Alfa Romeo-reflektioner
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 4 mars, 2014 kl. 19:01 av Fredrik Assarsson.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2014 kl. 00:26 #11628
Hej alla Alfisti! Tänkte bara dela med mig av lite alfa-reflektioner!
Jag är mycket nöjd och stolt ägare till en Brera 1750 Tbi men förra veckan kunde jag inte stå emot längre, jag blev tvungen att införskaffa en Alfa till närmare bestämt en GT 3,2 från 07! Okej bilen köptes faktiskt till min käre far då hans gamla Peugeot låg på dödsbädden (han har alltid kört alfa tidigare) så jag ficken perfekt ursäkt till att skaffa en äkta Alfa till honom! Dealen är att vi ska kunna “bytlåna” lite ibland och det kommer jag gärna göra för vänner, VILKEN BIL! Jag har visserligen kört GT tidigare både som jts och som Busso och har alltid varit ruggigt svag för modellen. Men så kom då Breran som liksom är ett strå vassare vad gäller det mesta om man ska vara lite rationell och objektiv dvs mer krocksäker, mer isolerad, förmodligen ännu snyggare, fruktansvärt stabil på vägen osv. Men, men, men 3,2:an i GT oj oj oj oj oj…Ni som kört eller kör denna skapelse vet vad jag pratar om… Jag vet att många tjatat om att 3,2:an i 159/Breran är seg eller att 1750 tbi är lite tråkig till karaktären men så är det faktiskt inte. Det är bara det att Busson är helt magisk. Jag måste säga att det finns ingen annan bil jag kan komma på bortsett om vi börjar kliva upp på ganska saftiga Maserati-modeller som kan leverera denna magi för en rimlig peng. Ursäkta mitt svamlande men jag hoppas innerligt att Alfa ser till att spotta ur sig något i stil med detta inför kommande nya modeller.
3 mars, 2014 kl. 14:03 #11629Som det ser ut just nu så har vi ingen coupe i programmet. Men visst hade det varit trevligt om de kunnat fortsätta med Breran. Tydligen så kan man få till riktigt bra väghållning och sportighet med rätt små medel. Något som även Alfa borde klara av från fabrik.
Men en GT är inte fel, speciellt med 3,2:an. Kommer nog bli en riktig klasser så småningom. Har även själv funderat ibland på att sälja av GTV6:an och köpa en GT 3,2. Grattis till ditt köp!
3 mars, 2014 kl. 19:40 #11630Kul att höra! Själv inne på andra Bussobilen av olika sort och den motorn är en glädjespridare.
Ändå lockar en Brera 2.2 med annat avgas och ommappad motorstyrning väldigt mycket – kul att höra en jämförelse som beskriver Brera ur en trevlig dager och inte bara “den är inte som min GTV 3.0!”
Om nu bara en 2.2 skulle vilja dyka upp till salu någon jäkla gång!!
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
3 mars, 2014 kl. 19:49 #11631Jag hade en Brera 2,2 JTS för snart 2 år sedan som jag då försökte sälja. Det var inte lätt. Blev tillslut en firma som köpte den. De hade den ett tag dem med. Nu är den i Stockholmstracken.
Annars så låter 2,2:an rätt ok i Breran. Den hade även ett rätt dovt ljud i låg/mellanregistret. Kan tänka mig att med lite mappning så kan den bli rätt fin. En skön GT. Körde hem den själv från Italien. Jag har aldrig fått så många positiva omdömen från grannar mm som med Breran. Det var allt ifrån “snyggaste bilen i kvarteret” till “grymt vacker”. Alla tror ju att det sitter en monstermotor i bilen Det kommer säkert dyka upp en del 2,2:or nu när våren närmar sig.
4 mars, 2014 kl. 19:01 #11632Intressant
Jag skulle vilja ta hem en från Tyskland i år men jag är osäker eftersom jag inte har sett en i verkligheten och ännu mindre provkört en.
2.2 med ommappning för ca 200hk skulle räcka gott för mig tror jag men det är sittutrymme och snowboardutrymme som är intressant också. Opelmotorn baserad på samma block finns det extraktorgrenrör till vilket skulle kunna modifieras av svetskunniga vänner skulle jag tro eftersom det är samma motorfamilj.Tyvärr har jag inte sett en enda röd eller svart 2.2 till salu i Sverige på väldigt länge! :/
Sedan ska man ju lyckas få sålt 156an också för att finansiera en del av kalaset men det kan det vaa värt för att ha en röd trimmad Alfetta GTV och en röd trimmad BreraGenmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.