Alfa Romeo framåt

Published by Martin Frykstam on

Forum Allmänt Alfa Romeo framåt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Martin Frykstam
    Deltagare

Sydsvenskan om bilförsäljningen i april: http://www.sydsvenskan.se/2017-05-1…saljningen

Gustav Holmdahl
      Deltagare

+35,7% i EU jan-april. Bra ökning, men fortfarande bara 0,6% av den totala marknaden.

http://www.acea.be/uploads/press_re…_FINAL.PDF

Giulia 20 Super

Thomas Sjölin
        Deltagare

Såvitt jag kan se såldes drygt 2700 Giulia och drygt 1000 Stelvio i Europa under mars månad. Aprils siffror verkar inte finnas tillgängliga ännu.

Totalt såldes drygt 9400 Alfor samma månad, en ökning från knappt 6200 månaden innan.

Försäljningen ökar alltså om än inte i den takt som kanske skulle önskas. Andelen sålda Giuliettor har dock också ökat till ca: 4000 från knappt 3200 månaden innan.

Nihat Dizdar
          Deltagare

Statistiken visar EU samt EU+Efta. Får väl därigenom hoppas att man når kring 150 000-200 000 bilar globalt för 2017. Det behövs säkerligen för att finansiera lanseringen av modellplanen.

Nihat Dizdar

Gustav Holmdahl
            Deltagare

Tar man Q1 och multiplicerar med 4 får man ca 110000 sålda Alfor i Europa 2017. Dock lanserades inte Stelvio förrän en bit in på 2017 så med lite tur så drar den upp siffrorna ytterligare. Adderar man sedan USA och resten av världen så kanske 200000 bilar inte är en omöjlighet.

Giulia 20 Super

Jag läser i ett internationellt Giuliaforum om långa väntetider på bilarna. Uppemot ett halvår.
              Men det verkar som att fabriken ska utöka sin kapacitet med skiftgång. Gäller att möta efterfrågan så inte kunderna flyr.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
              Deltagare

Ett halvår är alldeles för länge kan jag tycka. Det är väl positivt att försäljningen är större än de beräknat men helt tagna på sängen kan de ändå inte vara med tanke på all den positiva kritik som strömmat in. Måhända har man kanske kalkylerat fel på exakt vilka versioner som säljs bäst så man byggt för få av dem och för många av de som har lägre efterfrågan. Kan bara gissa då inblick i hur det fungerar saknas.

Gustav Holmdahl
                Deltagare

Verkar som att vi har kortare tider i Sverige än i UK. 8-12 veckor beroende på båtturen. Har läst den tråden också och några av de som väntat länge har dels en del udda utrustning och flera har gjort ändringar i spec efter beställning. Inte konstigt att de får vänta med andra ord.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
                  Deltagare

Fick precis besked om att min Giulia byggdes v18. Beställd 28 mars. Det blir ganska exakt 10v till leverans i början på juni. Inte illa pinkat!

Förstår inte riktigt vad engelsmännen lyckats med som fått leveranstider på upp mot ett halvår.

Giulia 20 Super

Forumet jag tänker på är giuliaforums.com. Mest amerikaner där. Frusterade sådana… ?
                    Kan vara Q modellen som det snackas mest om och den är det väntetid på.
                    Rätt intressant iaf och skrämmande ibl att läsa om alla deras problem och frågeställningar.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gustav Holmdahl
                    Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2017-05-17 11:08

Forumet jag tänker på är giuliaforums.com. Mest amerikaner där. Frusterade sådana… ?
                      Kan vara Q modellen som det snackas mest om och den är det väntetid på.
                      Rätt intressant iaf och skrämmande ibl att läsa om alla deras problem och frågeställningar.

Aha, finns en liknande tråd på Alfaowner.com också. 

Giulia 20 Super

Sune Karlsson
                      Deltagare

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-05-17 10:42

Fick precis besked om att min Giulia byggdes v18. Beställd 28 mars. Det blir ganska exakt 10v till leverans i början på juni. Inte illa pinkat!

Förstår inte riktigt vad engelsmännen lyckats med som fått leveranstider på upp mot ett halvår.

Orättvist! Jag beställde den 15 mars och min byggs den här veckan. 

Går det så går det...

Gustav Holmdahl
                        Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2017-05-17 12:27

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-05-17 10:42

Orättvist! Jag beställde den 15 mars och min byggs den här veckan. 

Kan nog skilja någon vecka hit eller dit med olika motorer och utrustning. Vet inte om man bygger batcher med vissa specar vissa dagar eller om man blandar hej vilt.

Min är en Giulia Super 2,0 bensin. Xenon-paket, sportpaket, Alfa-röd lack(solid), brun-svart inredning, paddlar, större skärm mm. Inga fancy grejer direkt.

Börjar man på att beställa Q2, eldämpare mm kan det säkert springa iväg i leverenstid.

Giulia 20 Super

Sune Karlsson
                          Deltagare

Straffet för att man kryssar för mycket i tillvalslistan…

Veloce bensin Monte Carlo blue med prestandapaket, AC uppgradering, Xenon, förarassistans pluspaket, keyless, larm och uppgraderat ljud.

Går det så går det...

Gustav Holmdahl
                            Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2017-05-17 13:53

Straffet för att man kryssar för mycket i tillvalslistan…

Veloce bensin Monte Carlo blue med prestandapaket, AC uppgradering, Xenon, förarassistans pluspaket, keyless, larm och uppgraderat ljud.

Ja, där har du nog svaret. Men det kommer bli en rackarns bil när den levereras! 280hk(vilket enligt välkända motortunare verkar vara drygt 300) och performancepaketet kommer sitta som en smäck!

Giulia 20 Super

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.