Alfa säljsiffror globalt!

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt Alfa säljsiffror globalt!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

Nya analyssiffror på Alfas målsättning att nå 170 000 sålda enheter för 2017 verkar inte uppnås, snarare en nivå på 130 000 – 140 000.

Marchione skyller bl.a. på Kina som infört restriktioner för importerade bilar. Likaså är säljtakten i USA inte på topp för Giulia men Stelvio verkar lyfta resultatet ordentligt om än lite väl sent för 2017.

Cassino-fabriken har till följd av detta fått sänka produktionstakten genom att stoppa produktionen på fredagar under en tid.

Alfa Romeo Isn’t Going to Meet Its 2017 Sales Targets – Blame China

Vi får hoppas att takten skjuter fart under 4 kvartalet under  -17 och överglänser förväntningarna under -18.

Nihat Dizdar

Håkan Petersson
      Deltagare

Ska även komma en ny modell under 2018 som kanske hjälper till.

Sven Lennartsson
        Deltagare

Jaha…?…..:?

Sven L

Peter Braun
          Deltagare

Inga bra nyheter. Alfa borde satsa mer på Europa och byta ut Giuliettan och ta miljötänk på allvar.

Joakim Adolfson
            Deltagare

Alfa saknar en vettig volymbil, 156 serien var bra pris och storlek i olika kombinationer vilket är ett bra sätt att sprida märket. Giulia är alldeles för dyr och saknar kombi något alla behöver idag om man vill sälja bilar.

min åsikt iallafall..

Besar Jashanica
              Deltagare

Skulle vara intressant att hitta siffror för hur många kombi kontra sedaner tex en a4 eller 3-serie säljer globalt.
                Man kan tro att kombi är ett måste när man bor i Sverige, men kör man lite längre söderut så verkar det som att de flesta klarar sig ganska bra utan kombi 

Jag sålde min BMW 3-serie och kollar på att köpa en Abarth 500! Kom fram till att jag egentligen behövde kombi bara en gång varanan månad, och de få gånger kan jag plocka bort hjulen från barnvagnen istället för att ha kombi.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Nihat Dizdar
                Deltagare

Inlägg av Håkan Petersson på 2017-10-18 21:39

Ska även komma en ny modell under 2018 som kanske hjälper till.

Vad jag minns så skall en större 7-sitsig SUV släppas först och därefter ytterligare en, mindre än Stelvio. Efterföljande modeller är väl svårt att sia om då de ständigt justerar planerna. Möjligtvis ersättaren till Giulietta som renderingen nedan visar!?

Nihat Dizdar

Thomas Sjölin
                  Deltagare

Jag tror man satt målet för högt från början. Märket har haft löjligt låga försäljningssiffror de senaste åren. Visserligen beror det mycket på att det knappt funnits något att välja på men inte bara det. Det tar tid att skapa ett förtroende, med två helt nya modeller så behövs en del långtidstester och bevis för att bilarna håller vad de lovar innan många vågar ta steget. Märket har varit skamfilat, inte bara i Sverige, och då krävs det nästan mer än om något annat märke släpper en ny modell. Titta på Mercedes t.ex, de har ett sådant rykte att de kunnat släppa ut skräp på marknaden och folk köper ändå.

Per Frithiofsson
                    Deltagare

Varför alla dessa SUVar? Låt tyskarna hålla på med sånt trams och satsa på något innovativt istället. Hade jag varit i Sergios kläder så hade jag sett till att introducera en direkt konkurrent till Teslas model 3. Han kan ju fortsätta hävda att eldrift inte är framtiden, men det är ju onekligen så att försäljningen av eldrivna bilar kommer öka rätt kraftigt de kommande åren. Inte ens en hybridmodell har han lyckats åstadkomma. Jag tycker det är snudd på tjänstefel.

Håkan Petersson
                      Deltagare

Stämmer rätt bra. En ersättare för 166:an byggd på Giulias plattform sedan en Giulietta SUV. 2-dörras Giulia samt en ny Brera har det spekulerats om.

Håkan Petersson
                        Deltagare

En Alfa Romeo ska drivas med en förbränningsmotor.

Gabriel Eriksson
                          Deltagare

Inlägg av Besar Jashanica på 2017-10-19 09:41

Skulle vara intressant att hitta siffror för hur många kombi kontra sedaner tex en a4 eller 3-serie säljer globalt.
                            Man kan tro att kombi är ett måste när man bor i Sverige, men kör man lite längre söderut så verkar det som att de flesta klarar sig ganska bra utan kombi 

Globalt vet jag inte, men på europanivå är en stor andel av 3-serie och A4 kombi. Jag kollade på 1-2 år gamla bilar på dom vanligaste säljsidorna inom EU för ett tag sedan och både 3-serie och A4 hade en kombiandel som låg på mer än 50% av bilarna som var till salu då.  (Samma gällde C-klass och S/V60) Att kombi skulle vara nåt svenskt är en gammal sanning. Nu säger såklart inte en sån liten “undersökning” allt men det ger iallafall en hint om hur försäljningen varit.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Gert Johansson
                            Deltagare

VW säljer mer kombi i Sverige än i resten av Europa.. Jodå, det är en svensk sanning med kombi, och även fyrhjulsdrift för den delen, här har marknadsavdelningarna jobbat på bra att övertyga oss om förträffligheten att driva på alla fyra;-)

Giulia Super o GTV916

Michael Wolde
                              Deltagare

Ett annat sätt att betrakta siffrorna är att konstatera att Alfa Romeo i så fall lyckat fördubbla sin försäljning på två år… Just sayin.. 

Magnus Berg
                                Deltagare

Man har också dubbelt så många modeller mot för två år sedan samt dubbelt så stor (minst) marknad som bilarna exponeras mot. Så en dubblering i försäljning låter bättre än vad det är. Dock är ju Stelvio relativt nylanserad samt att försäljningen i USA och Kina knappast går på full sula än. Blir intressant att se hur det ser ut om ett år när modellerna funnits på marknaden ett tag. 

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.