Alfa Romeo Giulietta QV

Published by Oscar Gustafzon on

Forum Allmänt Alfa Romeo Giulietta QV

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Oscar Gustafzon
    Deltagare

Tjena!

I lördags var jag nere och hämtade hem min andra Alfa! Det blev en vit Giulietta QV Bilen har det där Blue&Me och är det någon som vet hur man parar ihop telefonen med bilen och om det finns någon möjlighet att koppla in AUX eller streama musik via bluetoothen? 

Mvh

Oscar Gustafzon

Henrik Lindgren
      Deltagare

Du kan inte streama musik med blåtand. Sen vet jag inte om den har AUX ingång. Kör du USB så klarar den bara 2 katalognivåer helst ska allt ligga i rooten.

Blue&Me är rätt värdelöst om man ska vara ärlig.

Michael Wolde
        Deltagare

På min (Giulietta 2011)  sitter det ett USB-uttag i handskfacket (inte helt säker på om detta är standard på alla) in med en USB kabel och du kan ladda, spela musik och styra en Iphone från ratten. Inte jättesnyggt med kablar hängande ur handskfacket men ändå .. Som sagt – gäller 2011 år modell och inte faceliften.. 

Oscar Gustafzon
          Deltagare

USB porten har jag hittat och den funkar men tyvärr har jag ingen iphone så kan inte prova om Spotify eller liknande fungerar. Känns lite konstigt att en bil från 2010 inte har AUX ingång på HiFi-stereon. Får kika med lokala bilstereobutiken om det går att koppla in på något vänster. 

Michael Elofsson
            Deltagare

Hejsan,

Jag haren Giulietta QV 2013 och har köpt en liten blåtands sändare som jag kopplat in via USB och AUX i handsfacket. Kostade $60 och funkar kanon. Kan dock inte styra den via ratten men kan streama musiken via AUX och sen får du ström via USB. Funkar med min iPhone 6 och funkade med min iPhone 5 med. Jag kan alltså vara ansluten till både Blue&Me för samtal samtidigt som jag streamar musik från t ex Spotify. Musiken bryts när det ringer eller när man ringer upp. Enda som jag inte fått att fungera är som sagt att ändra låtar via ratten.

Swivel Jack RTX

Grattis till en grym bil förresten! 

Oscar Gustafzon
              Deltagare

Tack så mycket Michael!

Man kopplar alltså in den där Bluetooth grejjen i USB-porten som sitter i handsfacket och sedan så kopplar man en AUX mellan telefonen och bluetoothgrejjen? Väljer man sedan Media Player på stereon för att få fram telefonens ljud? Jag har Bose ljudet kanske jag ska tillägga 

Jag hade en Giulietta QV från 2011. Jag löste musikproblemet med att skaffa en FM sändare. Med hjälp av den kunde jag streama musik från Spotify. En FM sändare kostar inte många hundralappar på t ex Teknikmagasinet.

Michael Elofsson
                Deltagare

Hejsan,

Nej, du behöver inte koppla telefonen till AUX utan du kopplar själva Miccusen till både AUX och USB, sen streamar du via blåtand. På stereon väljer du AUX. Nackdelen är som sagt att du inte kan använda rattkontrollerna, men du kan ju styra spotify eller annan musiktjänst direkt på telefonen. Jag köpte även en multihållare som jag fäst på någon av de tomma knapparna, vilket ju gör att man kan se telefonen samtidigt. En sådan hållare kostade ca 99 kr  

Om man kan leva med att inte behöva rattkontrollerna så är detta en bra lösning. Den ser ut såhär och som du ser så har du både en USB och AUX på Miccusen. Sen parkopplar du telefonen med Miccusen. Har inte testat med Android, men borde funka bra där med. Det positiva är att du gömmer ju miccusen och sladdarna i handsfacket. 

Michael Elofsson
                  Deltagare

Hej igen,

Hittade länken igen som jag hade inspirationen ifrån och som bilden kommer ifrån: http://www.alfabb.com/bb/forums/995639-post214.html

Oscar Gustafzon
                    Deltagare

Tack för länken! Nu kommer ju dock ett problem, jag har ingen AUX-ingång på min bil!? Inte vad jag har lyckats hitta iallafall. Det var därför jag startade tråden från början, hade jag haft en AUX-ingång så hade det inte gjort mig något att jag var tvungen att koppla in telefonen med en sladd för att kunna streama spotify eller liknande men nu har jag bara en USB-port. Det känns lite stenålders att ladda ner låtar och lägga in dom på en USBsticka. 

Henrik Lindgren
                      Deltagare

Din huvudenhet har med stor sannolikhet utgång för CD-växlare . Där kan man hitta boxar man kan koppla till .

http://www.incarconnections.co.uk/alfa-romeo-bluetooth-adapter-streaming-and-calls/alfa-romeo-bluetooth-adapter-for-streaming-and-hands-free-calls-147-156-gt-ctaarbt001.html

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.