Alfa Romeo till salu?

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt Alfa Romeo till salu?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

Ja, så låter ofta kvällsblaskornas headlines.

Ett rykte som dykt upp efter en ekonomisk rapport från respekterade Forbes där det påpekas att FCA’s skuld ligger på 7 miljarder $. Ett sätt att reducera den skulden kan vara att sälja av Maserati, Alfa Romeo och Magnetisk Marelli. Detta är ju naturligtvis spekulation men man menar att Maserati har nått sitt högsta värde då lanseringen av Levante har mottagits väl och likaså räknar man att Stelvio blir en storsäljare framförallt i USA. Marchione har som bekant också uttalat att FCA skall vara skuldfritt när han lämnar över rodret 2018.

Vi får väl se om det ligger någon sanning i detta!? Huvaligen….

Nihat Dizdar

Michael Wolde
      Deltagare

Om Alfa Romeo och Maserati tjänar pengar är det ingen idé att sälja antar jag, däremot har jag vid ett flertal tillfällen hört att Magneti Marelli är till salu. 

Ayhan Dizdar
        Deltagare

Nja, f-n tro’t

Vilka köpare finns idag?

VW som varit heta tidigare har inte råd, eller intresse längre tror jag. Det återstår två intressenter, antingen ett Kinesiskt bolag med fet plånbok och hjälp från staten och det andra alternativet är Ferrari. De går ju inte under FCA längre men har delägande av Agnelli familjen liksom FCA. En ägarflytt mellan koncernerna vilket inte är så konstigt eller ovanligt inom affärsvärlden idag. 

Men jag tror inte detta är ett helt sant rykte………..

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Peter Svensson
          Deltagare

De här ryktena verkar dyka upp ganska ofta. För ett par år sedan sades det att Volkswagen skulle köpa Alfa Romeo. Men Sergio Marchionne brukar dementera varje gång.

Om FCA behöver få in pengar, vore det inte smartare i så fall att placera Maserati och Alfa Romeo i ett separat bolag som börsnoteras, ungefär som med Ferrari? Då kan FCA fortfarande behålla aktiemajoriteten och kontrollen, men ändå få in kapital. Likadant med Magneti Marelli som väl är ganska stor underleverantör även utanför FCA – det om något vore värdefullt att behålla.

Att sälja Alfa Romeo och Maserati nu, med alla investeringar man gjort, verkar väldigt kortsiktigt tänkande. Fiat, Chrysler och Jeep är inga varumärken som genererar speciellt mycket vinst.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.