Tidningen Automotive News skrev en artikel den 21 Januari om Stellantis, dvs det gemensamma bolaget i samgåendet mellan FCA och PSA, där då Alfa Romeo således ingår. Bolaget får en ny ledare (CEO) i fransmannen Jean-Pierre Imparato (har delvis italienska rötter) som ersättare till Timothy Kuniskis, som tills dess framgångsrikt lett Peugeot sedan 2016. Innan dess har han bland annat också lett Citroëns säljbolag i Italien åren 2008-2010.
Vad händer då med Alfa? Jo, Imparato säger att Alfa Rmeo och Maserati behöver hjälp och skall så få. Man skall bl.a. se över hur komponenter kan delas mellan dessa märken så länge de inte påverkar kundernas förväntan negativt. De behöver en plan på att göra dessa märken framgångsrika igen. Genom bolaget Stellantis skall man också bidra till högre produktionseffektivitet, besparingar i inköp och utveckling. Rimligen betyder detta att man skall dela kompoenter och plattformar mm på ett lönsamt sätt och därmed bidra till tillväxt.
Globala säljsiffror från Januari till September ligger på en plågsamt låg nivå och minskade med 39% för 2020 där man nådde 41 116 bilar. Säljsiffror i Europa visar på -32% och 36 526 bilar för helåret. USA’s siffror ser däremot ljusare ut! En ökning med 23% under fjärde kvartalet 2020 och totalt för året en ökning med 2% till 18 586 bilar. Det låter ju klart hoppfullt! Totala säljsiffrorna av Giuietta, Giulia och Stelvio i Cassinofabriken för 2020 pekar på ett fall på 9% till 53 422 enheter.
Produktionen av en ny kompakt Crossover, den som vi känner till som Tonale, påbörjas under andra halvan av 2021. Utöver detta planeras en mindre crossover, byggd på PSA’s CMP-akitektur och byggas i Polen, att släppas unders 2023.
Det känns som en tung uppförsbacke men trots allt verkar det finnas viss ljusning då man får möjlighet till in elektrifiering, vilket ju så smärtsamt saknats. Det är ju uppenbarligen ett måste idag om man vill överleva i segmentet man befinner sig i. Vi får hoppas att detta leder till att man återigen tar upp planer för en GTV och kanske 6C.