Alfa Service kring Skövde
Published by Daniel Fasth on
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24 juni, 2015 kl. 10:23 av Daniel Fasth.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2015 kl. 23:13 #15958
Hallå! Jag håller på som bäst att titta runt på 156or, men en av de vanligaste punkterna som behöver åtgärdas är ju kamremmen. Jag har ännu inte någon direkt erfarenhet av att meka med bilar alls så jag skulle helst lämna bort jobbet första gången. Så jag undra om någon här vet om någon av verkstäderna i eller utanför Skövde har verktygen och viljan att byta den med bra resultat. Twin Spark motorn då i främsta hand.
Holmgrens bil här i Skövde är ju listad som officiell verkstad på Alfas hemsida men de har ju inte varit igång så länge och säljer ju nästan enbart nya bilar så jag är osäker på om de även gärna tar sig an 156or också.
Jag får väl ringa runt annars och fråga helt enkelt men om någon redan har en bra rekommendation så lyssnar jag ju gärna 🙂
156 SW 2.0 TS - 00
6 juni, 2015 kl. 00:45 #15959Min enda erfarenhet av Björkmans bil i Skövde är god.
Vänster drivaxel på min 147:a gick sönder på ett banmöte på Kinnekulle Ring förra sommaren. I det läget kändes det inte som att jag hade så mycket att välja på än att låta bärgaren bärga bilen till närmsta officiella märkesverkstad, eftersom jag inte kände till några andra.
Jobbet blev utfört till belåtenhet, till offererad kostnad.
Bytet av drivaxel m m, abs-givare och bromsvätska slutade på lite drygt 7 000 kronor. Det mesta materialkostnad.
Det är klart att det känns dyrt när det handlar om en 3:e eller i bästa fall en 4:e del av bilens värde. Men det är ju inte verkstans fel.
Den enda anmärkning jag har är att kundkommunikationen inte var den bästa. Det var svårt att få besked om hur jobbet gick, om jag skulle kunna hämta bilen på utsatt tid. Inte förrän jag ringde chefen blev det några ordentliga besked.
Stockholm
6 juni, 2015 kl. 06:50 #15960Jag bor i Skövde men använder mig fortfarande av AutoAlfa i GBG som jag tycker har bäst kunskap och schystast prisbild
6 juni, 2015 kl. 11:21 #15961Tack så mycket för svar! Kul att höra från någon som har erfarenhet av Björkmans Bil(som nu då är uppköpta av Holmgrens Bil) och att den är god. De Alfa ägare jag har pratat med här omkring innan har inte använt de något. Det hade varit skönt om jag kunde anlita de då jag bor 10 minuter från de med cykel.
Robert: Jo Autoalfa har jag med hört gott om, hur brukar du göra, köra ner bilen och ta tåget för resan hem och tillbaka för att hämta bilen? Eller brukar de vara så snabba att du bara tar en tur på stan? Har du något nummer till de man kan ringa och prata med de på. Får upp lite olika nummer när jag söker på de på google. Någon hemsida kan jag inte se att de har men jag kanske söker för dåligt 🙂
156 SW 2.0 TS - 00
6 juni, 2015 kl. 15:41 #15962Kamremsbyte kan du vänta på finns ett köpcenter ett stenkast därifrån där du kan slå ihjäl lite tid
tel:031-47 80 25
7 juni, 2015 kl. 09:37 #15963Jag brukar använda Stefan Helin, mekonomen i tibro, för service rörande 156an. Förr hade vi ju LK men de är ju inte kvar.
Skulle byta kamrem hos honom men har inte gjort än, men fick ett pris, och de har ju, tror jag, 2-3 års garanti.
Annars har jag bytt det mesta på 156an, känns det som.
Värt och kolla men Autoalfa är ju en legendar i sammanhanget.semper paratus
7 juni, 2015 kl. 11:13 #15964Jag ska titta på en 156 imorgon, jag har tittat på ett flertal ännu men har haft otur med rost på de jag kikat på. Om den imorgon blir aktuell så har den dock 5 år sedan sista kamremsbytet så den vill jag byta ganska akut och åka så lite som möjligt. Därför hade det varit bra med en verkstad nära.
Dock ska jag nog ringa till Autoalfa imorgon och se hur de har det. Tack för numret Robert!
Ska kolla upp Mekonomen i Tibro med, tackar för det tipset! Tittar jag på skruvat.se så listar den även GS automobil och Autoservice i Skövde med som verkstäder som kan montera kamremmen.
156 SW 2.0 TS - 00
10 juni, 2015 kl. 18:55 #15965Tibro tacka ned till arbetet och kunde inte hjälpa mig. Holmgrens prisförslag var dubbelt mot Auto Alfas och nog så högt att det är nog billigare att rasa motorn och byta toppen hos Autoalfa.
Så det blir nog att boka tid hos Autoalfa och köra extremt varsamt ner dit sedan. Remmen byttes för fem år sedan från den dokumentation som följde med bilen. Så den är nog ganska trött…
156 SW 2.0 TS - 00
10 juni, 2015 kl. 21:08 #15966AutoAlfa levererar
11 juni, 2015 kl. 17:03 #15967Bra att det är fler som tipsar AA ses Robert!
11 juni, 2015 kl. 21:45 #15968Nu har jag bokat tid hos Autoalfa, tiden fram tills dess kommer bli skräckkantad från min sida som suttit och skärmt upp mig mig själv på berättelser om brustna kamremmar och exploderande löphjul de senaste månaderna. Likaså resan ner.
Finns det något tips att ge eller är det bara köra och hoppas den tysta döden inte hinner ikapp tills dess? Tänkte köra få lugna turer under 2500 varv och sedan kryssa ned… Jag köpte bilen i måndags nu men det senaste dokumenterade bytet av remmen var 2010 vid 12,000 mila servicen. Men har den klarat 2 år på lånad tid kanske den överlever 3 veckor till, annars blir det ett dyrt rembyte.
…Tänk fall man kunde vara mer kräsen på sådant här när man valde ut den rätta 😉 Vad bekymmer man skulle spara sig. Fantastisk valuta för pengarna ännu iaf.
156 SW 2.0 TS - 00
11 juni, 2015 kl. 22:45 #15969Hur långt har bilen gått sedan bytet? Iofs är det inga hundraprocentiga garantier om den inte gått så mycket men mer slitage ökar ju risken.
11 juni, 2015 kl. 22:50 #159702000 mil. Så på det hållet är det lugna fisken. Bilen har gått relativt sparsamt de sista åren.
156 SW 2.0 TS - 00
24 juni, 2015 kl. 10:23 #15971Jag har fått ett svar från en verkstad på närmare håll som jag bytt till. Autoalfa blev lite besvärlig då de enda tiderna de hade var utanför min semester. KA motor i Stenstorp är nu anlitade istället. De lät som de hade bra koll när jag prata med de så det här blir nog fint!
Remmen håller ännu men det blir väl inte överdrivet manligt framförande av bilen och den låter väldigt speciellt till och från… Kan motorn för dåligt för att dra egna slutsatser, byter även drivremmen med när vi byter allt annat.
156 SW 2.0 TS - 00
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.