Alfa Romeo framåt
Published by Martin Frykstam on
- Detta ämne har 27 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 1 juni, 2017 kl. 11:30 av Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
17 maj, 2017 kl. 15:15 #20936
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-05-17 08:27
Tar man Q1 och multiplicerar med 4 får man…
Q4!
Jag är fullständigt Räserskadad
17 maj, 2017 kl. 15:34 #20937Inlägg av Igino Cazzola på 2017-05-17 15:15
Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-05-17 08:27
Tar man Q1 och multiplicerar med 4 får man…
Q4!
Korrekt! Min är beställd i Q1, dock byggd i Q2, men det hjälpte tyvärr inte med antalet drivhjul…
Giulia 20 Super
17 maj, 2017 kl. 17:43 #20938Nu är det väl så att siffrorna i statistiken visar Tertial d.v.s. 4-månaders perioder, januari-april. ÅrsVolymen blir då ca 86000st för EU+Efta om säljtakten är lika vilket kanske är i underkant med tanke på Stelvio som lanserades i Mars.
Nihat Dizdar
17 maj, 2017 kl. 23:19 #20939För ett märke som Alfa Romeo som har sett kurvan peka neråt i flera år med flera marknader som har mer eller mindre försvunnit från kartan är det trenden som är det viktigaste inte bara antalet sålda bilar.
Det ger indikationen på marknadens acceptans av produkten och hur marknadsföringen har fungerat. Att få tusental människor att ändra sin radikaliserad uppfattning är inte det lättaste och om man har lyckats locka till sig flera tusen nya kunder är det bästa besked man kan förvänta sig även om målsiffran inte blir det man önskade sig.
En viktig och avgörande aspekt för framtiden är att kurvan måste fortsätta peka uppåt under en längre period för att visa att det inte bara handlar om en tillfällig eufori men om en övertygelse hos kunderna om produktens kvalitet.
Alberto
18 maj, 2017 kl. 00:12 #20940Inlägg av Nihat Dizdar på 2017-05-17 17:43
Nu är det väl så att siffrorna i statistiken visar Tertial d.v.s. 4-månaders perioder, januari-april. ÅrsVolymen blir då ca 86000st för EU+Efta om säljtakten är lika vilket kanske är i underkant med tanke på Stelvio som lanserades i Mars.
Tittar man på denna site så ser man månad för månad. Nu kan inte jag svara på om dessa siffror är helt korrekta men jag kan inte se varför de inte skulle bara det.
http://carsalesbase.com/european-ca…lfa-romeo/
Fotnot: Suck. Jag blir mer och mer trött på hur forumet fungerar, eller snarare inte fungerar. Får inte länken klickbar hur jag än gör och som gammal HTML-knackare är koden helt rätt så vete fan vad som är fel.
18 maj, 2017 kl. 08:18 #20941Inlägg av Nihat Dizdar på 2017-05-17 17:43
Nu är det väl så att siffrorna i statistiken visar Tertial d.v.s. 4-månaders perioder, januari-april. ÅrsVolymen blir då ca 86000st för EU+Efta om säljtakten är lika vilket kanske är i underkant med tanke på Stelvio som lanserades i Mars.
Japp, givetvis skall det vara x3 och inte x4.
Giulia 20 Super
19 maj, 2017 kl. 09:44 #209423 st beställda… Då kanske de kontaktar en skeppare som fraktar dem till Skandinavien. Väntan över?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
19 maj, 2017 kl. 12:05 #20943Att de inte släpper en SW av Giulia tycker jag är ett stort misstag. 159:an sålde ju bra som SW i hela Europa. Skall vi ta våran marknad så väljer i stort sätt nästan alla tjänstebilsköpare en kombi. Hur många Audi A4 är sedander? Därför tror jag att Giulia aldrig kommer bli en storsäljare. Visst ökar Alfa procentuellt men volymerna har ju varit så låga från början så det hade nästan varit omöjligt att inte öka med tanke på nya modeller. Men jag tycker ändå att det kunde vara mer och borde vara mer med.
Att de inte tänker byta ut Giuliettan är en typisk Alfa miss som de gjort flera gånger om med att köra med en modell för länge. Den borde bytas ut under det kommande året, helst redan nu. Det är för stor skillnad mellan den och Giulian där Giulian tillhör toppen i klassen medan Giuliettan släpar. Tänk en bakhjulsdriven Giulietta byggd på en kortad Giulia plattform… Där kan vi snacka om möjligheter till ökade volymer. Jag saknar även framtidsplaner när det kommer till hybrid och eldrift. Hur mycket vi än gillar förbränningsmotorn så kommer alla de stora märkena ha elbilar med lång räckvidd inom 2-3 år. Kommer det igång vilket det kommer att göra så gäller det att hänga på tåget, annars så är man körd.19 maj, 2017 kl. 19:05 #20944Håller med angående SW. Visst blir det extra investeringar i att ta fram en kombikaross och allt det för med sig, men totalt sett måste ju en kombi och sedan tillsammans ge större volymer att slå ut de gemensamma delarna på, så jag har svårt att förstå hur Alfa Romeo kan motivera att INTE ta fram en kombi. Delvis hävdar man väl att nu när man har en suv behövs ingen kombi, men sanningen är tvärtom – de som köper en kombi gör det just av den anledningen att de inte vill ha en suv!
Vad gäller Giuliettan tror jag faktiskt de har planer att göra precis det du skriver – alltså att bygga en bakhjulsdriven Giulietta på kortat Giulia-chassi. Tyvärr ligger det väl några år framåt, eftersom man säger sig vilja ta fram ytterligare en mindre suv först. Själv skulle jag helst vilja se en modern GTV och Spider på kortat Giulia-chassi, det skulle kunna bli riktigt bra!
19 maj, 2017 kl. 21:05 #20945En coupéversion av Giulia är väl närmast given. Att man skrinlade spidern och gav den till Fiat borde rimligen innebära att det kommer en öppen version av sagda coupé också. Jag tvivlar starkt på att man nöjer sig med 4C spider då Alfa haft en lång tradition med öppna karosser.
Det går spekulera hur mycket som helst. Jag skulle också gärna se en SW. Inte för att jag själv känner något behov av en, att jag har en 156 SW är främst att jag personligen tycker den är snyggare än sedanen. Med tanke på hur snygg Giulian är så är jag tveksam ifall en SW skulle bli ännu snyggare men det vore en glad överraskning i sådana fall. Jag tror ändå man resonerat som det sagts, att Stelvio får agera både suv och SW. Det är i grunden samma bil så i princip är ju Stelvio en Giulia SW med modifikationer.
Det viktiga nu är att märket får en fast grund att stå på, att försäljningen ökar såpass att det det går med vinst. Jag tror att om Giulia och Stelvio blir de framgångar vi hoppas på så kommer det bli ett bredare program på sikt. Det enda jag hoppas på, precis som Peter säger, är att man hoppar på tåget med elbilar. Där finns ingen återvändo, ska ett märke överleva måste man så jag hoppas verkligen att FCA jobbar med detta.
19 maj, 2017 kl. 21:20 #20946I dagsläget måste Alfa få in kapital för att klara av att bredda och finansiera modellfloran. Då satsar man klart på SUV-modeller i dagsläget. Stelvio först ut och sedan nämns det om en större 7-sits och även en mindre X1 – Q3 konkurrent. Vi kan ju se på vårt eget folkkära Volvo där XC60 fortfarande är storsäljaren globalt för Volvo. Mer behöver man inte säge!
Däremot så skulle jag INTE vara förvånad om Alfa släpper en Sportswagon av Giulia om 2 år, dvs när man har fått in lite kulor.
Säljmålen är inte uppnådda i dagsläget men det är absolut ingen dålig start! Marginalerna är avsevärt bättre än vid tidigare modeller, läs 156 och 159.
Nihat Dizdar
20 maj, 2017 kl. 10:52 #20947Även om SUV har knaprat rejält i marknadsandelarna jämfört med en vanlig kombi så är det väldigt många kunder man missar utan en SW på programmet. En väldigt stor del av t.ex 3-serie, A4 och C-klass är kombibilar. Kostnaden för att ta fram en Giulia SW borde inte heller vara gigantisk när man redan har utvecklat bilen även om det såklart kostar en del. Men ställer man det mot att kunderna köper bilar av andra fabrikat så…
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
1 juni, 2017 kl. 11:30 #20948Ny statistik från Bil Sweden idag visar positiva siffror.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Under maj månad registrerades 29 Giulia och 13 Stelvio i Sverige. På årsbasis är det hittills 140 Giulia och 28 Stelvio. Totalt antal nyregistrerade Alfor i Sverige är 196 st under årets fem första månader, under hela 2016 nyregistrerades 208 st så det är en markant ökning.
I det stora sammanhanget säljs det ju blygsamt lite Alfor i Sverige men håller utvecklingen i sig så kan 2017 bli ett riktigt bra år, förhållandevis.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.