Alfa Spider 2007 / Skruvar till motorns skyddsplåt(i plast!)

Published by Boel Henriksson on

Forum Allmänt Alfa Spider 2007 / Skruvar till motorns skyddsplåt(i plast!)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Boel Henriksson
    Deltagare

Hej Alfa-vänner!

Noterat under några dagar ett irriterande bi-ljud i främre delen av fordonet, framför allt vid sväng i låg hastighet. Eftersom jag INTE är tekniskt kunnig – men med glädje kör K. Hustrus Alfa Spider – så såg jag framför hur mig hur pengabuntar fladdrade iväg……enär ljudet kunde lokaliseras till motoravdelningen.
      Skam den som ger sig, väl i garaget pumpade jag upp fordonet och kröp ner under motorns hasplåt och bankade lite på den. Då återkom ljudet. Hm….
      Fram med insexnycklarna och börja skruva ur skruvarna – de som fanns att skruva ur vill säga. (Det visade sig att det fattades ett antal skruvar).
      När väl hasplåten var nedtagen så hittade jag en tämligen rund och fin liten sten som hittat vägen in mellan hasplåt och motor. Problemet löst!

Hasplåten behöver dock kompletteras med ett antal  skruvar för att det skall bli bra. Och här kommer kompetensen inom klubben väl till pass, så jag ställer frågan: var får jag tar i skruvar till hasplåten? Denna hålls fast av skruvar av två olika storlekar, den mindre av dimension: diameter ca 5,5mm /längd ca 19mm – och den större glömde jag naturligtvis ta måtten på…
      Foto bifogas.

Tacksam för er assistans.

Vänliga hälsningar
      Claes

Thomas Bodén
      Deltagare

Det vill ha vanliga M6 skruvar. Det finns på alla bildelshandlare.

Välj gärna en rostfri kvalitet och brickor.

Vill du köpa direkt av Alfa (eller Fiat eller Maserati) så heter de 15534977 (kort) och 51810312 (lång). Det är säklart lite special och om du googlar numren så kan du se om det är rätt skruvar.

/Thomas

156 GTA Sportwagon

Boel Henriksson
        Deltagare

Tack Thomas för snabb respons.
          Vänligen
          Claes

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.