Alfa Romeo GTV TB elproblem ?!

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Alfa Romeo GTV TB elproblem ?!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Hej

För ca ett år sedan körde jag ett barnbarn till träningen. När vi passerade ett litet fartgupp, slog bilen ner lite grand och sedan dog den helt. Bilen bogserades till Alfa serviceverkstad Bilhuset i Kalmar.  Det är en GTV TB 1996. Eftersom vi hade köpt en Alfa Brera och väntade på leverans, så bad jag dem bara kolla upp vad det var för fel på GTV:n. Man har väl kollat det mesta, men inte hittat ngt. Strax före jul tog jag hem bilen och den står på gården. Nu när vädret har blivit lite bättre, så har jag börjat titta på den själv, men tyvärr räcker mitt kunnande inte till. Vi har haft bilen i 16 år och den har gått 14000 mil. Lite småfel har det varit men inget allvarligt.Trots Breran så saknar jag GTV:n.

Enligt verkstaden så är krocksensorn hel. När man vrider på nyckeln, så lyser allt som det skall, men störningar i insprutningen lyser också. Jag har försökt med startsprej i luftintaget men bilen tänder inte. Jag har kollat säkringar så gott det har gått, men inte hittat ngt. Verkstadens testutrustning har inte gett några felkoder. Tacksam för alla tips!

MvH

Nisse Runesson

Steg 1: leta upp Henriks annons i hemsidans annonser och köp en OBDkabel av honom

Steg 2: under tiden som du väntar leverans på OBDkabeln söker du upp en gratisversion av FiatECUscan/MultiECUscan och laddar ner den. 

Sedan kan du koppla upp din bärbara dator mot bilens dator och vips kan riktig felsökning börja. Allt annat är chansning.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Crister Borg
    Deltagare

Orkar du inte vänta så har jag kabel och dator/program…! ?

Såg just att verkstaden inte hittade några felkoder…

elCrillo Kalmar

Hej

Tack för tipsen ! Jag skall undersöka detta. Har du ngn webadress där man kan ladda ner programvaran?

Det finns tydligen 2 st Crister Borg i Kalmar. Jag skall försöka ringa båda i kväll och höra vem som har grejorna och om de passar på GTV;n osv.

Hoppas att jag får igång den!

Tack igen! MvH

Nils-Eric Runesson

Crister Borg
    Deltagare

Det är samma Crille men ett jobb och ett hemnummer…!

elCrillo Kalmar

Crister Borg
    Deltagare

Var sitter obd-uttaget på en gtv tb -96!? Är det samma sladd som till 156an eller är det en 3 polig som till 155an…!?

elCrillo Kalmar

Kenneth Larsson
    Deltagare

jag har en spider och där är det en 3-polig till motorstyr + en annan till Airbag. Min är en 2.0 från -96

Hej Crille

Enligt Håkan på Bilhuset så sitter det till vänster på torpedväggen. Jag har kollat där och det ser lite “konstigt” ut det finns sas ingen kontakt, typ stickkontakt.

Har du ngn möjlighet att ta en sväng hit ut och titta, så vore det jättefint!

MvH

Nisse

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.