorlunda men giuliettan liknar mer min 159 än den mekonomen plocka fram. Den mekonomen plocka fram passade inte på något sätt faktiskt.

    Tillbaka till felkoden. Om turbon fungerar som det ska hypotetiskt sätt inklusive wastegaten, systemet är tätt, säkringar hela.. hmm känns ju som ett el fel eller då att senor eller dator har svårt att kommunicera rätt.

    Återstår att se om en ny sensor gör något

    #36344
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Liten uppdatering

    Bytte två senorer som berörde namnet MAP sensor. Den som sitter direkt på motorn och den andra som sitter på luftintaget precis innan motorn. Nollställde felkoderna och prova köra. Ingen skillnad, samma fel.

    #36345
    Mats Elm
    Deltagare

    LMM kanske inte alls är orsaken till ditt turbo problem, men vill du testa med den jag plockat ut ur min bil så går det också bra, denna LMM ger i så fall ett för högt turbotryck.
    Proffsigt felsökingsschema från Rickard, det programmet skulle man ha !

    //Mats

    159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

    #36346
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Har svårt att se hur LMM skulle påverka då man egentligen ska kunna köra helt utan den, dock ändras luft/bensin blandningen något negativt.

    Har sedan jag bytte map sensorn och turbotrycksgivaren börjat undersöka wastegaten solenoiden, har kollat resistansen och den ligger på 40 Ohm som den bör göra när den e frisk samt testat funktionen med hjälp av att sätta spänning över den (får ett klickande ljud). Återstår att testa ifall den håller vakuum eller ej och att solenoidens kanaler faktiskt är som dem ska.

    Utöver det mina tankar slut… finns där någon som vet vad man annars kan testa/försöka/kolla på?

    Hälsningar
    Rasmus

    #36347
    Rasmus Andersson
    Deltagare

    Felsökningen är nu avslutad. Efter att plockat bort turbon då jag inte fick vakuum till ena solenoiden misstänkte jag att turbon var kass. Nå väl var det glapp och var trög att snurra. Blir att beställa en ny turbo.

    Har någon tips om var man kan köpa alla diverse packningar som går åt? Samt ifall någon vet var man kan köpa turbo till bästa pris. Tittar på TurboTech i Sverige och dem verkar ha men är det någon i forumet som ligger på en 1750 tbi turbo så får dem gärna höra av sig.

    Väl mött och tack för hjälpen på vägen!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.