Alfa + Sauber i F1 = sant ???
Published by Nihat Dizdar on
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 22 december, 2016 kl. 21:53 av Magnus Westin.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2016 kl. 16:24 #18294
Julafton kan kanske komma väldigt tidigt i år eller vad sager ni om detta senaste rykte från igår?
http://www.grandprix247.com/2016/04…eo-return/
Nihat Dizdar
6 april, 2016 kl. 19:38 #18295Och bli en bil som slåss om att inte komma sist? Nej tack.
6 april, 2016 kl. 19:45 #18296Säg inte det, med FCA som ägare kan kunskap kring motormappning delas och pengar betala “rätt” kompetens in i stallet som man inte kan idag.
Nihat Dizdar
6 april, 2016 kl. 20:07 #18297Tumme ner, hur kul det än vore med Alfa Romeo i F1… Dom har nog “lite” annat att koncentrera sig på om dom ska sälja 100k Giulia nästa år. F1 är knappast vägen dit även om det såklart är viktigt att synas. Nej satsa på att bli en “riktig” biltillverkare först.
Men cheferna skulle säkert vilja springa och glassa i en F1-depå så dom kanske står på griden nästa år med.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
6 april, 2016 kl. 21:13 #18298Som jag skrivit tidigare, satsa på WTCC eller DTM istället. Om det är bilar man vill marknadsföra så är det ett klart bättre val.
6 april, 2016 kl. 22:21 #18299näe, bygg bra bilar och försök att sälja dessa borde vara prio 1.
WTCC som nämns ovan är väl inget att hänga i gran. Begränsad publk spridning och mest uddamärken, som Lada, Chevrolet och Volvo som med Alfas historik knappast är några större skalper. Vad ger det att åka omkring där, skulle jag fråga mig.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
7 april, 2016 kl. 08:01 #18300Precis, WTCC har inte den statusen som det en gang hade, det är bara att kola på startfältet nu och även publiknärvaron vid dessa tillfällen. Kollade premiären på TV nu i helgen. Alfa har två bilar, Giulietta, i parallellserien TCR som är snäppet billigare men betydligt tightare racing men även där litet utrymme vad gäller marknadsföring. Hur många känner till detta? Det är teamet “Romeo Ferrari” som driver detta team. Kul namn eller hur ?
DTM hade naturligtvis varit optimalt, det håller jag med om, det finns ju en underbar historik med framgångar härifrån. Vad vi än tycker om F1 så ger det väldigt viktigt medieutrymme. Jag ger det tummen upp och det hade väl varit hur kul som helst med en svensk förare i Marcus Eriksson!
Nihat Dizdar
7 april, 2016 kl. 08:12 #18301Supercar cupen de kör i italien vore egentligen klockrent, förra året sände viasat motor eller eurosport vilket det nu var.
Riktigt grym racing med Jaguar, Maserati QP, MB AMG, M3, Audi rs5 mfl. Bilarna har precis som produktionsbilarna olika effekt och kör olika däckbredd därefter. Giulia borde passa fint in där?
Själv tycker jag det vore kul med Alfa i F1 också, budgeten plockas nog inte ur samma fickor som till produktionsbilarna.
Jakob
7 april, 2016 kl. 10:01 #18302Det är väl mkt smart av FCA att kunna dela på kostnaden mellan ferrari och alfa, precis som man gjort med Haas. F1 är idag alldeles för dyrt att bara bygga en bil om man skall bygga hela klabbet, typ ferrari. Touringcar är kul men har ju ingen marknadsföringsvärde överhuvudtaget idag. Marknadsföringen för FCA och ferrari är ju också tveksam då Ferrari är F1, det ör ju inte så att ferrari säljer så mkt sämre bara för att man inte vinner år från år, att ha Alfa i F1 är ju som att köra Mercedes eller renualt, mao helt ok.
Det är väl också kul med att Markus körandes en Alfa.
🙂
7 april, 2016 kl. 12:24 #18303Nån skrev att Alfas ev F1 budget nog inte kommer från samma ficka som den för produktionsbilarna. Må så vara, men den kommer definitivt från samma överrock. Och ska man dra några som helst slutsatser av vad Fiat/AR spenderar i dag på markandsföring, ÅF nät etc för att få sina ynka 60000 alfor sålda, så är det rätt fattigt, och det behövs mycket vanlig basic marketing för att för att överhuvudtaget göra Giulian attraktiv för folk o handlare. Frågan är hur mycket Fiat är beredda att spendera. Som vanlig turist var jag i Turin förra veckan. Där om nånstans borde Fiat väl märkas. Jo nog syns en del bilar, på gatorna, men de marknadsföringsinsatser som man som turist kunde se var i de närmaste 0. Massor av synlig reklam för Audi, Toyota, Kia you name it. Det stod en dammig Jeep utställd på flygplatsen, det var väl det närmaste man kunde komma.
Men det kan ju oxå va så att dom sparar allt dom kan för att kunna lansera Giulian med buller å bong och F1, man kan ju hoppas på det 😉
Det var för övrigt ett väldigt fint automobilmuseum i Turin, där var det gott om sagolika bilar. Hela musset och dess upplägg var toppen och kan rekommenderas
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
22 december, 2016 kl. 18:53 #18304Då var det dax med en ny insuniation från FCA bossen Sergio M gällande Alfas återtåg till F1. I varje fall så tog han upp det vid en presskonferens/Julsammankomst. Nedan är saxat från Aftonbladets Anna Andersson;
Januari 2017 ja…då ska de nya bilarna presenteras. Räkna med att de ser väldigt annorlunda ut jämfört med årets eftersom det är ett nytt reglemente och första team ut att presentera sin bil är…
…Ferrari. Den 24 februari i Fiorano.
När vi ändå pratar om Ferrari så har president Sergio Marchionne kikat på Red Bulls lösning med att ha ett juniorteam och han vill gärna att Alfa Romeo ska klicka in i F1 och ta den uppgiften åt Ferrari.
– Det finns plats för en comeback för Alfa Romeo, möjligtvis blir det ett samarbete med Ferrari, säger han när han träffar utvalda journalister i samband med en traditionell julsammankomst.
– Alfa Romeo skulle kunna vara en bra språngbräda för unga italienska förare.
Stallet har kontrakterat Antonio Giovinazzi, tvåa i GP2 2016, som reservförare för 2017, men har ingen förarplats för honom än.
– Det finns även andra talanger som har svårt att hitta en plats, säger presidenten.
– Alfa Romeo kunde erbjuda dem den förarplatsen.Helt klart intressant och spännande tycker jag. Man behöver inte vara ett toppteam, för det ger en aura som AR har i sina rötter.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
22 december, 2016 kl. 21:53 #18305Helt klart på.
Alfa vill tillbaka till sina rötter. Man började med 4C och mycket fokus på Giulia och Stelvio ligger på arvet från tävlingsbanorna.
Kanske inget toppteam men i en “liga” som ger eko även i USA där Alfa behöver lyckas nu.
Vem vet vilken budget de har för denna satsning men i vilket fall kommer man att nå ut snabbt med att man gör ett ärligt försök att komma tillbaka som ett seriöst bilmärke.
Mange W
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.