alfa romeo guiletta spider 1961
Published by göran karlsson on
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 7 mars, 2017 kl. 22:51 av
Pierre Veiret.
-
FörfattareInlägg
-
31 december, 2015 kl. 16:22 #48670
Har nu inköpt en vit svensksåld spider vilken varit avställd sedan 1966. Den har varit i varmgarage sedan dess och har ingen rost. Då den är helt i org skick inser jag att jag måste vara mycket varsam med att få den i bra skick igen.Den har rullat ca 3500 mil innan den avregistrerades 16/9 -66.
Jag har fått kopior av reg bevis från riksarkivet och sänt in handlingar för ursprungskontroll.
Behöver hjälp med kontakt till någon kunnig person , vilka delar jag bör byta ut ex packningar mm. samt var jag kan köpa dessa.
Bilen är köpt och jag tar hem den i april till mitt garage
Bor utanför Falkenberg
mvh Göran K
31 december, 2015 kl. 18:11 #48671oj…
Vilket historiskt dokument du besitter. Det finns massor med erfarenheter i klubben om bilmodellen i sig, och hur gamla bilar i allmännhet bäst sätts i skick och bevaras. Säker på att dom som kan detta ger sig till känna.
Lycka till och låt oss följa projektet. Bilder, bilder och bilder uppskattas
🙂
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
31 december, 2015 kl. 19:29 #48672Tack för svar
Det tog nästan 10 år för mig innan jag fick köpa bilen.
Har ägt 4 spiders och en 164 tidigare, dock ingen så här gammal och “äkta”.
Har mest varit koncentrerad på lr defenders tidigare.
Denna bil skall återställas och med största sannolkhet ej säljas.
mvh göran k
1 januari, 2016 kl. 13:25 #48673Helt ofattbart i min värld att bara använda en sådan underbar bil i ett par år och sedan ställa undan den i ett halvt århundrade!!
men vilken chans för dig att få köra runt i en ny gammal bil, kolla om tiotusenmilagarantin fortfarande finns kvar höhö
Apropå byta saker så lär ju vevaxelpackningarma vara torra som fnöske vid det här laget.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
3 januari, 2016 kl. 14:49 #48674Grattis till en mycket fin Alfa modell!
Håller själv på med en ganska omfattande renovering av en Sprint GT -65, (min första Alfa) kan dela med mig lite av mina erfarenheter så här långt.Skulle nog rekommendera att du lyfter ur motorn och plockar ner den en del. I mitt fall hade bilen varit orörd i 30 år, men väl konserverad. Mycket såg bra ut men en del gummipackningar/tätningsringar hade blivit torra och stela, även många slangar.
Membranen för acc-pumparna i förgasarna hade torkat, likaså soppapumpens.
En närmare titt på toppen behövs säkert, ett antal av ventilerna har ju stått öppna under åren, så förmodligen finns en del korrosionsangrepp på ventilsätesytorna.. Lager och kolvringar borde väl knappast behöva bytas, men en komplett packningssats kan nog vara på sin plats. Honing av cylinderytorna?
Startmotor/generator måste förstås kollas. Säkert mycket mer..
För mig är resan det roligaste i projektet, självklart vill man ju förstås nå målet, men sen då..Gällande ursprungskontroll så skulle jag rekommendera att skicka iväg ett mail till Marco Fazio, Centro Documentazione Alfa Romeo mgr.
marco.fazio@alfaromeo.com
Han kan säkert plocka fram tillverkningsdatum, lev. datum, originalkulör etc.
Delar köper jag från http://www.alfa-service.com/start.php , trevliga och korrekta att ha och göra med, bra priser,billig frakt och snabba leveranser. Men det finns många fler leverantörer som du säker kommer att få tips om.
(kan nämna att som kund blev jag erbjuden 20% rabatt på alla delar nu under Jul/Nyårshelgen, la en order i går kväll på 36 poster och fick idag på fm besked om att leveransen redan låg klar för skeppning)
Lycka till med projektet!!
11 januari, 2016 kl. 17:40 #48675hej
tack för svar. De handla bara med delar till bila -65 och framåt
skall söka efter några sidor i england
mvh gö
ran k
11 januari, 2016 kl. 17:40 #48676hej
tack för svar. De handlar bara med delar till bilar -65 och framåt
skall söka efter några sidor i england
mvh gö
ran k
11 januari, 2016 kl. 19:29 #48677Delar finns t.ex hos:
Jag har bara handlat från OKP men det funkade utan problem den gången iallafall.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
2 juli, 2016 kl. 22:24 #48678Hei. Grattis til deg som har fått kjøpe en så unik bil. I tillegg til alle de gode anbefalinger fra andre alfisti i CAR vil jeg rekommendere deg å se på http://www.alfabb.com ( alfa bulletine board) for teknisk hjelp. Her finner du mengder med verdifull informasjon om 750/101-biler.
//Tommy
4 juli, 2016 kl. 21:21 #48679finns bra engelska handlare såsom
Nihat Dizdar
7 mars, 2017 kl. 09:51 #48680Tänkte jag skulle fortsätta storyn om denna otroliga bil! Göran hade inte ork att fullfölja jobbet med att få bilen I trafik igen, så I somras köpte jag bilen. Igår togs första provturen! Tur det, för idag är det 20cm snö! Motorn är nu helrenoverad, I övrigt så försöker vi minimera antalet nya grejor så långt det är möjligt. Bilen har rullat 3900 mil sedan ny, sitter fortfarande originaldäck på den! Det finns en lång tråd på Alfa BB om någon är intresserad. Om allt går som det ska så syns den kanske 1maj på Wenngarn. Bilen ska säljas när den är klar. Hoppas det finns någon intresserad som gör att den kan få stanna kvar I sverige. Om du är seriöst intresserad av en världsunik bil, skicka ett pm
http://www.alfabb.com/bb/forums/giu…pider.html
7 mars, 2017 kl. 22:51 #48681Herregud vilken läcker liten sak, skulle vara fin att åka till Italien i…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.